Nieuwe Citroën ë-SpaceTourer vs vergelijkbare elektrische auto’s

Citroën ë-SpaceTourer

De Citroën SpaceTourer werd voor het eerst uitgebracht in 1994, toen hij de Citroën Jumpy heette. De naam SpaceTourer werd in 2015 aangenomen met de release van de derde generatie van de Jumpy/SpaceTourer. De elektrische e-SpaceTourer kwam echter in 2021 bij de line-up en maakt deel uit van een relatief kleine groep grotere elektrische familie-MPV’s.

In dit artikel gaan we de Nieuwe Citroën ë-SpaceTourer elektrisch vs vergelijkbare EV-auto’s vergelijken en vertellen we je wat je bij elk krijgt. De Citroën e-SpaceTourer concurreert met de Peugeot e-Traveller en de Opel/Vauxhall Vivaro-e, die alle drie gebaseerd zijn op hetzelfde platform van hun moederbedrijf Stellantis.

De Citroën e-SpaceTourer concurreert echter ook met de Mercedes EQV en de Toyota PROACE Verso. De e-Spacetourer, de Peugeot Traveller en de Opel/Vauxhall Vivaro-e lijken echt op elkaar, omdat ze dezelfde specificaties, hetzelfde chassis en de meeste mechanische en interieuronderdelen delen. Dat betekent dat ze ook dezelfde afmetingen en laadcapaciteit hebben.

De Mercedes EQV en de Toyota PROACE Verso verschillen nogal, vooral de EQV, die de grootste accu en de grootst mogelijke actieradius biedt. De EQV kost echter ook meer dan alle andere MPV’s in dit artikel.

Citroën e-SpaceTourer

De Citroën e-SpaceTourer begint bij ongeveer € 51.000 voor het model met de kleinere 50kW batterij, terwijl het 75kW batterij model ongeveer €5.000 meer kost. Het 50kW-model biedt een actieradius van 111 mijl/180 km en het 75kW-model een actieradius van 164 mijl/265 km. Alle versies bieden plaats aan 9 personen en de e-SpaceTourer is ook verkrijgbaar in de grotere XL-vorm.

Qua design zal de e-SpaceTourer zeker niet snel in de prijzen vallen, maar hij zal ook niemand beledigen. Het is een comfortabele, no-nonsense familie MPV/van die alles kan wat je van een auto in dit segment verwacht.

  Veelvoorkomende problemen met Citroën C4 Aircross

Peugeot e-Traveller

De Peugeot e-Traveller begint bij € 63.000 voor het kleinere 50kW batterijmodel, terwijl het grotere 75kWh model iets minder dan € 70.000 kost. De maximale actieradius is identiek aan die van de e-SpaceTourer en de e-Traveller is ook verkrijgbaar in middelgrote en grote configuraties. Alle modellen van de e-Traveller bieden plaats aan 9 passagiers.

In vergelijking met de e-SpaceTourer heeft de e-Traveller een aanzienlijke prijsverhoging, ook al zijn deze twee modellen vrijwel identiek. Zeker, de Peugeot ziet er aantoonbaar beter uit en het interieur is voorzien van hoogwaardigere materialen, maar feit is dat deze twee gelijk zijn en dat de prijsverhoging voor de e-Traveller dat niet waard is.

Opel/Vauxhall Vivaro-e

Met een vanafprijs van € 50.000 is de 50kWh Vivaro-e de goedkoopste van de drie, terwijl het 75kWh-model € 56.000 kost, wat ook lager is dan de e-Traveller en bijna hetzelfde is als de e-SpaceTourer. De Vivaro-e is ook verkrijgbaar in de maten M en XL en biedt net als de twee bovenstaande modellen plaats aan 9 personen.

Qua design lijkt de Vivaro-e de schoonste van de drie en hij beheert de ruimte beter, waardoor hij van binnen de meeste ruimte biedt. Het interieur ziet er mooi uit, maar is wellicht minder spannend dan dat van zijn twee zustermerken.

Mercedes EQV

Wie de meeste actieradius en de meeste luxe wil, moet kiezen voor de Mercedes EQV. Met een vanafprijs van 67.000 euro wordt de EQV geleverd met een 60kWh batterij met een maximaal bereik van 250 km. Wie het topmodel met 90 kWh en een actieradius van 190 mijl/305 km wil kopen, betaalt meer dan 70.000 euro.

  Is de Citroën Berlingo een goede auto?

De EQV is een comfortabelere, luxueuzere en beter uitziende MPV dan alle andere op deze lijst, maar hij komt tekort omdat hij geen 9 zitplaatsen biedt. In de EQV kunnen maximaal 7 mensen zitten, dus als je geen 9 zitplaatsen nodig hebt, is de EQV hier een duidelijke keuze.

Toyota PROACE Verso

De Toyota PROACE Verso is de laatste mededinger hier en het zal u verbazen dat de PROACE vertrouwt op een Stellantis-aandrijflijn, wat hetzelfde bereik en dezelfde batterijgrootte betekent als de eerste drie MPV’s op deze lijst. De Verso biedt plaats aan 8 passagiers in het middelgrote model en aan 9 in het grotere model.

De vanafprijs is € 60.000 voor de kleinere batterij en de kleinere vormfactor, terwijl de grotere batterij in de 9-persoonsversie van de Verso € 5.000 meer kost. De Toyota heeft een mooi ingedeeld interieur, maar hij doet onder voor de originele drie MPV’s van Stellantis omdat niet alle versies met 9 zitplaatsen worden geleverd, wat betekent dat er meer geld voor moet worden uitgegeven.

FAQ

Is de Citroën e-SpaceTourer beter dan de e-Traveller, de Vivaro-e, de PROACE Verso en de Mercedes EQV?

De beste MPV hier is de Mercedes EQV, maar alleen als u niet meer dan 7 zitplaatsen tegelijk nodig hebt. Als je wel meer dan 7 zitplaatsen nodig hebt, zou ik de Citroën e-SpaceTourer de overhand geven, omdat die kosten, design, capaciteit, zitplaatsen en technologie het beste in balans houdt. De e-Traveller is simpelweg te duur zonder goede reden, terwijl de Vivaro-e een goede tweede is.

  Is de Citroën DS5 een goede auto?

De PROACE Verso is ook een heel goede optie, maar hij mist flexibiliteit omdat niet alle modellen met 9 zitplaatsen zijn uitgerust.

Zijn elektrische MPV’s populair?

Niet echt. Elektrische MPV’s waren een jaar of twee geleden nog niet eens verkrijgbaar, zodat ze nu pas op de markt komen. Aangezien deze wagens geen typische woon-werkwagens zijn voor de meeste mensen, is het niet 100% zeker hoe goed ze het zullen doen. Maar als je ze gebruikt als stadsvervoerders en bedrijfswagens, kunnen ze eigenlijk geweldig zijn.

We zullen moeten afwachten of ze populair zullen worden, maar voorlopig zijn er niet veel van op de weg.

Heeft een elektrische MPV/Van zin?

Wel, dat hangt af van uw gebruiksscenario. Als u het type bent dat veel lange afstanden rijdt, zijn deze niet uw beste keuze. Maar als u vaak korte afstanden in de stad aflegt, kunt u hiermee zowel geld als tijd besparen.

Aangezien de meeste steden in de wereld veel voordelen bieden voor elektrische voertuigen, zoals speciale parkeergelegenheid en geen fileheffing, kan een elektrische bestelwagen/MPV eigenlijk een heel goed idee zijn, vooral als u er een wagenpark van bezit.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts