Moet ik nu een elektrische auto kopen of wachten?

De overgang naar elektrische auto’s is de laatste jaren langzaam aan het toenemen, en elk jaar komen er zo’n 20-30 nieuwe EV-modellen op de markt. Met een dergelijke toename in populariteit is het niet meer dan redelijk om je af te vragen of dit het juiste moment is om de overstap te maken naar een volledig elektrische auto.

Maar het antwoord op deze vraag hangt sterk af van de mate waarin de EV-infrastructuur in uw buurt klaar is, de aankoop- en verzekeringskosten, de kosten voor reserveonderdelen, en de actieradius die u normaal haalt tijdens uw dagelijkse woon-werkverkeer. Andere aspecten zoals milieugevolgen, technologie en prestaties zijn ook het overwegen waard.

In de komende jaren of zelfs decennia zal de EV-technologie zeker vooruitgaan, en de EV’s van begin 2020 zullen waarschijnlijk een beetje archaïsch zijn. Alvorens volledig over te stappen, is het een goed idee om een hybride te overwegen, omdat u dan gedeeltelijk kunt ervaren hoe het voelt om EV te bezitten.

U kunt beter nog een paar jaar wachten als alle voornoemde aspecten niet in uw voordeel zijn. Het is nog steeds niet zo handig om een EV te bezitten in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor (ICE), maar dit zal in de loop van de tijd veranderen.

EV-infrastructuur

Een van de belangrijkste aspecten van EV-eigendom is het opladen. Als er in uw regio nog niet voldoende snelladers zijn, zal het bezit van een EV zeker een tol eisen. Natuurlijk kunt u uw EV altijd thuis opladen, maar veel auto’s die op straat of in een openbare garage geparkeerd staan, hebben nog steeds geen toegang tot een stopcontact.

Als er in uw buurt wel een ontwikkelde oplaadinfrastructuur is, is het een stuk moeilijker om ervoor te zorgen dat die opladers vlot beschikbaar en constant in orde zijn. EV’s worden links en rechts verkocht, en de laadinfrastructuur probeert bij te blijven, maar op de meeste plaatsen ontbreekt de laadinfrastructuur.

  Beste cabrio's voor lange bestuurders

Sommige EV-fabrikanten zoals Tesla profiteren van een overwegend goed ontwikkelde EV-oplaadinfrastructuur, maar veel andere fabrikanten hebben moeite om een fatsoenlijk oplaadnetwerk te ontwikkelen. Bovendien bevinden deze netwerken zich meestal in stedelijke gebieden of in de buurt van snelwegen, en veel landelijke gebieden hebben geen toegang tot een oplaadnetwerk van welke aard dan ook.

Maar de gemakkelijkste manier om je EV op te laden is via een stopcontact thuis. De meeste stopcontacten thuis hebben 6-9 uur nodig om de batterij volledig op te laden, dus zorg ervoor dat je de auto altijd aansluit op het stopcontact. Op deze manier profiteert u het meest, ook al is een ICE-auto nog steeds de gemakkelijkste weg.

Aanschafkosten, verzekering en reserveonderdelen

Hoewel de prijzen van EV’s langzaam dalen tot betaalbare auto-niveaus, is een EV-equivalent nog steeds aanzienlijk duurder in vergelijking met een ICE-tegenhanger. In sommige delen van de wereld, zoals in het VK, kost een elektrische Fiat 500 bijna twee keer zoveel als de benzine-aangedreven variant.

Een nog grotere differentiërende factor is de verzekering, omdat de premies voor EV’s bijna altijd aanzienlijk duurder zijn door de hogere verkoopprijzen van EV’s en de twijfelachtige beschikbaarheid van reserveonderdelen. EV’s hebben niet zoveel bewegende onderdelen als ICE-auto’s, dit werkt gunstig voor lagere verzekeringskosten, en zal over een paar jaar waarschijnlijk een grote rol spelen.

Waarschijnlijk het grootste probleem met hedendaagse EV’s is het feit dat onderdelen veel moeilijker te krijgen zijn. Veel klanten, monteurs en verzekeringsmaatschappijen hebben grote problemen met het vinden van vervangingsonderdelen voor bijna alle EV-modellen.

  Beste auto voor rugpijn

De reparatiekosten in het algemeen zijn ook twijfelachtig op zijn best. De echte effecten van EV-onderhoud zijn nog niet duidelijk, en na nog een paar jaar zullen we waarschijnlijk veel EV’s meemaken die nieuwere batterijen nodig hebben. En de kosten van nieuwere batterijen liggen nog steeds gemakkelijk boven de $10-15k.

Actieradius, technologie en prestaties

Een gewone ICE auto kan ongeveer 490 kilometer (310 mijl) afleggen met een volle tank, terwijl een volledig opgeladen EV meestal zo’n 200-490 kilometer (124-300 mijl) meegaat. Sommige sedans met benzine- of dieselmotor hebben een actieradius die bijna dubbel zo groot is, maar de grootste bruikbare actieradius van een EV is niet veel meer dan 490 kilometer (300 mijl).

Maar het verschil is dat een benzine- of dieselauto er 3-10 minuten over doet om vol te tanken, terwijl een EV er in het beste geval 30 minuten over doet. Er zijn heel veel benzinestations in de buurt, en die zijn nooit zo druk als de meeste oplaadstations.

Technologie en prestaties zijn ook een belangrijke reden waarom mensen voor EV’s kiezen. Maar ook die zullen de komende jaren waarschijnlijk explosief stijgen. Als je toch meteen wilt overstappen op een EV, kun je overwegen om nog een paar jaar te wachten.

Het is altijd een goed idee om eerst de aanschaf van een hybride te overwegen. Hybrides zijn de echte middenweg tussen ICE-auto’s en EV’s, en met het bezit van een hybride zullen veel van de dagelijkse EV-dingen duidelijk worden.

FAQ Sectie

Moet ik een EV kopen als ik overwegend in de stad rijd?

Als u overwegend in de stad rijdt, is het geen slecht idee om onmiddellijk over te schakelen op een EV. Veel grote steden bieden EV-eigenaars een heleboel voordelen zoals aangewezen parkeerplaatsen en oplaadpunten, snelwegen, geen congestieheffingen en zelfs een aantal specifieke subsidies en belastingverlagingen.

  Wordt de bouwkwaliteit van Tesla beter?

Veel compacte EV hatchbacks zijn gemaakt voor stadsritten, en u zou zo’n auto moeten overwegen als uw eerste EV als u hoofdzakelijk in de stad rijdt.

Hoe goed zijn moderne EV’s?

Moderne EV’s zoals de Tesla Model S, Model 3, Audi E-Tron GT, Porsche Taycan en Ford Mustang Mach-e zijn stuk voor stuk indrukwekkende auto’s. De Porsche Taycan is een absolute sensatie om in te rijden en biedt een echte sportwagenervaring.

Teslas zitten boordevol technologie en de Audi E-Tron GT is prachtig. Ongeacht of de wereld klaar is voor EV’s of niet, EV’s zijn tegenwoordig veel interessanter dan auto’s met verbrandingsmotor omdat we nieuwe designtaal en indrukwekkende technologische oplossingen zien die niet beschikbaar waren op auto’s met verbrandingsmotor.

Moet ik een EV kopen als ik overwegend op autosnelwegen rijd?

Als u overwegend op autosnelwegen rijdt, is een EV geen goed idee omwille van de actieradius. Voor langere ritten is een hybride of een dieselwagen altijd de beste keuze. Maar als je het goed plant en het niet erg vindt om af en toe te stoppen om op te laden, kun je een lange reis maken in een EV.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts