Staat de vierwielaandrijving van Tesla altijd aan?

Tesla heeft niet alleen het uiterlijk van elektrische auto’s veranderd, maar ook de manier waarop tegen elektrische auto’s wordt aangekeken. Bovendien is Tesla voortdurend bezig zijn technologie en systeem te verbeteren. Is de vierwielaandrijving van Tesla echter altijd ingeschakeld?

Nee, Tesla all-wheel-drive wordt meestal ingeschakeld bij het starten, maar wanneer de auto een constante snelheid bereikt, schakelt het automatisch over op tweewielaandrijving om de batterij te sparen. Hoe dan ook, het systeem met dubbele motor stuurt tractie naar alle wielen. Bovendien kan dit systeem op elk moment selectief vermogen naar de voor-, achter- of alle wielen sturen.

Teslas vierwielaandrijving is bovendien efficiënter dan de traditionele vierwielaandrijving die minder efficiënt is. Dit komt vooral doordat de Tesla-ingenieurs de motorbesturingssoftware zo hebben ontworpen dat deze kan kiezen welke motor op een bepaald moment moet worden gebruikt. Gewoonlijk kiest de motor de meest efficiënte wielen.

Bovendien is het tweemotorige vierwielaandrijvingssysteem van Tesla nu standaard op alle nieuwste Tesla Model X en Model S varianten. Dit betekent echter niet dat Tesla Model Y en Model 3 geen dubbel-motorige vierwielaandrijving hebben. U kunt hun Performance-varianten bekijken als u een dual-motor all-wheel-drive systeem wilt.

Hoe werkt Tesla dual-motor all-wheel-drive?

Het Tesla dual-motor all-wheel-drive systeem heeft een paar motoren die aan de voor- en achterzijde van de auto zijn geplaatst. Daarnaast is de auto voorzien van twee verschillende koppelingen en drie versnellingssets die de gebruiker in staat stellen om de voorwielen, achterwielen of alle wielen tegelijk aan te drijven.

Bovendien kan de auto dankzij het systeem met dubbele motor sneller optrekken en bijna plotseling stoppen. Bovendien kan één van de motoren worden gebruikt om de auto van energie te voorzien, terwijl de andere kan worden gebruikt om de accu op te laden. Zo kan de bestuurder langer rijden zonder zich zorgen te hoeven maken over het opladen.

  Wat is er zo bijzonder aan Tesla?

Wat zijn de nadelen van een Tesla met tweemotorige vierwielaandrijving?

Ondanks de vele voordelen, heeft het dual-motor all-wheel-drive systeem ook een aantal nadelen. Zo is een Tesla met een dual-motor all-wheel-drive systeem duurder dan een Tesla met een single-motor all-wheel-drive systeem. Een andere tegenvaller is dat het besturen van deze software een hele uitdaging is, omdat het vrij complex is.

Waar wordt het vermogen naartoe geleid in normale rijomstandigheden in een Tesla met dual-motor all-wheel-drive?

In normale rijomstandigheden in een Tesla met dual-motor all-wheel-drive systeem, wordt gelijkmatig vermogen naar zowel de voor- als de achterwielen gestuurd. Dus, het is 50/50. En als je probeert om sneller weg te rijden, dan zal er meer vermogen naar de achterwielen gestuurd worden, die korter geaard zijn dan de voorwielen.

Na het bereiken van de juiste snelheid of als je binnen het bereik van de auto wilt rijden, zul je moeten overschakelen naar de voorste motor, die rustiger en efficiënter is. Toch is het van vitaal belang om de juiste wielen toe te passen, omdat dit helpt om de bandenslijtage te verminderen en de actieradius van de auto te verbeteren.

Bovendien is de achterste motor gewoonlijk minder efficiënt maar krachtiger dan de voorste motor. Daarom wordt hij meestal gebruikt in extreme of lastige omstandigheden zoals sneeuw of op gladde oppervlakken. Als u weet waar en wanneer u de voorwielen, achterwielen of alle wielen van een tweemotorig vierwielaandrijvingssysteem moet inschakelen, rijdt u vlot en met plezier.

Waarom kiezen voor een auto met enkelvoudige vierwielaandrijving?

Teslas met een single-motor all-wheel-drive systeem zijn goedkoper dan die met een dual-motor all-wheel-drive systeem. Bovendien zijn deze auto’s het meest geschikt voor beginnende EV-kopers, omdat ze veel gemakkelijker te besturen zijn dan auto’s met tweemotorige vierwielaandrijving.

  Moet ik een tweedehands Tesla kopen?

FAQ

Is Tesla’s dual-motor all-wheel-drive de moeite waard?

Dat hangt af van waar u woont en uw rijgewoonten. Als u van snelheid en prestaties houdt, is de Tesla dual-motor de moeite waard. Bovendien, als je in een gebied woont met verschrikkelijke omstandigheden, zoals gladde oppervlakken of besneeuwde wegen, dan is dit systeem de moeite waard.

Woont u echter in een gebied met goede omstandigheden en houdt u niet van snel optrekken, dan heeft het geen zin om meer dan $6.000 te betalen. Ga dan gewoon voor de enkele motor of het normale Tesla FWD systeem.

Waarom is het slepen van een Tesla met vierwielaandrijving een uitdaging?

De belangrijkste reden waarom het slepen van een Tesla met een all-wheel-drive systeem vrij lastig is, is omdat de elektromotoren te allen tijde gekoppeld blijven aan de banden. Het gevolg is dat de auto alleen kan worden vervoerd en niet gesleept, omdat beide wielen van de grond moeten zijn. Tesla komt echter met zowel “Transport mode” als “Neutral” voor het slepen.

Hoe beïnvloedt de grootte van een wiel de actieradius van een Tesla?

Wielgrootte is zeer belangrijk omdat het de actieradius van uw auto kan verminderen of vergroten. Grotere wielen hebben doorgaans een lagere actieradius dan kleinere wielen. Een Tesla Model 3 Performance-variant met een 18-inch wiel kan bijvoorbeeld 301 mijl afleggen, terwijl dezelfde auto met een 20-inch wiel slechts 262 mijl kan afleggen.

  Gebruikt Tesla speciale banden?

Dit betekent dus dat als je de wielmaat van een Tesla Model 3 Performance-variant met slechts 2 inch vergroot, je ongeveer 40 mijl verliest. Dit komt omdat als de zijwand dik wordt, er weinig lucht wordt verstoord. Daardoor wordt het wiel zwaarder en komt de snelheid bij acceleratie enigszins in het gedrang.

Kunt u niet-Tesla wielen gebruiken op een Tesla?

Ja, je kan niet-Tesla wielen gebruiken op een Tesla. Het enige probleem is dat als er iets mis gaat met uw auto, Tesla zal moeten bewijzen dat de aftermarket wielen het probleem niet hebben veroorzaakt voordat ze er iets aan kunnen doen. Als de wielen verantwoordelijk zijn voor het probleem, dan zal je niet gedekt worden door de Tesla garantie.

Tesla gebruikt de Goodyear Eagle Touring band als zijn OEM fabrieksband. Dus als u uw lekke band wilt vervangen, zult u deze band moeten kopen om te voorkomen dat de garantie vervalt. Trouwens, deze banden behoren tot de beste op de markt en zijn zeer duurzaam.

Waarom is het belangrijk om banden met geluidsreductietechnologie te gebruiken op elektrische auto’s?

Dit komt omdat elektrische auto’s stil zijn, maar het geluid van de banden is een groot probleem. Daarom worden Tesla en andere BEV’s geleverd met geluiddempend schuim in de banden. Dit schuim wordt normaal gesproken in het loopvlak van de band aangebracht. Maar het maakt het gebruik van reparatiepleisters wel lastig.

Samenvatting

Nee, Tesla all-wheel-drive is niet altijd ingeschakeld. Dat komt omdat het wordt ingeschakeld wanneer de auto start of van snelheid verandert of wanneer de omstandigheden veranderen. Maar als alles weer normaal is, schakelt dit systeem terug naar tweewielaandrijving om het sap te sparen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts