Moet ik mijn nieuwe auto roestvrij maken?

Auto’s worden gemaakt met veel onderdelen die ijzer bevatten. Als je onbehandeld ijzer, zuurstof en water mengt, ontstaat er corrosie die de onderdelen zelf kan desintegreren. Dit betekent dat roest er niet alleen slecht uit kan zien, maar ook ernstige structurele problemen kan veroorzaken als het niet in een vroeg stadium wordt behandeld.

Je kunt roest zien als een autoziekte. Nieuwere auto’s die niet lang op de weg hebben gestaan, zijn minder gevoelig voor roest dan een oudere auto. Naarmate auto’s ouder worden, worden ze meestal niet meer zo goed onderhouden, wat vaak betekent dat er roest optreedt en de carrosserie en de structuurpanelen van de auto beginnen aan te tasten.

De meeste nieuwere auto’s zijn vanaf de fabriek tegen roest beschermd, wat betekent dat het roestbestendig maken van uw nieuwe auto niet zo noodzakelijk is. Maar als u het hoogst mogelijke niveau van bescherming wilt, dan moet u doorgaan en de auto roestvrij maken, vooral als u van plan bent hem voor een lange tijd te bezitten.

Als u de auto gebruikt als onderdeel van een driejarig leasecontract bijvoorbeeld, dan is er geen noodzaak om de auto extra roestbestendig te maken. Doe gewoon al het gewone auto-onderhoud, zoals het wassen van uw auto en probeer de lak niet te beschadigen. U moet ook de kwetsbare delen van uw auto beschermen met PPF of a/en een keramische coating.

Een nieuwe auto roestbestendig maken

Nieuwere auto’s zijn veel beter gebouwd in vergelijking met oudere auto’s. Nieuwere assemblagetechnieken zorgen voor precieze carrosserieruimten en uitlijning die er beide voor zorgen dat de afdichtingen veel sterker en dichter opeengepakt zijn. Als je dat koppelt aan een over de hele lijn gegalvaniseerde staalconstructie, is extra roestwering niet zo nodig.

Roestbestendig maken van uw nieuwe auto hangt ook af van uw specifieke gebruiksscenario. Als u alleen in de winter met uw auto rijdt en u komt veel vocht tegen, dan is roestbestendig maken het overwegen waard, gewoon om zo zeker mogelijk te zijn.

  Moet ik mijn Porsche roestvrij maken?

Sommige automerken, zoals BMW en vele andere, doen aan uitgebreide roestbescherming voordat de auto’s zelfs maar gespoten zijn. Dit betekent dat nieuwere auto’s een uitgebreid roestwerend proces doorlopen dat ervoor zorgt dat de auto’s zelfs op subatomair niveau beschermd zijn. Specifieke 10-12 jaar lange garanties zijn ook inbegrepen in de prijs van de nieuwe auto.

Als u van plan bent de auto voor een lange tijd te bezitten, en u rijdt vaak met uw auto in klimaten met ongunstige weersomstandigheden, maak uw auto dan roestvrij. Als u ook langere ritten maakt waarbij steenslag vaker voorkomt, en uw land in de winter zout gebruikt als bescherming tegen ijs, moet u uw gloednieuwe auto zeker roestbestendig maken.

Een tweedehands auto roestbestendig maken

Het lijkt logischer om een gebruikte auto roestvrij te maken, maar als uw auto het redden niet waard is, is het nutteloos om extra geld uit te geven voor het roestbestendig maken van uw auto. Uw tweedehands auto kan al het slachtoffer van corrosie zijn geweest, dus u kunt uw auto beter naar een ervaren carrosseriebedrijf brengen om alle kwetsbare carrosseriepanelen te inspecteren.

Het is vermeldenswaard dat de overgrote meerderheid van de auto-eigenaren nooit hun auto’s nemen voor een speciale roest proofing. Roestbestendig maken wordt meestal gedaan door enthousiastelingen die zoveel mogelijk van de waarde van de auto willen behouden, en uw gewone 2003 Honda Civic met 180k mijl op de klok is niet een waarschijnlijke kandidaat.

Roestbescherming biedt zeker een betere bescherming, ongeacht of de auto gebruikt of nieuw is. Als u kiest voor speciale druppel/druppel/teer olie spray technieken of space-age elektronische modules roestwerende oplossingen, wees er dan zeker van dat het financieel zinvol is.

  Moet ik een auto kopen met roest?

Dit gezegd zijnde, is de restwaarde van een auto vaak hoger als de auto voor het grootste deel van zijn leven roestvrij is gemaakt. Het is ook vermeldenswaard dat sommige technieken, zoals druppelen/druppelvrije oliespuiten, vereisen dat u in de carrosseriepanelen van de auto boort, wat de roestvorming zelfs kan verergeren als het niet door een ervaren professional wordt gedaan.

Tips voor een roestbestendige auto

U hoeft echt geen speciale roestwerende behandeling uit te voeren als u gewoon al het gewone, betaalbare dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse onderhoud doet. Eerst en vooral moet u de auto regelmatig wassen om alle verontreinigingen op te ruimen die na verloop van tijd krassen op de lak van de auto kunnen veroorzaken.

Het aanbrengen van lakbeschermingsfolie en/of speciale keramische coatings op de carrosseriedelen van de auto is ook een goed idee om uw lak in goede conditie te houden. Het beschermt u ook tegen steenslag en krassen die na verloop van tijd tot corrosie kunnen leiden.

U moet uw auto nog vaker wassen als uw land in de winter zout gebruikt om ijsvorming tegen te gaan, omdat zout de corrosie aanzienlijk kan bevorderen. Inspecteer de onderkant van uw auto van tijd tot tijd, en probeer zelf te zoeken naar tekenen van corrosie.

Zorg er verder voor dat uw interieur ook schoon is en dat alle waterafsluiters rond uw auto niet verstopt zijn. Doe gewoon al deze reguliere auto-onderhoudsbeurten, en er is eerlijk gezegd geen noodzaak voor extra roestwering voor gloednieuwe auto’s, vooral niet als roestvorming onder de garantie valt.

FAQ Sectie

Wat moet ik doen als ik roest in mijn auto vind?

Als uw auto gedekt is door een garantie die ook roestvorming dekt, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw dealer. Probeer de roest zo snel mogelijk te verhelpen, want roest kan zich snel uitbreiden en als dat gebeurt, krijgt u een reparatierekening die financieel gewoon geen zin heeft.

  Hoe voorkom ik dat mijn auto gaat roesten?

Als u een waardevolle auto bezit, moet u dit met nog meer spoed doen omdat dit de auto snel kan devalueren. Roest gebeurt, en dat is een gegeven, maar er zijn manieren om het te verhelpen als u wel op tijd handelt.

Roesten klassieke auto’s vaker?

Ja, klassiekers roesten veel meer dan nieuwere auto’s. Dit is vooral een probleem als het om een klassieker gaat die veel geld kost, maar waarvan de prijzen enkele jaren geleden nog niet zo hoog waren als nu.

Er zijn veel dure klassiekers die een tijdje niet zo duur waren. Dit betekent dat veel van deze werden geplaagd door corrosie, en ze werden gerepareerd zodra de waarde van de auto het haalbaar maakte om dit te doen. Wees dus altijd voorzichtig als u een oudere auto koopt, inspecteer hem grondig.

Moet ik ooit een auto kopen die geplaagd wordt door roest?

Als u een verleidelijk aanbod krijgt voor een auto met lichte corrosie, is dat niet per definitie een “dealbreaker”. Het kost tijd en moeite om een auto met veel corrosie te repareren, maar voor sommige modellen is het juist een goed idee.
Dit geldt vooral voor waardevolle klassiekers en sportwagens met een beperkte oplage. Dit soort auto’s wordt vaak in erbarmelijke staat aangetroffen, maar later weer in oude glorie hersteld. Als het herstelwerk goed wordt gedaan, wordt de waarde van de auto niet zo aangetast.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts