Veel voorkomende problemen met Audi RS e-Tron GT

Audi RS e-Tron GT problemen

De Audi RS e-Tron GT werd vorig jaar geïntroduceerd als de eerste volledig elektrische vierdeurs sedan van Audi die zijn onderstel deelt met de Porsche Taycan. Elektrische auto’s zijn, zoals we allemaal weten, inherent betrouwbaarder dan traditionele auto’s met verbrandingsmotor omdat ze minder bewegende onderdelen hebben en er dus minder onderdelen vatbaar zijn voor defecten.

De RS e-Tron GT en zijn mechanische broer, de Porsche Taycan zijn bijna hetzelfde, wat betekent dat de problemen die ze ondervinden bijna dezelfde zijn. Softwareproblemen zijn gebruikelijk in beide auto’s, zoals het infotainmentsysteem en veel schermen en functies in de auto.

Ernstigere problemen zijn onder meer een defecte 12-volt accu die lading verliest en ervoor zorgt dat de auto tijdens het rijden geen stroom meer krijgt. Andere problemen zijn niet goed vastgeschroefde delen van het interieur, bepaalde twijfelachtige beslissingen over de bouwkwaliteit, en problemen met het opladen van de auto.

Al met al lijkt de e-Tron het iets beter te doen dan de Taycan, ook al delen deze twee veel componenten met elkaar. De e-Tron is relatief betrouwbaar, maar gezien het feit dat het de allereerste EV sedan van Audi is, zullen de komende modellen waarschijnlijk nog beter worden als Audi zijn learnings toepast op nieuwe modellen.

Audi e-Tron GT infotainmentsysteem problemen

De Audi e-Tron GT biedt een echt high-end interieur vol met talloze high-end functies en voorzieningen die zeker doen voelen de auto net zo luxe als de Porsche Taycan. Audi heeft zelfs een secundair aircoscherm afgeschaft om de airco te bedienen met drukknoppen, wat veel gemakkelijker, veiliger en betrouwbaarder is dan via een scherm.

Het breedbeeld infotainmentscherm in het midden staat er echter om bekend dat het problemen heeft met trage responstijden, af en toe haperen en stotteren, en soms zelfs een volledig leeg scherm. Dit kan meestal worden opgelost door het systeem helemaal opnieuw op te starten, maar het is ook een stressvol scenario omdat de e-Tron de meeste van zijn functies via het middenscherm bedient.

  Beste motor flush voor audi a4

Audi e-Tron GT verlies van vermogen

Een van de ergste problemen die de e-Tron ondervindt, heeft te maken met het 12-volt accusysteem van de auto en het feit dat de auto tijdens het rijden plotseling vermogen verliest. Dit probleem is al uitgebreid aan bod gekomen bij de Taycan, maar aangezien de e-Tron en de Taycan veel onderdelen delen, is de e-Tron ook vatbaar voor deze problemen.

Porsche heeft zelfs een wijdverspreide terugroepactie uitgevaardigd om deze problemen te bestrijden, omdat ze een auto volledig onbruikbaar kunnen maken. Het is vermeldenswaard dat er tot nu toe niet veel problemen zijn gemeld over deze kwestie, maar we zullen moeten afwachten of de e-Tron dit probleem vanuit de fabriek heeft laten oplossen totdat er meer e-Tron GT’s op de weg zijn.

Problemen met loslatende interieurbekleding van de Audi e-Tron GT

We hebben al gezegd dat de e-Tron GT wordt geleverd met een high-end interieur dat zo’n beetje alles biedt wat je ooit van een auto zou willen. Een aantal online bronnen melden echter dat de e-Tron soms last heeft van problemen met loslatende interieurbekleding.

Dit werpt de grote vraag op of de e-Tron GT deze problemen ook zal ondervinden als de auto 10 of 20 jaar oud is. Een eenvoudig sierstuk dat loskomt kan een teken zijn dat de e-Tron GT niet gemaakt is om tientallen jaren mee te gaan, maar het kan ook gewoon muggenziften van mijn kant zijn als dit niet vaak voorkomt.

  Audi A1 - alles wat u moet weten

Problemen met de afwerking van de Audi e-Tron GT

Vrijwel elke autojournalist heeft gezegd dat de e-Tron GT een echte luxe auto is. Veel journalisten stelden echter ook dat het interieur van de e-Tron GT niet kan tippen aan dat van de Taycan als het gaat om de kwaliteit van de materialen.

Verschillende e-Tron GT modellen kosten tussen de $100.000-$200.000 wat betekent dat ze stellair moeten zijn als het aankomt op bouwkwaliteit. De e-Tron is op zich niet slecht, maar het kan zeker beter, aangezien plastic het materiaal bij uitstek is voor de meeste interieuronderdelen, terwijl de Taycan erin slaagt om een interieur te bieden dat gelaagd is met materialen van hogere kwaliteit.

Audi e-Tron GT oplaadproblemen

De e-Tron GT is gevoelig voor problemen met het oplaadsysteem zoals vaak het geval is met veel EV’s. Sommige eigenaren meldden dat de auto veel langzamer oplaadt of soms zelfs helemaal niet, wat zeker een probleem is dat de moeite van het bespreken waard is.
Als u dit soort problemen tegenkomt, controleer dan of de auto is aangesloten op de SMA Data Manager. Als dat het geval is, kunt u de huidige oplaadgegevens direct op het infotainmentscherm in het midden zien.

FAQ Sectie

Moet ik een Audi e-Tron GT kopen?

De Audi e-Tron GT is een van de interessantste en meest begeerde elektrische auto’s van dit moment, omdat hij er prachtig uitziet. De e-Tron is er in verschillende uitrustingsniveaus, afhankelijk van hoeveel vermogen u wilt. Hij is misschien niet zo handig als een Tesla en gaat ook niet zo lang mee als een Mercedes EQS, maar hij doet alles wel heel goed.

  Welke inkomensklasse koopt Volvo vs. Audi?

Dit betekent dat de e-Tron een veelzijdige EV is die op geen enkele manier tekortschiet. Volgens de eerste berichten verkoopt de e-Tron GT ook erg goed. Daardoor behoudt de auto zijn waarde op de tweedehandsmarkt en dat is een goede zaak, want de meeste luxueuze sedans van Audi staan bekend om hun enorme waardevermindering.

Is de Audi e-Tron GT beter dan de Porsche Taycan?

De Taycan en de e-Tron GT zijn mechanische broers en zussen, wat betekent dat ze bijna identiek zijn onder al dat metaal. Ze worden geleverd met dezelfde aandrijflijn, maar Audi heeft zijn top-of-the-line e-Tron RS GT aangepast om de toppositie van de Taycan te behouden.

Audi probeert de Taycan aan de bovenkant te onderbieden, wat dient als een buffer tussen de Taycan en alle andere elektrische sedans die minder kosten dan de e-Tron GT. De e-Tron GT ziet er beter uit, maar de Taycan is waarschijnlijk de betere auto in het algemeen.

Hoe lang kan een Audi e-Tron GT meegaan?

Het is moeilijk te zeggen hoe lang de e-Tron GT meegaat, zeker als je bedenkt dat je op een gegeven moment een dure accu moet vervangen. Traditionele Audi modellen met verbrandingsmotor kunnen gemakkelijk honderdduizenden kilometers afleggen voordat ze een grote onderhoudsbeurt nodig hebben, en de e-Tron GT zou min of meer hetzelfde moeten zijn.

We weten allemaal dat EV’s inherent betrouwbaarder zijn, maar we zullen moeten afwachten of dit ook het geval is na een decennium van gebruik.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts