Peugeot e-208 vs Hyundai Ioniq – Wat is beter?

2023 Peugeot e-208

In de wereld van goedkope auto’s doen autofabrikanten hun best om elkaar te overtreffen met elke auto die ze uitbrengen. Peugeot en Hyundai zijn beide zwaargewichten in dit segment, maar Peugeot is geen wereldmerk zoals Hyundai dat is. We zijn het er roerend over eens dat Hyundai een van de grootste en meest verspreide autofabrikanten ter wereld is, terwijl Peugeot echt succesvol is, maar niet wereldwijd.

Dit vertaalt zich ook naar veel van de auto’s die deze twee aanbieden, want Hyundai probeert eerst de Noord-Amerikaanse markt te bedienen. Peugeot doet zijn best om auto’s op de Europese markt te brengen, die hun eigen voor- en nadelen hebben. In dit artikel gaan we de Peugeot e-208 vs Hyundai Ioniq vergelijken en u vertellen welke van deze twee de betere auto is.

We gaan ze vergelijken in een groot aantal categorieën, waaronder prijs, batterijgrootte, actieradius, laadsnelheden, vermogen, bruikbaarheid, rijgedrag en functies. Hoewel de Ioniq in vergelijking een stuk ouder is dan de e-208, zijn de prijzen van de gebruikte Ioniq een stuk lager dan wat je voor de e-208 moet betalen, wat het wel een verleidelijke tweedehands auto maakt.

Aan het eind van dit artikel zult u in grote lijnen weten voor welke van deze twee u moet kiezen.

Peugeot e-208 – De kleinste elektrische auto van Peugeot

Met een vanafprijs van 31.345 pond in het Verenigd Koninkrijk, 32.250 euro in Nederland en 35.350 euro in Duitsland bevindt de subcompacte elektrische Peugeot e-208 zich in het laagste segment van de markt. Voor deze prijs krijgt u een 45kWh bruikbare accu verpakt in een 2/4-deurs hatchback met FWD en 139pk, goed voor een 0-60mph tijd van ongeveer 8 seconden.

  Is de Hyundai i30N een goede auto?

U kunt ook verwachten dat de e-208 tussen 125 en 265 mijl meegaat op een volle lading, afhankelijk van hoe u rijdt en de buitentemperatuur. De 45kWh batterij kan worden opgeladen met een 7,4kW AC langzame lader in ongeveer 7 uur en 15 minuten, terwijl een snelle 150kW DC lader de e-208 batterij in ongeveer 25 minuten kan opladen.

Een van de meest indrukwekkende dingen van de e-208 is het ontwerp, dat scherpe lijnen en futuristische accenten gebruikt die de e-208 boven de meeste van zijn concurrenten uittorent. De geboden ruimte is voldoende voor het segment, maar ontbreekt in vergelijking met de meeste auto’s die er zijn, zowel in de zit- als in de kofferruimte.
De rijervaring en de standaarduitrusting zijn beide erg goed, want de e-208 rijdt en stuurt als een kleine sportwagen.

Hyundai Ioniq – De eerste in massa geproduceerde elektrische auto van Hyundai

De Hyundai Ioniq werd stopgezet voor het modeljaar 2022, wat betekent dat je deze eigenlijk niet meer nieuw kunt kopen. De prijzen van deze waren in lijn met wat je moet betalen voor de e-208, terwijl licht gebruikte as-nieuw prijzen neigen te zweven rond de € 25.000 mark, wat inderdaad een verleidelijk vooruitzicht is.

De Ioniq biedt ofwel een 28kWh batterij uit zijn eerste versie of een grotere 38kWh batterij uit het laatste Ioniq-model. Aangezien de 28kWh in 2019 uit productie is genomen en niet kan concurreren met de e-208, gaan we ons vanaf nu alleen richten op het 38kWh-model. Met 136pk en voorwielaandrijving is de Ioniq vrijwel identiek aan de e-208.

  Hyundai Azera betrouwbaarheid

De 38kWh batterij biedt een actieradius tussen 110 en 225 mijl, terwijl het opladen van de Ioniq met een langzame AC-lader van 7,2kW ongeveer 6 uur en 15 minuten duurt. Snelle DC-laadsnelheden zijn beperkt tot 44kW, wat betekent dat u hem in ongeveer 47 minuten kunt opladen.

De Ioniq toont zijn leeftijd zowel van binnen als van buiten, maar biedt wel veel meer ruimte in de categorie elektrische auto’s. De standaarduitrusting is niet de nieuwste en de rijervaring is vrij ingetogen en niets bijzonders.

Conclusie – De Peugeot e-208 is de betere auto

Toen de Ioniq voor het eerst uitkwam, kon bijna geen enkele andere auto in de buurt komen, omdat dat nog niet de tijd was dat autofabrikanten veel aandacht besteedden aan elektrische autotechnologie, maar sindsdien is de technologie snel vooruitgegaan. Dat betekent dat de Ioniq nu al een gedateerde auto is, want zijn laadsnelheden, batterijgrootte en maximale actieradius zijn niet vergelijkbaar met de goedkoopste elektrische auto’s van dit moment.

De Peugeot e-208 is beter omdat hij een groter bereik heeft, een grotere accu, veel hogere laadsnelheden, een betere uitrusting, meer opties, een beter uiterlijk en een leukere rijervaring. De Ioniq is een stuk ruimer en comfortabeler, maar hij is gewoon te oud om te concurreren.

FAQ Sectie

Gaat Hyundai een nieuw Ioniq-model aanbieden?

Sinds de eerste Ioniq werd uitgebracht, heeft Hyundai het Ioniq-gamma uitgebreid met de populaire Ioniq 5, de gestroomlijnde Ioniq 6, de toekomstige Ioniq 7 SUV en nog enkele andere modellen. Hyundai kwam er wel voor uit dat de Ioniq voorgoed verdwenen is, zodat nieuwere Ioniq-modellen zijn plaats kunnen innemen.

  Hyundai i30 vs Mazda 3 - Wat is beter?

De rol van de eerste Ioniq (vaak aangeduid als de Ioniq 4) was het testen van de wateren voor alle opeenvolgende Ioniq-modellen die volgden.

Wat is het beste Hyundai Ioniq-model?

De Hyundai Ioniq 5 is het meest succesvolle en best verkochte Ioniq-model tot nu toe omdat hij er goed uitziet, goede technologie biedt, goed kan opladen en echt comfortabel is. De vergelijkbaar beter uitziende Ioniq 6 is aantoonbaar de betere auto van de twee omdat hij rijplezier toevoegt bovenop wat je gewoonlijk van de Ioniq 5 kunt verwachten.

De Ioniq 7 SUV zal waarschijnlijk nog veel verder gaan wanneer hij uitkomt, wat betekent dat hij zeker de kroon gaat spannen als het beste Hyundai Ioniq-model.

Is de Peugeot e-208 veiliger dan de Hyundai Ioniq?

De Peugeot e-208 werd niet elektrisch getest door Euro NCAP, maar zijn 2019 ICE neef wel en kreeg een 4 sterren beoordeling wat voldoende is, maar niets bijzonders. De Hyundai Ioniq werd getest in 2016, maar elektrische caren toen, het in geslaagd om een perfecte 5-sterren rating die het behouden met verdere verbeteringen tot het uiteindelijk werd stopgezet.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts