Moet ik mijn Porsche roestvrij maken?

Als je een Porsche bezit, is het een topprioriteit om hem zo goed mogelijk te beschermen. Aangezien roest en corrosie inderdaad een van de grootste valkuilen van de auto-architectuur zijn, hebben veel fabrikanten, waaronder Porsche, hun spel aanzienlijk opgewaardeerd met tal van fabrieksmatige roestbeschermingsoplossingen.

Porsche was een van de pionier fabrikanten die gegalvaniseerd staal in 1978 in de panelen van de auto hebben verwerkt. Gegalvaniseerd staal is een geweldig roestwerend middel omdat het de kans op corrosievorming sterk vermindert.

Bovendien gebruikt Porsche reactieve metalen zoals zink, gekoppeld aan een speciale staalisolatietechniek om de kans op corrosie nog verder te verkleinen. Daarnaast brengt Porsche ook een speciale e-coat aan die de carrosseriedelen elektrisch oplaadt, en wordt op sommige kwetsbare plaatsen een speciale plastic coating gebruikt.

Als je al deze inspanningen en een carrosseriegarantie daarbovenop in overweging neemt, is er geen noodzaak voor extra roestwering. Als u een oudere Porsche bezit die niet is gebouwd volgens deze roestwerende oplossing, dan moet u kijken naar extra roestbescherming.

Een gebruikte Porsche roestvrij maken

Roestvrij maken van een nieuwe, moderne Porsche is niet nodig, maar voor een gebruikte Porsche kan het zelfs nodig zijn een extra stap te zetten om de levensduur van de auto te garanderen, zeker als de garantie verlopen is. Er zijn een paar verschillende roestwerende technieken om uit te kiezen en je moet goed op de hoogte zijn van alle voor- en nadelen van elk.

Waarschijnlijk de meest populaire is een speciale grondlaag die op de onderkant van uw auto wordt aangebracht. De onderkant van een auto is het meest kwetsbare gebied als het gaat om corrosie, en deze grondlaag kost ongeveer $ 100-200. Dit type van bescherming zou moeten duren zo veel als een paar jaar tops indien correct toegepast, zo niet, kan het zelfs verergeren de situatie.

  Heeft de Porsche Boxster een hardtop?

Een andere vrij populaire manier van roestbestendig maken is een aangewezen druppel of druppelloze oliespray. De verschillen tussen deze twee zijn inderdaad noemenswaardig. Kiest u voor de druppelloze versie, dan zult u waarschijnlijk in de panelen van de auto moeten boren, maar kiest u voor de druppelvrije versie, dan zult u geruime tijd te maken krijgen met veel lekkageplekken op uw oprit.
De derde en meest interessante optie is een speciale elektronische module die strategisch op uw auto wordt geplaatst. Deze module stuurt een constante elektrische stroom door de carrosseriepanelen van de auto, wat in theorie corrosie moet tegengaan. Maar deze modules zijn niet zo effectief omdat ze het best werken als er het hele jaar door veel vocht aanwezig is.

Undercoating aanbrengen en verwijderen

Het aanbrengen van een undercoat op je geliefde Porsche is niet zo moeilijk. Voordat je begint, zorg ervoor dat je alle benodigde apparatuur hebt, zoals een autolier, fijn schuurpapier, een slijptol, veel primer, een bus zwarte autolak, en een beschermende bril en handschoenen.

Je moet de auto op een takel zetten en beginnen met de onderkant van de auto zo grondig mogelijk schoon te maken. Hiervoor moet u veel ontvetter gebruiken en ervoor zorgen dat u al het vuil en vuil verwijdert. Zoek alle roestplekken op en slijp ze er zoveel mogelijk uit. Hierna moet u het oppervlak schuren tot het glad is.

Zet het oppervlak in de grondverf, wacht tot de grondverf droog is en schilder het oppervlak met zwarte autolak. Nadat de verf is opgedroogd, kunt u de grondverf langzaam en gelijkmatig aanbrengen. Nadat u de grondverf met succes hebt aangebracht, is het ook altijd een goed idee om iemand met meer ervaring de onderkant van de auto te laten inspecteren.

  Is het de moeite waard om een Porsche Macan te kopen?

Het duurt ongeveer 2 dagen voordat de grondverf volledig is opgedroogd. Als u de undercoat wilt verwijderen, is het vrij eenvoudig. Koop eerst een spray voor het verwijderen van de undercoat die gemaakt is om de coating zacht te maken, en slijp daarna de coating er gewoon af.

Klassieke Porsche roestvrij maken

Als u een concours-klare klassieke luchtgekoelde 911 of een restauratie-klare luchtgekoelde 911 bezit, is de aangewezen roestbescherming van vitaal belang. Deze auto’s zijn veel waardevoller dan de meeste andere oudere auto’s op de weg. En vanwege dit, klassieke 911s verdienen dat beetje meer teder, liefde en zorg.

Er zijn tal van carrosseriebedrijven die gespecialiseerd zijn in klassieke auto grond-up restauraties. De meeste van deze carrosseriebedrijven bieden ook speciale behandelingen aan voor oudere 911’s. Het verschil hier is dat veel oudere 911’s uitgebreid carrosserie-, las-, en plaatwerk vereisen, iets wat je nooit zou doen op een andere minder waardevolle auto.

Deze restauraties kosten veel geld, maar er is iets ongelooflijk bevredigends aan het redden van een oudere 911 van een vroegtijdige dood. Tenslotte duwen sommige van deze bouten en moeren restauraties de waarde van de auto naar de vergetelheid, dus misschien verdien je er zelfs nog wat geld mee.

FAQ Sectie

Hoe goed werken deze roestwerende maatregelen?

Alles hangt af van hoe goed de bescherming is aangebracht. Maar het is vrij veilig om te zeggen dat niets kan tippen aan de fabrieksroestbeschermingsbehandeling, vooral omdat al deze beschermingsoplossingen meestal niet met veel ongewenste neveneffecten komen.

  Beste Porsche Boxster winddeflector

En de meeste aftermarket oplossingen doen dat wel. Druppelloze sprays vereisen dat u in sommige carrosseriepanelen boort of ze zelfs demonteert, druipende oplossingen komen in allerlei hoekjes en gaatjes terecht en druppelen dan voor lange tijd uit de auto. Elektronische modules kosten veel, maar ze beschermen uw auto niet zo goed, en door uw auto te undercoaten vervalt meestal uw Porsche carrosseriegarantie.

Kan regelmatig onderhoud van de auto tegen corrosie werken?

Dat kan inderdaad. Als u uw auto regelmatig wast, vooral in de winter als er veel zout ligt, is de kans op corrosie veel kleiner. Als u uw lak goed verzorgt, is er ook minder kans op roestvorming.

Het is ook een goed idee om lakbeschermingsfolie of specifieke keramische coatings te gebruiken op bepaalde kwetsbare plaatsen. Maak ook uw interieur schoon als u toch bezig bent, want het vuil van het interieur kan ook in alle holtes van uw carrosserie terechtkomen.

Zijn roest en corrosie hetzelfde?

Roest is slechts een enkele vorm van corrosie die ontstaat door oxidatie van ijzer. Na de oxidatie verandert het ijzer door het vocht in een bruinachtig/roodachtig residu, ook wel roest genoemd. Roest verspreidt zich gemakkelijk, dus u moet uw auto regelmatig controleren op roestplekken.

Roest verspreidt zich niet alleen, maar het wordt ook veel geconcentreerder, wat kan leiden tot structurele problemen die de auto zelfs volledig kunnen vernielen. Roest is inderdaad de kanker van auto’s, en hoe eerder u actie onderneemt, hoe beter.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts