Porsche 911 – alles wat u moet weten

Porsche 911

De eerste Porsche 911 werd in 1964 geïntroduceerd als een 2+2 sportwagen met een achterin geplaatste platte-6 motor. Het recept van de 911 is sinds de introductie overwegend hetzelfde gebleven, met uitzondering van de overstap van luchtgekoelde naar watergekoelde motoren in 1998 met het enigszins controversiële 996-model. De 911 is ook een van de meest gedecoreerde raceauto’s uit de geschiedenis.

De klassieke 911 aandrijflijn is een vlakke 6-cilinder motor met een cilinderinhoud tussen 2.0L en 4.0L, afhankelijk van het model en het vermogen. De meeste 911’s hadden een natuurlijke aanzuiging, terwijl de 911 Turbo altijd een turbo heeft gehad. 911’s zijn beschikbaar in RWD of AWD configuratie, afhankelijk van het model.

Wat het design betreft, staat de 911 bekend om zijn onmiskenbare silhouet dat in de loop der jaren beslist volwassener is geworden. Het interieur van de 911 wordt gekenmerkt door een vrij rechtlijnig dashboard en de klassieke 911 5-dial line-up die er ooit uitzag als een Zwitsers horloge, ziet er nu uit als een Apple-horloge.

De 911 is ontworpen als een door en door sportieve auto, het is ook altijd een betrouwbare auto geweest. Qua waarde is de 911 een van de beste sportwagens aller tijden, omdat hij zijn waarde superieur behoudt. Praktisch gezien is de 911 een 2+2 sportwagen, wat betekent dat de achterzetels onbruikbaar zijn en dat de laadruimte beperkt is.

Porsche 911 – De krachtbron

Zoals in het begin vermeld, wordt de 911 meestal geleverd met een vlakke 6-motor. Vroege 911 modellen gebruiken 2.0L, 2.7L, 3.0L, of een 3.7L flat-six met tussen de 130pk en 140pk. Nieuwere watergekoelde 911’s gebruiken meestal een 3.0L, een 3.6L, of een 4.0L flat-six met tot 700pk voor de krachtigste 911 ooit, de 991 GT2RS.

  De beste geschenken voor Porsche liefhebbers

De GT2RS maakt gebruik van een 6-cilinder turbomotor en dat geldt ook voor alle 911 Turbo-modellen. Tot de facelift van de 991 911 hadden de gewone 911’s een natuurlijke aanzuiging. Alle 991-modellen van na de facelift hebben een turbo, behalve de GT3, de GT3RS, de 911 Speedster en de 911 R. De 911 Turbo is ook een AWD-auto, terwijl de andere 911’s RWD zijn.

De twee beste 911 transmissie-opties zijn ofwel de handgeschakelde ofwel de nieuwste PDK dual-clutch automaat. De snelste 911’s gaan van 0-100 km/u in ongeveer 2,5 seconden en kunnen een topsnelheid bereiken van 211 km/u.

Porsche 911 – Ontwerp en onderstel

Een van de meest onmiskenbare kenmerken van de 911 is zonder twijfel het exterieurdesign. De 911 heeft sinds zijn ontstaan een iconisch silhouet. Afgeronde koplampen en eendenstaartspoilers zijn ook een gemeenschappelijk kenmerk van veel 911’s. Een 911 is verkrijgbaar als tweedeurs coupé, als cabriolet, als Targa of als Speedster.

Het interieur van de 911 heeft een lange weg afgelegd en is nu een volwaardige luxe auto. Een rechtlijnig dashboard, een driespaaks stuurwiel en de 5-sterren meteropstelling zijn een must voor alle 911 modellen. De 911 wordt ook geleverd met veel hoogwaardige materialen zoals leder, koolstofvezel, aluminium, hout, en zwart piano hoogwaardig plastic.

De 911 rijdt als geen andere sportwagen die er is. Dankzij achterwielaandrijving en een achterin geplaatste motor staat de 911 bekend om zijn lichte voorkant, die typisch kan worden verkend door met een sleeprem de bocht in te gaan. De ophanging is stug en de auto rolt niet, maar straft je ook niet af op oneffen terrein.

  Moet ik mijn Porsche roestvrij maken?

Porsche 911 – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen

De 911 is ook altijd een heel betrouwbare auto geweest, zeker in vergelijking met de meeste sportwagens, want die zijn berucht om hun hoge onderhoudskosten, wat onvermijdelijk hoge reparatiekosten met zich meebrengt. De meest voorkomende 911-problemen zijn problemen met de accu, AOS-storing, problemen met de warmtehuishouding en cilinderuitslag.

Oudere 911-modellen zijn veel kwetsbaarder dan nieuwere, wat betekent dat het kopen van een nieuwere 911 een stuk veiliger is. Bovendien staan luchtgekoelde 911’s er ook om bekend roest te ontwikkelen, vooral als ze niet goed worden gestald.

Porsche 911 – Waarde en praktische bruikbaarheid

De aanschaf van een 911 is niet zo duur als sommigen misschien denken. Een relatief moderne 996 koop je al voor zo’n $20.000-$25.000. Een gloednieuwe 992 Carrera kost ongeveer $100.000 en voor een cabriolet ongeveer $14.000 meer.

Praktisch gezien is de 911 beter dan de meeste supercars, maar het is niet echt een auto voor meer dan twee personen tegelijk. De kofferruimte is goed voor een sportwagen, maar niet al te omvattend voor een bruikbare dagelijkse bestuurder.

FAQ Sectie

Moet ik een Porsche 911 kopen?

Als u geïnteresseerd bent in het kopen van een sportwagen, is de Porsche 911 waarschijnlijk een van de beste opties waarvoor u kunt gaan. De 911 is een begrip bij Porsche, wat betekent dat het altijd een populaire auto zal blijven. Daarom zal de 911 altijd zijn waarde beter behouden dan de meeste sportauto’s doen. Bovendien is een 911 sowieso een van de meest capabele auto’s.

  Wat is er mis met een Porsche Boxster?

De 911 was altijd al een auto die ver boven zijn gewicht kon gaan. Een standaard 911 Carrera kan vanuit stilstand sneller 160 km/u bereiken dan sommige auto’s met bijna twee keer zoveel vermogen. Bovendien ziet hij er van binnen en van buiten erg goed uit. Er is dus geen enkele reden om er niet meteen een te kopen.

Welke Porsche 911 is de slechtste?

Geen enkele Porsche 911 is slecht, maar sommige generaties zoals de 996 worden niet zo gewaardeerd als andere 911’s. De reden voor de controverse over de 996 is tweeledig. Ten eerste omdat er een watergekoelde motor in plaats van een luchtgekoelde motor werd geïntroduceerd, wat op kritiek van Porsche-liefhebbers stuitte.

Ten tweede zijn de “aubergine” koplampen van de 996 ook een doorn in het oog van veel Porsche fans en dat is de reden waarom Porsche deze fout nooit heeft herhaald. Hoe dan ook, zelfs de 996 krijgt stilaan de erkenning die hij verdient en dat is inderdaad een goede zaak.

Welke Porsche 911 is de beste?

Het is ongelooflijk moeilijk om deze vraag te beantwoorden, maar we kunnen wel zeggen dat goede 911’s komen met een RWD configuratie, een natuurlijk aangezogen flat-6 motor, en bij voorkeur een handgeschakelde versnellingsbak. Dit betekent dat de 911R 991 wel eens de beste 911 tot nu toe zou kunnen zijn, maar daar valt over te discussiëren.

De 911 GT3 Touring, de GT3, de GTRS, de 911 Speedster, de 911T… Al deze modellen behoren ook tot de “beste 911 modellen” club.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts