Schaardeuren vs vlinderdeuren

Het schaardeur ontwerp werd populair gemaakt door de Lamborghini V12 line-up die bestaat uit de Lamborghini Countach, de Diablo, de Murcielago, en de Aventador. Hoewel de Miura technisch gezien de eerste V12 Lambo was, kwam hij niet met scharendeuren uit de fabriek.

Vlinderdeuren worden op grotere schaal gebruikt door verschillende fabrikanten zoals McLaren, Ford, Ferrari en BMW. Ze hebben een andere scharnier in vergelijking met schaardeuren omdat ze niet recht omhoog opengaan zoals schaardeuren dat doen.

Schaardeuren hebben hun eigen voor- en nadelen, die meestal bestaan uit een gemakkelijkere toegang in krappe parkeerplaatsen, terwijl vlinderdeuren er aantoonbaar beter uitzien en ze zijn gemakkelijker in en uit te stappen voor auto’s met een lagere daklijn. Gezien het feit dat de meeste supercars hebben een lage daklijn dat is de reden waarom de meeste supercars kiezen voor vlinderdeuren.

Veel mensen denken dat scharendeuren slechts een synoniem zijn voor vlinderdeuren, maar dat is niet het geval, aangezien ze een heel ander scharnierontwerp gebruiken en ze anders opengaan. Hoe dan ook, het beste deurtype is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur en trouw aan de badge.

Schaardeuren – Voor- en nadelen

Schaardeuren worden vaak ook “Lambo”-deuren genoemd omdat de V12 Lamborghini modellen dit deurontwerp populair hebben gemaakt. De meeste van hen openen binnen de spoorbreedte van het voertuig, wat betekent dat u gemakkelijk een auto met schaardeuren kunt besturen met de deuren geopend.

Dit is niet iets wat je moet doen, vooral niet bij hogere snelheden, maar het is een mogelijkheid als u eigenaar bent van een auto met schaardeuren. Dit betekent ook dat auto’s met deze deuren gemakkelijker in en uit te stappen zijn op krappe parkeerplaatsen, omdat de deuren verticaal opengaan en u in staat stellen uit te stappen, zelfs als de ruimte tussen de deur en het dichtstbijzijnde object minimaal is.

  Welke tweedehands auto's hebben de meeste veiligheidsvoorzieningen?

Schaardeuren staan er echter ook om bekend dat ze zwaarder zijn omdat ze nooit op het dak scharnieren, wat betekent dat er geen hydraulica rechtstreeks op het dak is gemonteerd, wat het in theorie gemakkelijker zou moeten maken om de deur te openen, vooral als u zich op een oneffen ondergrond bevindt.

Schaardeuren oefenen meer kracht uit op de scharnieren en de hydraulica, wat betekent dat ze waarschijnlijk sneller zullen slijten in vergelijking met vlinderdeuren en vooral normale autodeuren. Tenslotte staan de meeste Lambo-schaardeuren bekend om het piepen na langdurig gebruik.

Vlinderdeuren – Voor- en nadelen

Vlinderdeuren komen vaker voor dan schaardeuren, wat betekent dat je meer kans hebt om een auto met vlinderdeuren te zien. Dit betekent ook dat meer mensen er op gebrand zijn om deze deuren aan te passen zodat ze beter zijn om in en uit de auto te stappen.

Bovendien hebben vlinderdeuren vaak scharnieren op zowel het traditionele scharnierpunt als op het dak of de A-stijl. Dit betekent dat ze meestal gemakkelijker te bedienen zijn, wat vooral belangrijk is na langdurig gebruik.

Ze zijn moeilijker te openen in krappe ruimtes omdat ze breder zijn dan de spoorbreedte van de auto. Ze zijn echter wel vaak doorgetrokken in de daklijn, wat betekent dat ze het in- en uitstappen in de auto een stuk gemakkelijker maken wat de hoogte betreft.

  Wat is de grootste SUV op de markt?

Tenslotte is het moeilijker om een auto met geopende vleugeldeuren te besturen omdat ze niet zo aerodynamisch zijn als ze geopend zijn. Een andere factor om in gedachten te houden is exclusiviteit, omdat er veel minder auto’s zijn met scharendeuren in vergelijking met vlinderdeuren.

Vlinder/schaardeuren installeren op een auto met normale deuren

Veel mensen zijn dol op het idee om te investeren in een set van aftermarket vlinder / schaar deuren en ze te installeren op een auto met normale deuren. Dit is zinvol als u kiest voor een hoge kwaliteit set met professionele installatie, maar deze hebben de neiging om kosten $ 1000- $ 2000.

Als u beknibbelen op kwaliteit is de kans groot dat uw deuren zijn niet van plan om zo veilig als ze ooit waren. Hoewel een set van schaar / vlinder deuren zien er geweldig uit, zijn ze waarschijnlijk gaan uw auto’s verkoopwaarde te vermoorden, omdat zelden iemand houdt van een normale auto met schaar / vlinder deuren.

Ze zijn lang niet zo praktisch als normale deuren, omdat schaar / vlinder deuren zijn niet in staat om conventionele deurvakken bieden, omdat wanneer u de deuren te openen de spullen de neiging om te vliegen uit. Tot slot ziet het er verkeerd uit om vlinder/schaardeuren te monteren op auto’s die er niet mee zijn uitgerust.

FAQ Sectie

Waarom houden mensen van schaar- of vleugeldeuren?

Mensen houden van dit soort deurmechanismen omdat ze geassocieerd worden met de meest opwindende auto’s op de markt – supercars. Dit soort auto’s straalt altijd drama uit en het is bijna onmogelijk om je hoofd niet om te draaien als je een Lamborghini of een McLaren voorbij ziet komen.

  Kun je hybride rijden zonder accu?

Deze deuren zijn alleen te vinden op dure en exotische auto’s die zowel exclusief als prestatiegericht zijn. Dit betekent dat dit soort auto’s genieten van een grote cultus aanhang, omdat veel autoliefhebbers die er zijn beschouwen dit soort auto’s als hun droomauto’s.

Waarom bestaan er schaar- of vleugeldeuren?

Er zijn eigenlijk twee redenen waarom dit soort deuren bestaan en dat is een beter zicht naar achteren en het design. De ontwerper die de eerste auto met schaardeuren ontwierp (Lamborghini Countach), geloofde dat de mogelijkheid om de auto te besturen met de deuren open, u zal helpen bij het achteruitrijden.

De reden waarom de meeste supercars deze deuren gebruiken is echter dat ze er cool uitzien en dat de auto er specialer door aanvoelt. Een supercar met normale deuren is gewoon geen “speciale gelegenheid” type auto omdat mensen die bereid zijn om $200k te betalen zich speciaal willen voelen terwijl ze met de auto omgaan.

Moet ik vlinder/schaar deuren aan mijn auto toevoegen?

Als u deze deuren mooi vindt en u wilt ze gewoon hebben, dan moet u doen wat u wilt, want auto’s zijn persoonlijk en we moeten er op onze eigen manier van genieten. Dit betekent echter meestal dat u de doorverkoopwaarde van uw auto vernietigt.

De meeste mensen, waaronder ikzelf, hebben een hekel aan auto’s zoals Mustangs, Civics of BMW’s met schaartjes, omdat ze er zo gerafeld uitzien. Ze zien er niet uit en maken de auto ook minder praktisch en meer kans om beroofd te worden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts