Elektrische auto’s zijn inderdaad anders om mee te rijden, zowel langzaam als snel. Elektrische motoren bieden een heel andere set voor- en nadelen in vergelijking met ICE auto’s, wat betekent dat het rijden in een elektrische auto meer lijkt op het rijden in een scooter dan op het rijden in een auto.
Om te beginnen hebben elektrische auto’s geen traditionele versnellingsbak, wat betekent dat er geen handgeschakelde elektrische auto’s bestaan. Bovendien leveren elektrische motoren op elk moment 100% van het vermogen, wat enorm verschilt van een verbrandingsmotor die eerst moet opwarmen voordat hij het optimale vermogen levert.
Elektrische auto’s zijn niet zo snel als ICE-auto’s, omdat ze de neiging hebben te lijden aan de top, hoewel ze veel capabeler zijn als het gaat om 0-60 mph tijden. Ze beschikken ook over specifieke elektrische functies zoals regeneratief remmen, wat zelfs kan betekenen dat u een elektrische auto kunt besturen door slechts één pedaal te bedienen.
Elektrische auto’s zijn doorgaans ook een stuk zwaarder en de zware onderdelen van de aandrijflijn zijn anders georganiseerd. Dit betekent dat elektrische auto’s een laag zwaartepunt hebben terwijl ze ook zwaarder zijn, terwijl een ICE lichter is maar meestal een hoger zwaartepunt heeft.
Specifiek van de rijervaring met een elektrische auto – Langzaam rijden
De meesten van ons rijden in de stad, wat betekent dat we zelden snelheden boven de 50 mph halen als we niet op de snelweg rijden. Als u gewend bent in een elektrische auto te rijden, weet u hoe een regelmatig woon-werkverkeer eruit ziet in een elektrische auto omdat u voortdurend schakelt of hoort schakelen.
Een elektrische auto heeft geen traditionele versnellingen, wat betekent dat u niet zult voelen dat er wordt geschakeld. Bovendien produceren elektrische auto’s geen geluid of trillingen, wat betekent dat een elektrische auto de neiging heeft om een beetje onnatuurlijk en gretiger aan te voelen.
Het grootste verschil zit echter in het gebruik van systemen zoals regeneratief remmen, waarbij tractiemotoren worden gebruikt om de auto af te remmen, zelfs zonder de remmen te gebruiken. Aangezien je bij de meeste elektrische auto’s zelf kunt bepalen hoeveel regen je wilt, kun je in theorie zelfs met één pedaal een elektrische auto besturen.
Voor sommigen voelen elektrische auto’s aan als zweefvliegtuigen, omdat ze in staat zijn een soepelere aandrijving te bieden. Al met al voelen elektrische auto’s anders aan als je langzaam rijdt, zozeer zelfs dat ze niet eens aanvoelen als een auto.
Bijzonderheden van de rijervaring met een elektrische auto – Snel rijden
Als u met een constante snelheid van 70 km/u op de snelweg rijdt, is het minder waarschijnlijk dat u een groot verschil merkt tussen een elektrische auto en een auto met verbrandingsmotor, afgezien van het lawaai en mogelijke motortrillingen. Elektrische auto’s hebben echter de neiging een stuk gladder te zijn, wat betekent dat ze stiller zouden moeten zijn.
Dit is belangrijk omdat een elektrische auto geen motor heeft die veel mechanische geluiden voortbrengt die je anders wel zou horen bij een ICE-auto. Wat prestaties betreft, zijn elektrische auto’s en elektrische auto’s een wereld van verschil, omdat elektrische auto’s de neiging hebben om sneller te accelereren, maar lagere topsnelheden hebben.
Een acceleratie van 0-100 km/u van minder dan 3 seconden is vrij normaal voor een elektrische auto, terwijl de meeste ICE’s met een topsnelheid van minder dan 3 seconden supercars zijn. Bovendien zijn elektrische auto’s zwaar en dat is iets wat je zeker zult voelen in de bochten, maar niet op dezelfde manier als in een zware ICE-auto.
Omdat elektrische auto’s de neiging hebben hun batterijen laag te verpakken, zorgt dat voor een laag zwaartepunt, wat er ook voor zorgt dat de auto vrij dynamisch aanvoelt, ook al is hij vrij zwaar.
Verschillen in dagelijkse ervaring tussen elektrische auto’s en ICE-auto’s
Het bezit van een elektrische auto brengt veel voordelen en nadelen met zich mee in vergelijking met een ICE auto. Ze bieden meestal meer kofferruimte omdat ze geen motor hebben. Ze moeten van tijd tot tijd worden opgeladen en dat is heel anders in vergelijking met een ICE-auto.
Een lange reis maken is nog steeds veel gemakkelijker met een elektrische auto omdat je hem in een paar minuten vol kunt gooien en van een grotere actieradius kunt genieten. Een elektrische auto heeft veel tijd nodig om op te laden als u niet de snelst beschikbare en werkende lader op uw route vindt.
Dit alles betekent dat u uw reizen wat grondiger zult moeten plannen om oplaadstops op te nemen. Veel steden over de hele wereld rekenen congestieheffingen, iets waar u zich met een elektrische auto geen zorgen over hoeft te maken.
Ten slotte bieden de meeste steden ook specifieke parkeermogelijkheden voor elektrische auto’s, iets waar u met een ICE-auto niet van kunt genieten.
FAQ Sectie
Is het de moeite waard om een elektrische auto te kopen in 2021?
Het kopen van een elektrische auto in 2021 hangt af van een groot aantal verschillende factoren, zoals uw toegang tot een muurlader of betrouwbare toegang tot een betrouwbare laadinfrastructuur. Als u in staat bent om een muurlader in uw garage te monteren en deze te gebruiken voor uw dagelijkse elektrische auto oplaadbehoeften, is het zeer zinvol om een elektrische auto te kopen.
Aan de andere kant, als u niet in staat bent om een muurlader te gebruiken omdat u een auto op straat parkeert of uw garage biedt geen stopcontact van welke aard dan ook, het is niet zo goed van een idee. Bovendien, als het gebied waar u woont geen betrouwbare oplaadinfrastructuur biedt en u een elektrische auto als enige auto wilt gebruiken, kunt u het beter helemaal overslaan.
Waarom zou ik een elektrische auto kopen in plaats van een plug-in hybride?
Een elektrische wagen is de volgende stap na een plug-in hybride naar een volledig koolstofvrije wagen. Als u al ervaring hebt met een plug-in en dus voortdurend vertrouwt op de elektromotor, zou u probleemloos moeten kunnen overstappen op een elektrische auto.
Aan de andere kant, als u nog geen ervaring heeft met een plug-in of een elektrische auto, kunt u het beste eerst kiezen voor een plug-in en later overgaan op een volwaardige elektrische auto als u bekend bent met auto’s die op batterijen rijden.
Zijn elektrische auto’s betere prestatieauto’s dan auto’s met verbrandingsmotor?
Qua vermogen en acceleratiesnelheid zijn ze dat zeker. Dat is echter het enige aspect waarin een elektrische wagen het beter doet dan een elektrische wagen. Een traditionele auto met benzinemotor biedt meer niveaus van betrokkenheid, wat de rijervaring veel leuker maakt.
Bovendien zijn traditionele auto’s met verbrandingsmotor over het algemeen aanzienlijk lichter, wat betekent dat ze zowel sneller zijn op het hoogste niveau als beter in het weggedrag.