Nieuwe Citroën ë-Dispatch elektrisch vs vergelijkbare elektrische auto’s

De nieuwe Citroën ë-Dispatch (ook wel e-Jumpy genoemd) werd een paar jaar geleden geïntroduceerd en is nu een van de populairste elektrische bestelwagens op de markt. Het is echter niet de enige elektrische bestelwagen op de markt, want veel andere concurrerende elektrische bestelwagens vechten ook om kopers omdat dit segment nog veel te jong is om groot te worden.

De Citroën ë-Dispatch krijgt twee verschillende batterijformaten en biedt plaats aan 9 personen tegelijk. Het platform waarop hij staat, wordt gedeeld met veel andere elektrische auto’s binnen de Stellantis-paraplu, waarvan sommige directe concurrenten zijn van de Citroën ë-Dispatch.

Dit zijn de Opel/Vauxhall e-Vivaro, de Peugeot e-Traveller en de Toyota PROACE Electric. Al deze auto’s zijn vergelijkbaar wat betreft batterijgrootte, ruimte en actieradius. Bovendien delen de Peugeot en de Opel hetzelfde Stellantis-platform, waardoor ze echt op elkaar lijken, bijna identiek zijn.

Ook de Toyota PROACE electric deelt hetzelfde platform, hoewel Toyota helemaal geen Stellantis-merk is. Al met al zijn deze vier bestelwagens/MPV’s min of meer gelijk en zal de winnaar waarschijnlijk worden bepaald door uw merkentrouw.

Citroën ë-Dispatch

De Citroën ë-Dispatch/e-Jumpy is een zeer ruime MPV/van, aangezien hij in elke configuratie plaats biedt aan 9 personen. De ë-Dispatch begint bij ongeveer € 50.000 voor de kleinere 50kW-versie die een actieradius van ongeveer 180 km biedt. De duurdere 75kWh batterijmodellen kosten ongeveer € 56.000 en bieden een actieradius van meer dan 260 km.

Qua design ziet de Citroën ë-Dispatch er interessant uit, maar hij is niet bijzonder zoals de meeste bestelwagens uit dit segment. U kunt kiezen uit twee maten van de ë-Dispatch, het middelgrote M-model of het grote XL-model.

  Alles over de nieuwe elektrische Citroën AMI

Peugeot e-Traveller

Ook de Peugeot e-Traveller is gebaseerd op hetzelfde platform als de Citroën ë-Dispatch (e-Jumpy). Dit betekent dat hij dezelfde batterijformaten deelt, namelijk een kleinere 50kWh batterij en een grotere 75kWh batterij met een identiek bereik. Alle versies van de e-Traveller kunnen zonder problemen tot negen personen tegelijk vervoeren.

De vanafprijs van de e-Traveller is ongeveer € 63.000, wat heel wat meer is dan de ë-Dispatch waarmee hij de meeste onderdelen deelt. De Peugeot ziet er iets beter uit en in het interieur zijn bepaalde materialen van hogere kwaliteit gebruikt. Al met al is het een erg leuke bestelwagen/MPV die voor de meeste mensen meer dan voldoende zou moeten zijn.

Opel/Vauxhall Vivaro-e

De Opel/Vauxhall Vivaro-e is ook gebaseerd op hetzelfde platform als alle andere bestelwagens/MPV’s die hier worden genoemd. U kunt een 50kWh model krijgen voor ongeveer € 51.000, terwijl het grotere 75kWh model u minstens € 57.000 zal kosten. Dit maakt de Vivaro-e bijna gelijk aan de Citroën e-Jumpy, wat betekent dat deze twee waarschijnlijk de meest vergelijkbare bestelwagens op deze lijst zijn.

De Vivaro-e is verkrijgbaar in middelgrote en extra grote maten, afhankelijk van uw voorkeur. Vermeldenswaard is dat beide plaats bieden aan 9 personen tegelijk. De actieradius ligt tussen 180 en 260 km, wat precies hetzelfde is als bij de e-Jumpy/ë-Dispatch.

Toyota PROACE elektrisch

De laatste bestelwagen/MPV die we vandaag gaan noemen is de Toyota Proace electric, een volledig door Toyota ontworpen en gebouwde bestelwagen die ook zijn platform deelt met alle andere bestelwagens op deze lijst. Hoewel Toyota een van die merken is die de neiging hebben zelf auto’s te ontwikkelen, kozen ze ervoor het Stellantis-platform te kopen omdat dat financieel gunstiger is.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën DS4

Dat betekent dat de PROACE kan worden uitgerust met een 50kWh batterij of een 75kWh batterij, terwijl de actieradius ongeveer gelijk is aan die van alle andere opties hier. De PROACE is verkrijgbaar in meer uitrustingsniveaus en configuraties, beide niet allemaal met 9 zitplaatsen wat zeker een nadeel is. Startprijzen liggen rond de € 50,00 terwijl de 9-zits 75kWh batterij modellen dichter bij de € 60.000 kosten.

FAQ Sectie

Zijn elektrische bestelwagens de moeite waard?

Op het eerste gezicht lijkt een elektrische bestelwagen misschien niet het beste idee, maar het is heel zinvol om er een aan te schaffen omdat u er veel geld mee kunt besparen via autofinanciering en wagenparkleasing. Sommige markten, zoals de Britse markt, bieden u aanzienlijke kortingen als u kiest voor PHEV’s of EV’s als wagenparkvoertuigen.

Aan de andere kant, als u ze koopt als langeafstandstransporters en -transporteurs, is het misschien beter om gewoon voor een dieselvariant te gaan als u niet te veel waarde hecht aan vuile oude diesel. Wat men ook zegt, dieselwagens zijn wereldwijd nog steeds de eerste keuze, omdat ze goedkoper zijn, gemakkelijker om mee te leven, in enkele minuten kunnen worden getankt en een veel langere actieradius hebben op een volle tank.

Maakt Stellantis goede elektrische auto’s?

Geloof het of niet, Stellantis EV’s lijken populairder te zijn dan de meeste andere EV’s op de markt, zozeer zelfs dat Stellantis in Europa meer EV’s per jaar verkoopt dan Tesla. De realiteit is dat er binnen de Stellantis-paraplu al tientallen EV’s worden gemaakt, waardoor ze echt gemeengoed zijn.

  Is de Citroën C4 Cactus een goede auto?

Bovendien lijkt het erop dat deze auto’s er ook nog eens in slagen om echt betrouwbaar te zijn, wat voor merken als Citroën en Peugeot een beetje een positieve wending is. Dus ja, Stellantis maakt competitieve, efficiënte, goed afgeronde en relatief betaalbare elektrische auto’s die hun eigen plek hebben in de huidige wereld van EV’s.

Welke Citroën-modellen zijn vergelijkbaar met de Citroën ë-Dispatch?

Citroën heeft momenteel drie elektrische MPV’s in zijn gamma: de ë-Dispatch/e-Jumpy, de Citroën e-Berlingo en de Citroën e-SpaceTourer. De e-Berlingo is de kleinste van de drie, maar ook de populairste omdat hij perfect is voor gezinsgebruik.

De e-SpaceTourer lijkt erg op de ë-Dispatch/e-Jumpy, want beide bieden plaats aan maximaal negen passagiers. Citroën ontwierp de e-SpaceTourer als een meer gezinsgerichte EV, terwijl de ë-Dispatch/e-Jumpy meer gericht is op zakelijk gebruik.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts