Nieuwe Citroën ë-Berlingo elektrisch vs vergelijkbare elektrische auto’s

Citroën ë-Berlingo

De Citroën e-Berlingo is de meest bekende elektrische MPV/vrachtwagen van Citroën en kan dus zowel gezinnen als bedrijven tevreden stellen. De e-Berlingo wordt geleverd met Citroëns inmiddels beroemde 50kWh batterij, die ook in veel andere elektrische Citroën-modellen te vinden is.

De e-Berlingo bevindt zich in een zeer concurrerend segment van de markt en daarom is het vergelijken van de nieuwe Citroën ë-Berlingo elektrisch versus vergelijkbare elektrische auto’s het belangrijkste onderwerp van dit artikel. Vergelijkbare elektrische auto’s zijn de Peugeot Partner, de Opel/Vauxhall Combo, de Fiat Doblo, de Ford Tourneo en de VW .ID BUZZ.

Als u echter een elektrische gezinsauto met 7 zitplaatsen wilt, maar wilt dat hij snel, luxueus, comfortabel en begerenswaardig is, moet u de stap zetten naar de Tesla Model Y of de Mercedes EQV/EQB. Hoe dan ook, deze auto’s zijn veel duurder, veel capabeler en veel luxueuzer.

Het segment van elektrische MPV’s en middelgrote vrachtwagens is nog maar net begonnen en we zullen waarschijnlijk nog veel nieuwe elektrische MPV’s zien. Dit betekent ook dat deze MPV’s niet de allerbeste zijn als het gaat om elektrische auto’s, aangezien het segment van elektrische MPV’s niet echt interessant is voor de meeste potentiële kopers van elektrische auto’s.

Citroën e-Berlingo

De Citroën e-Berlingo bestaat in twee verschillende varianten, een MPV met zeven zitplaatsen of een middelgrote bestelwagen. De verschillen tussen de gewone Berlingo en de elektrische Berlingo zijn uiteraard de aandrijflijn, de praktische bruikbaarheid, de efficiëntie en de prijs. De e-Berlingo kost rond de 40.000 euro, sommige modellen kosten iets minder dan 40 terwijl andere boven de 40 gaan.

  Is de Citroën DS5 een goede auto?

De “normale” Berlingo is veel goedkoper dan dat en 40k is een beetje veel voor een gewone Berlingo. Met een batterij van ongeveer 50kWh kan de Berlingo ongeveer 174 mijl afleggen op een volle lading en kan hij met een snelle DC-lader van 100kW worden opgeladen van 20% tot 80% in hooguit 25 minuten.

De gewone e-Berlingo biedt met gemak plaats aan zeven personen, terwijl de cargovariant tot 1700 pond aan lading kan laden, wat zeker veel is. De e-Berlingo ontpopt zich tot een verrassend succesvolle elektrische Citroën, maar we zullen moeten afwachten hoe de e-Berlingo zich verhoudt tot zijn felste rivalen.

Peugeot Partner, Opel/Vauxhall Combo, Fiat Doblo

Het zal u misschien verbazen dat de Peugeot Partner, de Opel/Vauxhall Combo en de Fiat Doblo hun aandrijflijn delen met de bovengenoemde e-Berlingo, wat betekent dat al deze voertuigen op hetzelfde “Stellantis”-platform zijn gebouwd. Stellantis is de naam van het bedrijf dat eigenaar is van al deze autofabrikanten en daarom delen ze hetzelfde platform.

Een batterij van 50 kWh, 136 pk, een actieradius van 170-200 mijl, al deze kenmerken zijn terug te vinden in alle vier deze auto’s, en de enige verschillen tussen hen zijn het design en kleine varianten in afwerking en comfort. De e-Berlingo lijkt echter de populairste van de groep te zijn.

Qua prijs zijn ze ook erg vergelijkbaar, wat betekent dat de uiteindelijke aankoopbeslissing waarschijnlijk gebaseerd zal zijn op welke van deze auto’s u beter vindt en op uw merkentrouw. Bovendien delen bijna alle EV’s van deze vier merken (inclusief vele andere merken van de Stellantis groep) de 50kWh batterij en de rest van de aandrijflijn.

  Veel voorkomende problemen met Citroën DS9

Ford Tourneo en de VW .ID BUZZ

De Citroën e-Berlingo en de rest van de hierboven genoemde auto’s zijn niet de enige twee auto’s die de meeste onderdelen delen, want dat is ook te zien bij de Ford Tourneo en de gloednieuwe VW .ID BUZZ. Deze twee zijn geen rechtstreekse concurrenten van de e-Berlingo, maar ze delen wel een vergelijkbare rol op de markt, vooral omdat er niet echt veel opties zijn waarvoor je kunt kiezen.

Deze twee zijn iets duurder en bieden ook plaats aan zeven personen. Waar deze twee een groter verschil maken is de batterijgrootte, want ze bieden een grotere 77kWh batterij en een bereik tot 260 mijl. Deze cijfers zijn nog niet bevestigd, maar zijn begrijpelijk omdat de 77kWh batterij groter is.

U kunt verwachten dat deze twee tussen 10.000 en zelfs 20.000 euro meer zullen kosten dan de Berlingo en de rest van de Stellantis-bende. Vermeldenswaard is ook dat deze twee een hogere maximale DC-laadsnelheid van 175kW bieden en over het algemeen luxer en beter uitgerust zijn.

Video: Is de Citroën Ë-Berlingo de perfecte elektrische gezinsauto?

FAQ

Wat is de meest luxueuze elektrische auto met zeven zitplaatsen?

De meest luxueuze elektrische auto met zeven zitplaatsen is de gloednieuwe Mercedes EQS SUV. De EQS is gebaseerd op hetzelfde platform als de sedanversie, de EQS die misschien wel de meest luxueuze elektrische auto ooit is. De EQS SUV is vooral ontworpen met vijf zitplaatsen in gedachten, maar je kunt er nog twee bijzetten als je besluit de derde zitrij omhoog te zetten.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C6

Dit heeft wel gevolgen voor de totale laadcapaciteit, die aanzienlijk kleiner wordt. Dat wordt nog versterkt door het feit dat de EQS SUV helemaal geen voorkoffer krijgt.

Wat is de ruimste elektrische auto met zeven zitplaatsen?

Als u de meeste ruimte wilt, zou ik u aanraden te kijken naar de Citroën e-Spacetourer of de Peugeot e-Traveler, die beide gebaseerd zijn op het bestaande Stellantis-platform en waar tot 9 passagiers tegelijk in passen.

De ruimste elektrische SUV is de Tesla Model X, die plaats biedt aan zeven personen zonder in te boeten aan laadruimte of hoofd- en beenruimte. Andere echt ruime elektrische SUV’s zijn de Audi e-Tron, de Jaguar I-Pace, de nieuwe Rivian en de aanstaande elektrische Hummer.

Is de Citroën e-Berlingo de moeite waard?

Voor alle duidelijkheid: de e-Berlingo is niet de ruimste, noch de elektrische auto met de grootste actieradius. Om 100% eerlijk te zijn, de e-Berlingo is nergens de beste in en dat roept de vraag op of het wel de auto is die u moet bekijken?

Hoewel er betere elektrische auto’s zijn, is de e-Berlingo meer dan goed genoeg voor wat hij is: hij biedt voldoende ruimte, is veilig en relatief comfortabel. De vanafprijs is een beetje moeilijk te slikken, maar het lijkt erop dat de e-Berlingo toch verkoopt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts