Moeten moderne auto’s roestwerend worden gemaakt?

Moderne auto’s zijn veel minder roestgevoelig dan auto’s van 30 jaar geleden. En daarom hebben moderne auto’s niet per se een extra roestwerende laag nodig. Als u toch voor roestbescherming kiest, zal dit het beschermingsniveau verder verhogen.

Maar de noodzaak van extra roestbescherming is twijfelachtig. Moderne auto’s zijn gemaakt van gegalvaniseerd staal dat veel minder snel corrodeert dan het oudere onbehandelde staal. Een oudere auto roestwerend maken is veel zinvoller omdat het niet zulke roestwerende eigenschappen heeft.

En de technologieën zoals e-coating, plastic coating, of gegalvaniseerd staal worden in de hele auto-industrie gebruikt specifiek voor roestbescherming. Sommige fabrikanten zijn zelfs zo overtuigd van hun manier van beschermen dat ze u liever een garantie van tien jaar geven dan dat ze u zelf de auto roestvrij laten maken.

Het ligt dus voor de hand dat de meeste moderne auto’s geen extra roestbescherming nodig hebben. Maar als u niet zo goed voor uw auto zorgt, of u woont in een plaats met verschrikkelijke wegen en veel ijs, zout, vocht, dan zou u toch moeten overwegen om uw auto te beschermen als uw garantie daardoor niet vervalt.

Gegalvaniseerd staal

Gegalvaniseerd staal is meestal de ruggengraat van alle moderne roestbeschermingsoplossingen in de fabriek. Galvaniseren is een proces waarbij een beschermende zinklaag wordt aangebracht op een kaal stalen of ijzeren paneel om te voorkomen dat het reageert met vocht en zuurstof, of met andere woorden, om te voorkomen dat het gaat roesten.

Dit proces wordt meestal uitgevoerd tijdens een zogenaamde thermische verzinking. Dit is een proces waarbij alle carrosseriedelen worden ondergedompeld in een bad van gesmolten heet zink. Sommige fabrikanten doen dit met al hun auto’s meerdere keren achter elkaar, en het is letterlijk een heet zinkbad, net als het dompelen van je frietjes in ketchup.

  Moet ik mijn Mercedes roestvrij maken?

Deze beschermende zinkdeklaag werkt het best als het volledige oppervlak is bedekt, maar de fabrikanten gaan tot nog grotere lengten om ervoor te zorgen dat het paneel zo goed mogelijk wordt beschermd. Een proces dat galvaniseren wordt genoemd beschermt de panelen zelfs als er op sommige plaatsen krassen op het zink zijn gekomen. Zolang er zink in de buurt is, is het paneel goed beschermd.

Maar galvaniseren gaat niet eeuwig mee, en na een paar decennia van voortdurend weerbeslag zijn de beschermingsniveaus niet meer zo prominent als ze ooit waren, vooral niet als de panelen werden blootgesteld aan zure chemicaliën.

E-coating en andere middelen van fabrieksbescherming

Maar gegalvaniseerd staal is niet de enige methode die mainstream merken gebruiken in een poging van roest bescherming. Mercedes auto’s bijvoorbeeld worden ook beschermd door een Frans bedrijf genaamd Permagard, een bedrijf dat zich bezighoudt met vocht- en roestbescherming voor allerlei industriële, maritieme en luchtvaartapparatuur.

Veel fabrikanten gebruiken ook speciale e-coating die de hele auto elektrisch oplaadt in een poging om corrosie tegen te gaan. BMW doet dit direct na het galvaniseren, en het hele proces wordt voltooid door robots die een dikke plasticachtige coating aanbrengen voor en nadat de verf is aangebracht.

Sommige meer kwetsbare onderdelen van moderne auto’s worden ook op andere manieren beschermd. Sommige fabrikanten gebruiken andere roestwerende metalen, hetzij om de stalen of ijzeren onderdelen volledig te vervangen, hetzij om alle corrosiegevoelige metalen te bedekken.

  Kan je roest onder een auto repareren?

Het is duidelijk dat de bescherming van moderne auto’s tegen roest veel geavanceerder is dan ooit het geval was. Het lijkt er dus op dat er geen nood is aan bijkomende roestbescherming, zeker niet als uw garantie nog intact is.

Aftermarket-roestbescherming

Als je je auto toch verder wilt beschermen omdat je een hoop reparaties hebt uitgevoerd, je garantie is vervallen of verlopen, of je de auto gewoon nog tientallen jaren wilt bezitten, zijn er een paar verschillende manieren om een hoger niveau van roestbescherming te bereiken.

Een van de meest populaire manieren is het aanbrengen van een dikke teerachtige undercoating op de onderkant van uw auto. Dit proces kost ongeveer 100-200 dollar, en in het beste geval zal het een paar jaar meegaan. Deze methode is vooral handig als u al blootgesteld bent geweest aan corrosie.

De speciale druppelende/druppelloze oliespuiten zijn ook een vrij populaire optie. Een druppel oliespray wordt op alle kwetsbare delen van uw auto gespoten, en het druppelt ook op alle onbereikbare plekken. De druppelloze olienevel aan de andere kant vereist u om in sommige autopanelen te boren, wat nooit een goed idee is.
Deze twee methodes kosten ook ongeveer $100-200, maar als u een speciale elektronische module wilt die een constante stroom door de volledige auto uitzendt om corrosie te verhinderen, kijkt u aan tegen een rekening van $500, maar de bescherming is niet zo grondig noch efficiënt.

FAQ Sectie

Wat moet ik doen als ik roest tegenkom?

Als u roest vaststelt, breng uw auto dan naar een ervaren vakman. Het is vermeldenswaard dat roest vrij vaak kan worden hersteld, maar soms heeft dat financieel geen zin.

  Moet ik mijn nieuwe auto roestvrij maken?

Als de roest zich begint uit te breiden of het paneel al ernstig heeft beschadigd, kunt u het paneel misschien beter helemaal vervangen. Dit heeft alleen zin als de auto het redden waard is, omdat de auto een grondige controle nodig heeft die veel geld kost.

Kan ik iets doen om corrosie te voorkomen?

Ja, dat kan. U moet uw auto regelmatig wassen, vooral in de winter als er veel zout ligt. Probeer een paar keer per jaar de hele onderkant van uw auto onder hoge druk te wassen en controleer de auto op tekenen van corrosie.

U kunt ook verschillende soorten coatings op uw auto aanbrengen om ervoor te zorgen dat de lak zelf zo goed mogelijk beschermd is. Een speciale lakbeschermingsfolie is een vrij populaire methode van lakbescherming en is het overwegen waard.

Zijn aftermarket-roestwerende oplossingen de moeite waard?

Dat hangt af van de gebruikte methode en de manier waarop ze werd aangebracht. Undercoating en oliespuiten kunnen enkele jaren nuttig zijn, maar als ze niet professioneel worden uitgevoerd, kunnen ze de situatie zelfs verslechteren.

Wat u ook doet, raadpleeg een vakman over alle verschillende producten die op de markt zijn, om goed op de hoogte te zijn. Deze methoden werken het best als ze om de zoveel tijd worden herhaald.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts