Moet ik mijn Mercedes roestvrij maken?

Door de jaren heen is de merknaam Mercedes synoniem geworden voor luxe en bouwkwaliteit. Met een dergelijke gewaardeerde maar afgeschreven activa moet men ervoor zorgen dat al het nodige onderhoud wordt gedaan.

Tientallen jaren geleden werden veel Mercedessen geplaagd door corrosie, en corrosie is in alle opzichten de grootste vijand van een auto. Nieuwere Mercedes modellen hebben ook een speciale garantie die roest en corrosie dekt tot 30 jaar voor bepaalde landen.

Als u uw auto regelmatig wast, vooral in de winter wanneer er veel zout op de weg ligt, en als u niet vaak met uw auto op onverharde wegen rijdt, is er geen extra roestbescherming nodig. Maar als u toch voor roestbescherming kiest, is de kans op roestophoping klein tot nihil.

U kunt kiezen voor een speciale roestwerende ondercoating, druppel/druppelvrije oliespray of een speciale elektronische module. Voordat u voor een van deze producten kiest, moet u een ervaren professional raadplegen om er zeker van te zijn dat u goed op de hoogte bent van alle specifieke producten die in uw regio verkrijgbaar zijn.

Een nieuwe Mercedes roestbestendig maken

Nieuwere Mercedessen gebruiken roestwerende carrosseriematerialen zoals gegalvaniseerd staal of specifieke beschermingsoplossingen van een bedrijf genaamd Permagard, die er beide voor zorgen dat Mercedessen al goed beschermd zijn voordat ze de fabriek verlaten.

Permagard is een Frans bedrijf dat al tientallen jaren actief is op het gebied van roest- en vochtwering. Permagard-oplossingen worden voortdurend gebruikt door Mercedes, en ook door een heleboel luchtvaart- en scheepvaartfabrikanten. Permagard biedt een innovatieve lakbeschermingsoplossing die ervoor zorgt dat alle kwetsbare panelen zo roestwerend zijn als maar kan.

Dit bedrijf richt zich op het creëren van speciale plasticachtige barrières die tussen de lak en de elementen zitten. Deze coating biedt ook een glas-achtige afwerking die ervoor zorgt dat Permagard beschermde auto’s ook een geweldige lakafwerking bieden.

  Welke Mercedessen hebben een off-road pakket

Als je kijkt naar de grondige fabrieksmatig aangebrachte roestbeschermingsoplossingen en de garantie zelf, lijkt het alsof er geen extra roestbescherming nodig is voor een nieuwe Mercedes auto.

Een gebruikte Mercedes roestvrij maken

Sommige mensen zullen beweren dat het roestbestendig maken van een gebruikte auto een beetje onzinnig is. Maar dat is verre van waar. Een gebruikte auto is eigenlijk een redelijker kandidaat voor bescherming omdat de auto zelf meer vatbaar is voor roest na een paar jaar van constant rijden, vooral als alle garanties verlopen zijn.

Een van de meest populaire roestwerende technieken is undercoating, druppel/druppelvrije sprays, of een speciale elektronische module. Als u kiest voor undercoating, kost u dat tussen de $ 100-200, en deze soorten coating gaan in het beste geval een paar jaar mee.

Druppel/druppelloze oliesprays zijn ook vrij populair. Een druppel olie spray wordt gespoten op alle kwetsbare gebieden van uw auto, en als je wacht voor een paar uur voor de olie te druppelen in alle kwetsbare gebieden, het moet verharden en bieden een fatsoenlijk niveau van roest bescherming.

De druppelloze oliespray is vergelijkbaar, maar de viscositeitniveaus zijn verschillend, en deze oplossing is niet in staat om in alle hoekjes en gaatjes te druppelen. Dergelijke sprays kunnen zelfs vereisen dat u strategisch in specifieke carrosseriepanelen boort, wat nooit een goed idee is. Beide zouden min of meer evenveel moeten kosten als de undercoating methode.

Speciale roestwerende elektronische modules

Als u vindt dat uw Mercedes de meest geavanceerde manier van roestbescherming verdient, is een speciale elektronische module langzaamaan een van de populairste manieren aan het worden om het hoogste niveau van roestbescherming te bereiken dat een auto kan krijgen, in theorie althans.

  Welke Mercedes modellen hebben ambient verlichting

Een roestwerende elektronische module is een klein apparaat dat (indien strategisch geplaatst) een constante elektrische stroom door de carrosserie van de auto kan sturen die in theorie het metaal bestand moet maken tegen alle reacties met vocht en zuurstof die tot corrosie zouden kunnen leiden.

Deze elektronische modules kosten gewoonlijk meer dan $500, en zij moeten ook op een strategische plaats zijn om om het even welke soort roest-beschermende eigenschappen te kunnen aanbieden. Hoewel deze methode de laatste jaren langzaam terrein wint vanwege het installatiegemak, is de doeltreffendheid nogal twijfelachtig.

Willen deze modules een aanzienlijke mate van roestbescherming bieden, dan moeten zij een constante elektrische stroom sturen naar een paneel dat ofwel volledig onder water ligt, ofwel bijna constant nat is. Dat is de reden waarom deze technologieën nog niet in staat zijn om undercoating of enige andere vorm van oliespray te vervangen en vooral op boten worden gebruikt.

FAQ Sectie

Welke roestwerende methode moet ik kiezen?

De beste methode is waarschijnlijk een coating van de onderkant van de boot door een ervaren vakman. Ofwel deze ofwel een druppeloliespray, omdat deze twee methodes bewezen een constante bescherming tegen roest bieden. U moet druppelloze sprays vermijden omdat u daarvoor in het paneel van een auto moet boren of zelfs de auto moet demonteren.

Elektronische modules zijn nog niet vergelijkbaar met deze twee technieken, maar over een paar jaar zou dat wel eens kunnen veranderen. Ongeacht waar u voor kiest, raadpleeg een ervaren persoon om er zeker van te zijn dat u alle bijzonderheden kent van het product waarvoor u kiest.

  Wordt Mercedes nog in Duitsland gemaakt?

Is er een roestwerend onderhoud dat ik zelf kan doen?

Ja, dat is mogelijk. Als u uw auto regelmatig wast, vooral de onderkant van uw auto, hebt u veel minder kans op roestvorming bij een relatief moderne auto. Als u ook eventuele zoutafzetting van de carrosserie van uw auto zo snel mogelijk zorgvuldig verwijdert, zou dat de kans op roest ook aanzienlijk moeten verkleinen.

Kiest u bovendien voor een lak-keramisch schild of een transparante lakbeschermingsfolie, dan is de kans op roest ook een stuk kleiner.

Kan ik zelf een auto undercoaten?

Ja, dat kan u inderdaad. Zorg er eerst voor dat u de nodige uitrusting hebt zoals een autolift, een beschermende bril en handschoenen, een primer, een ontvetter, fijn schuurpapier en een bus zwarte autolak.

U moet eerst de panelen ontvetten, en alle roest eruit slijpen die u zou kunnen tegenkomen, en daarna moet u het paneel tot op het blanke metaal schuren. Daarna, ga je gang en prime het gebied en verf in zoals aanbevolen door een ervaren professional.

Nadat de verf volledig is opgedroogd kunt u de grondverf gelijkmatig verdelen, wacht een paar dagen voordat u met de auto gaat rijden zodat de laag kan uitharden. Probeer een paar dagen te voorkomen dat de onderkant van uw auto onder druk wordt gewassen, en daarna is uw auto officieel roestvrij. Het is ook een goed idee om de coating na een paar dagen door iemand te laten inspecteren, gewoon om 100% zeker te zijn.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts