Veel voorkomende problemen met Audi RS5

Audi RS5 problemen

De Audi RS5 is het topmodel van de Audi A5, met een natuurlijk aangezogen V8 voor de vroegere modellen of een 3.0L turbo V6 voor de nieuwste modellen. De RS5 biedt meer dan 450 pk en werd voor het eerst onthuld in 2010.

De RS5 staat bekend als een van de meest vermakelijke Audi sportcoupé’s, vooral als hij is uitgerust met de eerder genoemde V8. Er zijn twee RS5 generaties geweest met nog twee tussentijdse opfrisbeurten. De eerste twee RS5-generaties steunen op een heerlijke 4,2 liter natuurlijk aangezogen V8, terwijl de modellen vanaf 2016 vertrouwen op een efficiëntere 3,0 liter V6 turbomotor.

De vroege RS5-modellen staan niet bekend om hun betrouwbaarheid, hoewel de 4.2L V8 een betrouwbare motor is. De laatste twee modellen zijn beter, maar zijn nog steeds niet de meest betrouwbare auto’s in hun segment. De meest voorkomende problemen met de Audi RS5 hebben te maken met de motor, de transmissie, de elektronica, olielekkage en koelingsproblemen.

Al met al zijn dit niet de goedkoopste auto’s om te bezitten, vooral de V8-modellen, maar ze zijn zo leuk om te rijden dat het zinvol is om ervoor te betalen. Hoe dan ook, de RS5 is een feest om in te rijden, maar koop er alleen een die in goede staat is gehouden met een verplichte pre-purchase inspectie.

Audi RS5 motor problemen

We hebben al gezegd dat de RS5 verkrijgbaar is met twee verschillende motoren, een natuurlijk aangezogen 4.2L V8 of een 3.0L V6 met twee turbo’s. De V8 staat erom bekend dat hij last heeft van koolafzetting door de manier waarop de motor is gefabriceerd. Deze koolstofafzetting moet om de 35.000 mijl worden gereinigd, anders gaat de inlaatklep problemen veroorzaken.

  Veel voorkomende problemen met Audi A1

De 3.0L V6 is bekend om te lijden aan bougie en bobine defecten elke 60.000-80.000 mijl. Deze moeten worden vervangen en de motor blijft goed werken. Al bij al lijkt de 3.0L twin-turbo V6 logischerwijze een betere keuze dan de 4.2L, maar de V8 is zeker de motor voor wie meer houdt van emotie dan van prestaties.

Audi RS5 transmissie problemen

De eerste generatie Audi RS5 is uitgerust met een Multitronic Mechatronic versnellingsbak die de meest problematische versnellingsbak is die ooit op een Audi RS5 werd gebruikt. Deze transmissie lijdt aan solenoïde storing, thermostaat defect, en een bos van andere problemen, vooral als je niet regelmatig bijhouden van onderhoud en vloeistof vervangingen.

De nieuwere Audi RS5 wordt geleverd met een 8-traps automatische versnellingsbak die soms bekend om te lijden aan aarzelende verschuivingen, knarsend geluiden, of het gevoel schokkerig tijdens het accelereren. De meeste van deze problemen worden geassocieerd met gebrekkig onderhoud, wat betekent dat ze helemaal niet moeten gebeuren als je de versnellingsbak adequaat te onderhouden.

Audi RS5 olielekkage problemen

Het is een bekend feit dat veel premium luxe Europese sedans vrij veel olie verbruiken zonder dat er lekkages zijn, maar als er wel lekkages zijn, schiet het olieverbruik omhoog. Vroege RS5-modellen zijn gevoeliger voor olielekkages omdat de 4.2L V8-motor zowel veel olie als veel brandstof verbruikt. De 3.0L V6 in de nieuwere RS5 is iets beter, maar niet helemaal vrij van olielekken.

  Audi vs Tesla betrouwbaarheid - Wat is beter

Deze zijn te wijten aan versleten dichtingen en slangen die soms verslechteren omdat ze in de nabijheid van zeer hete motoronderdelen zitten. Als een lek optreedt, moet u het lokaliseren en repareren, omdat een gebrek aan olie ernstige motorschade kan veroorzaken, en zelfs de motor volledig kan vernietigen.

Audi RS5 koelingsproblemen

De Audi RS5 is een prestatiegerichte auto, maar toch beweren velen dat hij niet over voldoende koeling beschikt, zowel voor de motor als voor de remmen. Veel eigenaars hebben geklaagd dat de remmen er na een paar harde ronden op het circuit zo goed als mee ophouden, wat ook perfect samengaat met een motorkoelventilator die lang blijft branden.

Andere redenen waarom de RS5 oververhit zou kunnen raken zijn beschadigde radiatoren en slangen, maar ook een defecte thermostaat. Als u met uw RS5 naar een circuitdag wilt, zorg er dan voor dat u hem eerst grondig laat inspecteren om er zeker van te zijn dat alle onderdelen de hitte aankunnen. Anders loopt u het risico dat uw motor ontploft of dat u uw remvermogen volledig kwijtraakt.

Audi RS5 elektrische problemen

De Audi RS5 lijdt ook aan een groot aantal elektrische problemen sinds hij uitkwam. Toegegeven, de meeste van deze zijn klein en meestal van invloed op oudere auto’s, maar ze kunnen een groot probleem zijn als ze niet opgelost omdat ze de neiging om op te tellen en zo ook de reparatiekosten. De meest voorkomende elektrische problemen zijn gerelateerd aan de back-up camera, de deurklink lichten, remlicht problemen, stoel lendesteun problemen, en defecte auto sloten.

Soms veroorzaken de elektrische ramen ook problemen, zoals het niet kunnen sluiten of vrij kunnen openen. Problemen met de airbag, Bluetooth, de accu, de luidsprekers en de benzineklep kunnen de RS5 ook soms parten spelen.

  Is Audi of BMW prestigieuzer?

FAQ Sectie

Is de Audi RS5 de moeite waard?

Dat hangt ervan af aan wie u het vraagt, want sommige mensen zijn niet bereid om veel geld uit te geven aan wat misschien gewoon een Audi A5 met een krachtigere motor is. Wie niet geeft om dynamiek, snelheid, vermogen en de erfenis die de Audi RS divisie vertegenwoordigt, is beter af met een 2.0L 4-cilinder Audi A5.

Wie echter van snelle auto’s houdt, zal van de Audi RS5 houden, omdat hij een perfecte balans vormt tussen een dagelijkse bestuurder en een weekendcruiser in de bergen.

Welke Audi RS5 is de beste?

De beste Audi RS5 is zeker het nieuwste model 2022 omdat het in alle opzichten een betere auto is dan alle vorige RS5-modellen. Hij is geavanceerder, sneller, zuiniger en beter uitgerust. Sommigen zullen zeggen dat de beste RS5 het post-facelift model van de eerste generatie is, dankzij zijn V8-motor.

Alle RS5-modellen zijn geweldig, maar als u de auto wilt die alles het beste doet, is de 2022 Audi RS5 de beste.

Is de Audi RS5 een snelle auto?

De nieuwe Audi RS5 haalt vanuit stilstand 60 km/u in slechts 3,5 seconden en is daarmee een van de snelste vierdeurs luxe coupés in zijn prijsklasse. De topsnelheid van de RS5 is begrensd op 155 km/u, maar als u Audi betaalt, mag u met de RS5 tot 175 km/u rijden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts