Veel voorkomende Ford 3.5 V6 motorproblemen

De Ford 3.5 V6 werd uitgebracht in 2007 en is algemeen bekend als de “Cyclone” of de “Duratec 3.5”. Deze 3.5 eenheid werd eerst gebruikt voor de Ford Edge en de Lincoln MKZ, maar vond later zijn weg naar vele andere modellen. Met minder dan 300 pk zal de 3.5L V6 zeker geen indruk maken, want sommige EcoBoost Ford-motoren kunnen meer vermogen leveren met de helft van de omvang.

Hoe het ook zij, de 3.5L werd niet geïntroduceerd om te worden gebruikt in een prestatiegerichte auto, maar om efficiënt en betrouwbaar te zijn. Als zodanig is de 3.5L een behoorlijk betrouwbare motor die het lang zonder problemen uithoudt, maar geen enkele motor is perfect, en nu gaan we een lijst maken van veel voorkomende Ford 3.5 V6 motorproblemen.

De meest voorkomende problemen hebben te maken met de waterpomp, olieverdunning, nokkenaskoppelingen en condensatie van de intercooler. Voordat we dieper op deze problemen ingaan, moeten we ons realiseren dat de 3.5L als geheel een degelijke en betrouwbare motor is. Dit zijn slechts veel voorkomende problemen, maar ze komen niet bij alle 3.5 units voor.

Als u wilt dat deze motor een leven lang meegaat, moet u er goed voor zorgen. Het goede nieuws is dat deze motor niet zo duur is in het gebruik als sommigen gezien zijn omvang zouden verwachten. Al met al is het een goede, betrouwbare en efficiënte krachtbron die niemand zal verbazen of beledigen.

Ford 3.5 V6 motor problemen – Waterpomp problemen

Bij motorkoelsystemen zijn waterpompen een bekend probleem. De waterpomp is belast met het circuleren van de koelvloeistof door de hele motor, wat betekent dat het van vitaal belang is om de motortemperatuur op een veilig niveau te houden. Daarom zijn waterpompproblemen dringend aan reparatie toe, want ze kunnen een motor snel vernielen.

  Veel voorkomende Ford 2.0 EcoBoost problemen

Helaas staat de 3.5L V6 Ford motor bekend om een relatief defecte waterpomp, wat betekent dat dit probleem de hele aandrijflijn kan bedreigen. De waterpomp wordt aangedreven door de distributieketting, waardoor deze veel riskanter en moeilijker te repareren is. Als u de temperatuur van uw motor ziet stijgen, zet de auto dan uit en controleer de waterpomp.

Ford 3.5 V6 motorproblemen – Problemen met olieverdunning

Eerder spraken we over het feit dat de Ford 3.5 last heeft van waterpompstoringen die er ook voor kunnen zorgen dat de koelvloeistof zich met de motorolie mengt en dus flink verdunt. Dit komt niet zo vaak voor als het probleem met de waterpomp, maar het komt wel voor. Als dit een tijdje onopgemerkt blijft, verliest de sterk verdunde olie zijn vermogen om de motor goed te smeren, waardoor catastrofale motorschade kan ontstaan.

Het lijkt er ook op dat er een paar rechtszaken rechtstreeks verband houden met deze twee problemen. Motorolie is waarschijnlijk de belangrijkste vloeistof die een auto heeft, wat betekent dat deze altijd goed moet worden bijgevuld en ook met de juiste tussenpozen moet worden vervangen om de motor te beschermen tegen allerlei problemen.

Ford 3.5 V6 motor problemen – Nokkenas probleem

De Ford 3.5L V6 bestaat in twee verschillende varianten. De eerste maakt gebruik van een enkele nokkenas, terwijl de tweede vertrouwt op twee onafhankelijke variabele nokkenastiming. Dit onderscheid is belangrijk omdat problemen met de nokkenasfaser alleen bij de laatste voorkomen. Het idee van een dubbele onafhankelijke nokkenastiming is om de inlaat- en uitlaattiming goed te synchroniseren voor betere prestaties.

  Ford Fusion Hybrid Betrouwbaarheid

Deze nokkenasfasers zijn ontworpen om die twee nokkenassen te laten draaien in overeenstemming met de motortiming. Wanneer deze niet meer goed functioneren, veroorzaken ze een ruw stationair toerental, een controlelampje, vermogensverlies en ernstig geratel van de motor. Dit is niet het goedkoopste of het gemakkelijkste om te repareren, dus controleer deze onderdelen bij elk onderhoud aan de auto.

Ford 3.5 V6 motorproblemen – Intercooler condensatie

Als u met uw 3.5L V6 Ford motor in bijzonder vochtige plaatsen zoals Florida rijdt, kunt u problemen krijgen met water dat in de intercooler wordt opgesloten in plaats van dat het verdampt. Het overtollige water in de intercooler kan niet verdampen en veroorzaakt haperen en aarzelen van de motor, vooral bij zware belasting zoals trekken, slepen of rijden op de snelweg.

Deze problemen kunnen worden opgelost met diverse aftermarket onderdelen zoals een zogenaamde “catch can”. Een opvangbak maakt gebruik van een door de turbocompressor afgegeven vacuüm om overtollig water op te vangen en te voorkomen dat het in de intercooler vast komt te zitten. Het is ook vermeldenswaard dat deze problemen alleen de vroegere 3.5L V6 motoren treffen, aangezien de latere motoren door Ford opnieuw werden ontworpen.

FAQ Sectie

Is de Ford 3.5L V6 een goede motor?

Het hangt ervan af wat u van een motor verlangt. Als u veel vermogen, reactievermogen en een hoog koppel wilt, dan is de 3.5L V6 niet voor u geschikt. Veel mensen denken dat deze motor echt krachtig is omdat het een 6-cilinder motor is met een relatief grote cilinderinhoud, maar dat is verre van de waarheid, want zelfs sommige Ford EcoBoost 3-cilinder motoren bieden vergelijkbare kracht.

  Veel voorkomende problemen met Ford Mustang Ecoboost

Aan de andere kant, als u een betrouwbaar, efficiënt en betrouwbaar werkpaard van een motor wilt, zal de 3.5L Ford V6 waarschijnlijk goed bij u passen.

Hoe efficiënt is de Ford 3.5L V6-motor?

Gezien de omvang van deze motor is het indrukwekkend dat hij tot 20MPG in de stad en tot 26MPG op de snelweg kan rijden. Deze MPG-resultaten kunnen op vele manieren worden gewijzigd, vooral door de manier waarop u rijdt. Zeker, er zijn veel kleinere Ford motoren die een beter verbruik kunnen bieden dan deze, maar voor een motor uit 2007 is dit meer dan goed genoeg.

Als u deze V6 vergelijkt met andere V6- en V8-motoren, zult u meteen zien dat deze veel efficiënter en verfijnder is.

Hoe lang gaat een Ford 3.5L V6-motor mee?

Als u uw best doet en de motor goed verzorgt, zult u waarschijnlijk meer dan 200.000 km afleggen zonder dat u een grote motorrevisie nodig hebt. De levensduur van een motor wordt door vele factoren beïnvloed, waardoor het moeilijk is de “ware” grens te bepalen.

Hoe het ook zij, veel 3.5L V6 Ford eigenaren zijn er trots op dat hun motoren met gemak de 250k of zelfs de 300k mijl zijn gepasseerd, maar het is onzeker of deze motoren op enigerlei wijze, in welke vorm dan ook, zijn gereviseerd.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts