Moet ik mijn BMW roestvrij maken?

Roest is een van de ergste vijanden die een auto kan hebben. Corrosie wordt meestal veroorzaakt doordat water de lak binnendringt, en nadat dit is gebeurd, begint het water de lak te doen borrelen. Roest verspreidt zich van binnen naar buiten en breekt uiteindelijk de lak zelf af.

Een sterke bescherming tegen corrosie is van vitaal belang voor een auto die meer dan 10-12 jaar oud is, omdat de meeste auto’s tijdens hun leven veel te verduren krijgen van steenslag, wat corrosie kan veroorzaken. Nadat een auto een tijdje is blootgesteld aan vocht en zuurstof, is roest onvermijdelijk.

Sommige autofabrikanten, zoals BMW, doen aan uitgebreide corrosiebescherming nog voordat de auto in elkaar is gezet, maar dit soort bescherming tegen corrosie duurt niet eeuwig. U kunt ook gebruik maken van veel verschillende aftermarket corrosiebeschermingstechnieken.

Maar als u uw auto goed onderhoudt, hem regelmatig wast en zelfs lakbeschermingsfolie aanbrengt op specifieke kwetsbare plaatsen, kunt u deze effecten voor lange tijd teniet doen. Een BMW van 12+ jaar roestbestendig maken is een goed idee, als de auto jonger is dan dat, zorg er dan gewoon goed voor.

BMW fabrieks bescherming tegen roest

Alle BMW’s krijgen een uitgebreide roestbescherming voordat ze de fabriek verlaten. Deze bestaat eruit dat de carrosserie van de hele auto wordt ondergedompeld in mangaan, fosfaatzink en nikkel. Na het bad brengt BMW een beschermende coatinglaag aan op de volledige carrosserie.

Dit proces strekt zich zelfs uit tot op sub-atomair niveau, want BMW gebruikt een speciale coating die e-coat wordt genoemd en die bestaat uit het elektrisch opladen van de hele carrosserie. Dit zorgt ervoor dat elke nanometer van de carrosserie van de auto gelijkmatig is beschermd. Daarna injecteren hightech robots onder hoge druk kit in alle kwetsbare holtes van de carrosserie.

  Welk leder gebruikt BMW? Is het echt?

BMW gaat tot het uiterste om ervoor te zorgen dat alle kwetsbare delen van de carrosserie van de auto worden beschermd. Beginnend met de onderkant van de auto, brengt BMW een polyvinylchloride mengsel aan dat de auto beschermt tegen binnendringend water en vocht onder de auto.

Daarna lakt BMW de auto en brengt een extra beschermingslaag aan met een speciale gesmolten holtewas op basis van paraffine om ervoor te zorgen dat alle kleine scheurtjes, naden en spleten worden bedekt. De was droogt op en wordt een sterk corrosiewerend middel. BMW biedt ook een 12 jaar lange corrosiegarantie voor auto’s van na 2004.

Aftermarket BMW corrosiebescherming

Als je auto meer dan 12 jaar oud is, zou je eens kunnen kijken naar een aantal van deze aftermarket corrosiepreventietechnieken. Een van de nieuwste corrosiepreventietechnieken is een speciale elektronische module die een zwakke stroom door de carrosserie van de auto stuurt die theoretisch voorkomt dat uw auto reageert met zuurstof. Prijzen variëren van $500-1000.

Als u op zoek bent naar een goedkoper alternatief van $150, worden sprays op teerbasis ook vaak gebruikt voor meestal bescherming tegen roest onder de carrosserie. Deze techniek bestaat uit het spuiten van een teerachtige laag op de kwetsbare delen van de auto in een poging van roest bescherming. Maar deze laag is gevoelig voor barsten die het corrosieproces zelfs kunnen versnellen en moeten dus worden vermeden.

Speciale druppelloze oliesprays zijn enigszins vergelijkbaar met de eerder genoemde op teer gebaseerde sprays, maar deze techniek biedt, indien uitgevoerd door een professional, een betere en grondiger bescherming. Enig boren is noodzakelijk, dus u moet een vakman raadplegen. De kosten variëren van $120-150, en dit moet jaarlijks herhaald worden.

  Wat is BMW Alpina?

U kunt ook kijken naar druppeloliesprays die viskeuzer zijn dan de eerder genoemde druppelloze oliesprays en een nog betere roestbescherming bieden voor dezelfde prijs. Deze techniek moet ook jaarlijks worden uitgevoerd en wordt vaak door veel specialisten aanbevolen.

Algemene dagelijkse roestpreventie

Zorg ervoor dat u uw auto regelmatig wast, want dit is van het grootste belang voor de levensduur van de lak en de bescherming tegen roest. Verder moet u ook een speciale keramische coatinglaag gebruiken voor een betere lakbescherming en altijd op zout op uw auto letten en deze zo vaak mogelijk reinigen.

U moet ook alle speciale aftappluggen schoon te houden, zodat het water kan gemakkelijk uit alle holtes van de auto. Als u uw interieur niet vaak schoonmaakt, is er een goede kans dat het vuil zich ook naar de buitenkant verspreidt, en dit kan roest veroorzaken.

Als u het hoogste niveau van bescherming wilt, ga dan uw gang en breng lakbeschermingsfolie aan op alle kwetsbare delen van uw auto. Dit wordt gedaan om steenslag te voorkomen, wat vaak de belangrijkste reden is waarom roestvorming op exterieurpanelen optreedt.

FAQ Sectie

Is het de moeite waard om een auto roestvrij te maken?

Dat hangt van een aantal factoren af. Als u in een warmer, meestal droog klimaat woont, en u rijdt meestal in de stad op verharde wegen, dan is het misschien niet zo nodig. Maar als u in een klimaat met wisselende weersomstandigheden woont, of als u tijdens uw dagelijkse woon-werkverkeer vaak vochtige wegen tegenkomt, is het misschien wel een goed idee.

  Passen Mercedes-wielen op een BMW?

Als u een vrij nieuwe auto bezit, en u bent niet van plan hem nog lang te bezitten, dan is roestbescherming niet nodig. Als u gewoon alle dagelijkse roestpreventietips opvolgt, is de kans op roestvorming vrij klein.

Hebben nieuwere auto’s het beter tegen roest dan oudere auto’s?

Ja, dat is zo. Veel moderne automerken gebruiken gegalvaniseerd staal voor bepaalde onderdelen van het autoframe. Dit betekent dat deze delen minder onderhevig zijn aan corrosie dan gewoon staal. Oudere auto’s gebruikten dit type staal niet, wat betekent dat de corrosie niet zo intens is.

Bovendien zijn nieuwere auto’s over het algemeen beter geassembleerd. Ze hebben strakkere paneelnaden, en veel nieuwere kittechnieken worden rechtstreeks vanuit de fabriek aangebracht. BMW’s uitgebreide roestbeschermingstechniek biedt niet voor niets een garantie van 12 jaar.

Kans op roest in zomer vs winter?

In de winter is corrosie veel relevanter door de verhoogde vochtigheid en vooral zout. In de meeste landen wordt zout gebruikt om ijsvorming tegen te gaan, maar dat betekent ook dat de kans groot is dat uw auto in de winter wordt geplaagd door roestvorming.

Om dit te verhelpen, moet u er altijd voor zorgen dat u uw auto regelmatig wast, als u dat niet doet, kan de zoutophoping de lak na een tijdje beschadigen. Als dit gebeurt, zou u moeten kijken naar meer uitgebreide roestwerende oplossingen die in dit artikel worden genoemd.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts