Nikkel-metaal hydride vs lithium-ion in hybride wagens

In het afgelopen decennium zijn hybride auto’s aanzienlijk populairder geworden, zowel in de VS als in de rest van de wereld. Volgens een paar opiniepeilingen is meer dan 53% van de huidige bestuurders enthousiast over het idee om een hybride of een EV te kopen als hun volgende auto. Daarom is het belangrijk om te weten voor welk type hybride auto je moet gaan.

De discussie tussen conventionele hybrides en plug-in hybrides is nog steeds actueel, maar de discussie tussen nikkel-metaalhydride- en lithium-ionbatterijhybrides is aantoonbaar nog belangrijker. Hoewel de meeste bedrijven overschakelen op het gebruik van uitsluitend lithium-ion-accu’s, zijn sommigen nog steeds voorstander van beide.

Het is echter waar dat lithium-ion-accu’s meer voordelen bieden dan nikkel-metaalhydride-accu’s, omdat ze lichter zijn en meer vermogen leveren. Aan de andere kant staan NiMH-batterijen erom bekend dat ze iets beter bestand zijn tegen barre omstandigheden zoals koud weer, terwijl ze ook goedkoper zijn.

Li-Ion-batterijen zijn de volgende stap in vergelijking met NiMH-batterijen, wat betekent dat de productie ervan waarschijnlijk zal toenemen, terwijl hybride NiMH-batterijen gestaag in productie afnemen. Toch moet u dit artikel lezen om te weten te komen welke van deze twee beter is en waarom.

NiMH – Nikkel-metaalhydride batterijen – Voor- en nadelen

NiMH-batterijen bestaan al heel lang, waardoor ze uitwisselbaar zijn tussen verschillende apparaten. Dit betekent dat één enkele batterij technisch gezien gemakkelijk meerdere verschillende apparaten van stroom kan voorzien. Ze bevatten minder energie per cel, waardoor ze veiliger zijn en minder gevoelig voor grote temperatuurschommelingen.

Ze zijn aanzienlijk goedkoper in vergelijking met Li-Ion-batterijen en hebben meer laadcycli. Een gemiddelde NiMH-batterij is goed voor ongeveer 500 tot 2000 cycli, waardoor ze gemiddeld tot 5 jaar bruikbaar is, maar dit kan variëren afhankelijk van tal van externe factoren.

  Kun je een elektrische auto thuis opladen?

Ze hebben echter een beperkte ontlaadstroom, waardoor ze niet zo krachtig zijn en een hoge zelfontladingssnelheid hebben. Meer specifiek is zelfontlading een batterijverschijnsel waarbij batterijen lading verliezen, zelfs als ze nergens op zijn aangesloten. Een gemiddelde NiMH-batterij kan tot 70% van zijn lading verliezen als hij maar genoeg tijd krijgt.

Het potentieel grootste nadeel van NiMH-batterijen is dat ze aanzienlijk meer tijd nodig hebben om op te laden, waardoor ze onbruikbaar worden voor apparaten zoals smartphones. Gezien het feit dat de meeste autofabrikanten nu een race houden om snelle oplaadtijden te bieden, is het aanzienlijk beter om voor Li-Ion batterijen te kiezen.

Li-Ion – Lithium-Ion accu’s – Voor- en nadelen

Li-Ion accu’s zijn geavanceerder en hebben een hogere energiedichtheid in vergelijking met NiMH-accu’s, wat betekent dat ze meer energie per cel bevatten. Dat is de reden waarom ze worden gebruikt in een groot aantal verschillende gadgets, waaronder smartphones.

Ze kunnen tot 5 keer sneller worden opgeladen in vergelijking met NiMH-batterijen. Dit is essentieel voor moderne hybrides omdat de actieradius en de oplaadtijd de twee grootste struikelblokken zijn bij hybrides in het algemeen.

Ze hebben ook betere zelfontladende eigenschappen, waardoor ze beter zijn voor hybrides die niet de hele tijd worden gebruikt. Ze zijn kleiner en lichter dan NiMH-accu’s, wat ze ook superieur maakt wat verpakking betreft, vooral als je bedenkt dat hybride voertuigen veel meer wegen dan een gewone ICE-auto, wat van invloed is op zowel de wendbaarheid als de efficiëntie.

  Wat is de levensduur van een hybride auto?

Li-Ion-batterijen zijn echter nog steeds aanzienlijk duurder, ook al dalen de prijzen naarmate de tijd verstrijkt. Ze zijn breekbaarder en kwetsbaarder voor barre temperaturen. Ten slotte kunnen ze niet volledig worden uitgeput omdat dat heel wat problemen kan veroorzaken voor de batterij.

Beste batterijkeuze voor huidige en toekomstige hybride voertuigen

Het is vrij duidelijk dat de Li-Ion accu over het algemeen een betere keuze is als het gaat om hybride voertuigen, omdat deze accu’s een grotere energiedichtheid hebben, lichter zijn, en aanzienlijk sneller kunnen worden opgeladen. Dit betekent echter niet dat het volledig stopzetten van het gebruik van NiMH-accu’s een goed idee is.

Daarom gebruikt Toyota nog steeds NiMH-accu’s voor sommige van hun modellen omdat ze goedkoper zijn en het hen meer flexibiliteit geeft als er iets misgaat met de Lithium-aanvoerketen. Als zodanig is het het beste om te vertrouwen op beide batterijtechnologieën, afhankelijk van wat het specifieke product moet bieden.

Als we echter NiMH-batterijen tegenover Lithium-Ion-batterijen zetten in een gevecht van kop tot teen, zijn Li-Ion-batterijen duidelijk de superieure keuze voor 90% van de hybride auto’s die er zijn.

FAQ Sectie

Waarom gebruiken hybride fabrikanten geen lood-zuur batterijen?

Lood-zuur batterijen zijn ook een vrij populaire batterijtechnologie die al tientallen jaren bestaat. Ze zijn ook goedkoop te produceren, hebben een grote stroomcapaciteit, zijn uitwisselbaar tussen allerlei apparaten en zijn uiterst tolerant voor allerlei soorten misbruik.

Ze zijn echter nog slechter als het gaat om de verhouding tussen gewicht en vermogen, waardoor ze nutteloos zijn voor moderne hybriden. Het duurt veel te lang om ze op te laden, hoe krachtig de oplader ook is. De oplaadcyclus is uiterst beperkt en het oplaadproces zelf vereist een specifieke omgeving om sulfatering te voorkomen.

  Beste luxe auto voor senioren

Waarom willen mensen hybride voertuigen?

Hybride wagens vertegenwoordigen de moderne milieuvriendelijke filosofie die steeds relevanter wordt door de klimaatverandering. Regeringen over de hele wereld bieden allerlei belastingverlagingen en stimulansen aan als u voor een hybride auto kiest.

Met sommige toepassingen, zoals bulkbedrijfslease, kunt u grote sommen geld besparen op belastingverlagingen als u kiest voor een hybride wagenpark. Bovendien zijn hybrides inderdaad efficiënter als u het hybride platform volledig kunt benutten.

Zijn hybrides beter dan EV’s?

Een moderne plug-in hybride is een tussenstap tussen een traditionele ICE wagen en een volwaardige EV. Het is dus een perfecte keuze voor wie overweegt om over te stappen op EV, maar nog niet klaar is om de overstap te maken.

EV’s zijn de meest geavanceerde en milieuvriendelijke optie van alle auto’s op de markt, maar de problemen met oplaadtijden, oplaadinfrastructuur en potentiële actieradius zijn nog steeds veel te problematisch voor een massale toepassing van EV’s. EV’s zijn inderdaad beter dan plug-in hybrides, maar alleen als je toegang hebt tot een betrouwbare oplaadinfrastructuur.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts