Moet ik mijn elektrische auto elke nacht opladen?

Range anxiety is een term uitgevonden door EV-eigenaars om gevoelens van angst te beschrijven dat ze misschien niet voldoende actieradius hebben om hun bestemming te bereiken. Het opladen van een batterij duurt immers veel te lang in vergelijking met het tanken van een auto, en daarom hebben ze de neiging om hun EV’s elke nacht aan het stopcontact te laten zitten.

Hoewel het elke nacht opladen van je auto je batterij niet zal vernietigen, is het toch beter om je batterij op ongeveer 80% capaciteit te houden als je de levensduur van de batterij wilt maximaliseren. U kunt het beste de handleiding van de auto raadplegen om te bepalen wat de beste handelwijze is.

U moet ook rekening houden met verschillende snelheden van de lader. Als u toevallig een niveau 3 snellader hebt, dan moet u uw auto niet aangesloten laten. Een niveau 3 snellader zal de levensduur van uw batterij sneller verkorten dan een normaal stopcontact zou doen.

De meeste nieuwere EV’s hebben tegenwoordig echter geavanceerde oplaadmanagementsystemen ingebouwd, die het oplaadproces kunnen bewaken om de batterijcapaciteit op lange termijn te maximaliseren. Hoe het ook zij, je kunt je auto beter altijd op ongeveer 50-80% lading houden.

Dagelijkse afstanden woon-werkverkeer

Gemiddeld besteden inwoners van de VS ongeveer 46 minuten aan hun dagelijkse woon-werkverkeer, en rijden dus zo’n 30 mijl per dag. Als je bedenkt dat een gemiddelde EV tegenwoordig meer dan 200 mijl aflegt op een volle lading, kun je gerust stellen dat het overbodig is om een EV elke nacht op te laden.

Dit zijn echter slechts gemiddelde schattingen, en uw gebruiksscenario kan verschillen. Als u uw auto elke dag gebruikt voor lange afstanden, laad uw auto dan alleen ’s nachts op als dat nodig is. Net zoals een gewone ICE-auto niet elke dag hoeft te tanken, hoeft uw EV dat ook niet.

  Hoeveel kost het vervangen van Tesla batterijen?

Het beste is om uw auto altijd tussen 50% en 80% opgeladen te houden, want het is niet altijd goed om uw batterij volledig opgeladen te houden omdat dit de levensduur van de batterij kan verkorten. Op dezelfde manier is het ook geen goed idee om uw auto geparkeerd te houden met minder dan 20% accucapaciteit.

Verschillen tussen ”gewone” laders en Level 3 snelladers

Laten we zeggen dat u gemiddeld 150 mijl per dag rijdt. Als u een EV met een bereik van 300 mijl rijdt, moet u die ongeveer om de twee dagen opladen. Als je je auto elke avond oplaadt, is dat handig omdat je je waarschijnlijk nooit zorgen hoeft te maken over een te groot rijbereik, en als je meer dan 150 mijl per dag rijdt, koop dan een dieselauto.

Het ding om in gedachten te houden is het type lader u gebruikt. Als u overwegend snel opladen van uw auto, is uw batterij gaat sneller degraderen. Als u daarentegen een gewone lader gebruikt, zal uw batterij langzamer degraderen.

Soms is het zinvol om een snellader te gebruiken als u haast hebt of als u snel even bij een benzinestation langs de snelweg moet stoppen. Als u echter geen haast hebt, kunt u om dezelfde redenen beter geen snelladers gebruiken, omdat ze op lange termijn schadelijk zijn voor uw batterij.

Naast snelladers en gewone laders is het goed om in gedachten te houden dat batterijen slechts met een bepaald aantal laadcycli worden gemaakt, en dat u uw batterij niet moet opladen als dat niet nodig is. Zoals eerder gezegd, als uw auto is uitgerust met geavanceerde oplaadmanagementsystemen, dan volgt u gewoon de oplaadinstructies.

  Waarom gasmotoren beter zijn dan elektrische?

Overladen en uw EV gedurende langere periodes aan het stopcontact houden

Als je van plan bent om je EV in een garage te parkeren en hem daar voor een lange tijd te laten staan, dan moet je de auto opladen en de stekker eruit trekken. Als u uw auto echter lange tijd aan het stopcontact laat zitten, kan een langdurige 100% oplaadstatus uw batterij beschadigen, ook al doen de systemen hun best om dat te voorkomen.

Het duurt extreem lang om een EV-batterij met hoge capaciteit in de stand-by modus leeg te rijden omdat uw auto is uitgerust met systemen die zijn ontworpen om uw auto in een zogenaamde “diepe slaapmodus” te zetten. Deze modus zorgt ervoor dat de auto alle overbodige systemen uitschakelt om de batterij op lange termijn maximaal te benutten in stand-by modus.

FAQ Sectie

Is EV opladen veilig?

We weten allemaal dat we nooit mogen roken of een gsm gebruiken terwijl we onze auto met benzine vullen. Het is immers duidelijk dat vuur en brandstof niet goed samengaan. Maar als het om EV’s gaat, weten we niet echt wat we wel en niet moeten doen, maar wees gerust, EV opladen is wel degelijk veilig.

Eerst en vooral moet je een speciale EV-wandlader kopen. Bijna alle EV’s worden geleverd met laders uit de doos, en deze moet u gebruiken. Gebruik nooit oude kabels in serie met speciale autoladers, want die kunnen misschien geen constante stroom aan en vatten dus vlam.

  Wat is Tesla Summon modus?

Kan ik mijn EV opladen als het regent?

U kunt uw EV in alle weersomstandigheden opladen, want EV-stopcontacten zijn ontworpen voor extreme weersomstandigheden. EV-laders worden onvermoeibaar en streng getest voor ze worden goedgekeurd. Dit betekent dat er geen kans is op een elektrische schok als alles werkt zoals bedoeld.

Moderne laders sturen geen stroom voordat ze de auto herkennen en de situatie als veilig beschouwen. Tesla gebruikt een knipperende groene ring rond de lader om aan te geven dat de auto stroom ontvangt.

Hoe lang duurt het om een EV batterij volledig op te laden?

Via een fatsoenlijk stopcontact heeft een 60 kWh autobatterij maar liefst 8-9 uur nodig om volledig op te laden. Dit varieert natuurlijk naargelang de grootte van de batterij en het stopcontact zelf. Als u kiest voor snelladen, kunt u een lading van 80% bereiken in enkele tientallen minuten.

De auto zelf is ook belangrijk, want sommige modellen kunnen sneller opladen dan andere. De onlangs uitgebrachte Lucid Air biedt bijvoorbeeld 20 mijl per 1 minuut snelladen, terwijl andere EV’s zoals de Porsche Taycan en de Tesla Model 3 slechts ongeveer 15 mijl bieden voor dezelfde hoeveelheid tijd.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts