Veel voorkomende problemen met Audi S-Tronic

De Audi S-Tronic is een versnellingsbak met dubbele koppeling ontwikkeld binnen de VAG-groep. Deze versnellingsbak is ook vaak te vinden op andere VAG merken zoals Skoda en VW en wordt algemeen beschouwd als een van de beste dual-clutch versnellingsbakken die er zijn.

Echter, geen versnellingsbak is zonder fouten, wat betekent dat er altijd een aantal niggles die de neiging hebben om problemen te veroorzaken. Als u de versnellingsbak onderhoudt zoals bedoeld, is de kans kleiner dat u hiermee te maken krijgt, maar als u dat niet doet, is de kans groot dat u hiermee te maken krijgt. Deze moderne versnellingsbakken met dubbele koppeling zijn delicate stukjes techniek, wat betekent dat ze voortdurend onderhoud nodig hebben om te presteren zoals bedoeld.

De meest voorkomende problemen met de S-Tronic versnellingsbak zijn een defecte hydraulische eenheid, een verbrande koppeling, een defecte sensor van de versnellingspook, een defecte elektromagneet en een defecte versnellingspook van de achteruit. Sommige van deze problemen vereisen een grondige striping van de versnellingsbak om ze te herstellen, terwijl andere slechts een kleine herstelling vereisen.

Al bij al is de S-Tronic inderdaad een van de meest verspreide DCT-versnellingsbakken die er bestaan, want hij is efficiënt, gesofisticeerd, relatief robuust en bestand tegen een behoorlijk koppel. Als u uw S-Tronic versnellingsbak goed onderhoudt, zult u er waarschijnlijk nog lang plezier van hebben.

Storing in de hydraulische eenheid van Audi S-Tronic

De hydraulische eenheid, onder de VAG-koepel ook Mechatronic genoemd, is verantwoordelijk voor het kiezen van de juiste versnelling afhankelijk van de situatie. Hij schakelt ook de koppeling in en controleert de prestaties van de versnellingsbak in het algemeen. Als de hydraulische eenheid problemen begint te veroorzaken, zult u dit merken omdat de transmissie waarschijnlijk lui, schokkerig of helemaal niet bereid om een versnelling in te schakelen wordt.

  Audi S5 Sportback Betrouwbaarheid

Als u deze symptomen ervaart, moet u onmiddellijk stoppen met rijden in de auto omdat de kans groot is dat uw koppeling er ook onder gaat lijden. Deze worden meestal gevolgd door een waarschuwingslampje “versnellingsbak defect” op het dashboard.

Verbrande Audi S-Tronic koppeling

De koppeling is helaas een vervangbaar onderdeel, wat betekent dat u het uiteindelijk moet vervangen, ongeacht de transmissie in kwestie. Als de versnellingsbak echter niet goed werd onderhouden, of als u de neiging hebt om agressief met de auto te rijden, zal u de koppeling waarschijnlijk veel sneller verbranden.

Veel eigenaren van high-performance oudere Audi auto’s hebben gemeld dat de koppeling de neiging om voortijdig verbrand omdat de auto niet in staat is om hoge koppel nummers weerstaan, vooral als je launch control te gebruiken.

Audi S-Tronic defecte versnellingspooksensor

Een versnellingspooksensor is een eenheid die aan de ECU van de auto communiceert dat u een specifieke versnelling hebt gekozen. Deze sensor werkt zo samen met andere systemen in de auto, zoals het contactslot, dat u de sleutel niet uit het contact kunt halen als u de parkeerstand niet inschakelt.

Als de sensor echter defect raakt, zult u uw sleutel niet uit het contact kunnen halen, zelfs als u met succes de parkeerstand hebt ingeschakeld. Het probleem is dat de hersenen van de auto niet weten welke versnelling u hebt geselecteerd, wat betekent dat u de auto niet zult kunnen besturen tot dit probleem is opgelost.

Audi S-Tronic solenoid defect

Een van de meest voorkomende problemen bij de S-Tronic is een defecte solenoïde. Deze zijn belast met de controle van de transmissievloeistofstroom en zorgen ervoor dat de transmissie werkt. Als de olie vervuild is of er te veel of te weinig olie in de transmissie zit, zal deze waarschijnlijk falen.

  Welke Audi heeft een V12 motor

Vervangen van deze is een gemeenschappelijk optreden op veel dual-clutch versnellingsbakken deze dagen dus je moet geen zorgen te maken over het vinden van de juiste monteur voor de baan als elke VAG monteur is in staat om het te vervangen zonder enige problemen.

Audi S-Tronic fout bij keuzehendel achteruit

De meeste S-Tronic versnellingsbakken van voor 2018 staan erom bekend dat ze een fout ontwikkelen met de achteruitkeuze-eenheid, die de neiging heeft zich te manifesteren in het onvermogen om de achteruitversnelling te selecteren. Dit komt vrij vaak voor bij oudere S-Tronic versnellingsbakken, terwijl nieuwere versnellingsbakken dit soort problemen niet vaak hebben, maar er niet volledig immuun voor zijn.

Deze problemen worden vaak verkeerdelijk gediagnosticeerd als een Mechatronic-storing, maar in werkelijkheid staan ze volledig los van elkaar. Als dit probleem echter niet zo snel mogelijk wordt verholpen, zal het waarschijnlijk ook een probleem met de Mechatronic veroorzaken.

FAQ Sectie

Wat zijn de voordelen van de Audi S-Tronic versnellingsbak?

Er zijn heel wat redenen waarom de Audi S-Tronic DCT-versnellingsbak beter is dan het oudere koppelomvormersysteem. Om te beginnen is hij veel verfijnder, waardoor hij sneller schakelt en u minder snel merkt dat er geschakeld wordt. De S-Tronic is ontworpen om op de achtergrond te werken, wat betekent dat u niet hoeft na te denken over wat de versnellingsbak aan het doen is.

  Audi RS5 betrouwbaarheid

Een DCT-versnellingsbak maakt snellere acceleratietijden van 0 tot 100 km/u mogelijk en is doorgaans beter gecontroleerd, waardoor hij niet meer brandstof verbruikt dan een handgeschakelde versnellingsbak.

Wat zijn de nadelen van de Audi S-Tronic versnellingsbak?

Een DCT-versnellingsbak is zwaarder en delicater in vergelijking met een standaard koppelomvormer. Dit betekent dat u er meestal wat meer op moet letten, omdat de meeste DCT-versnellingsbakken niet bestand zijn tegen dezelfde hoeveelheid koppel als een robuuste koppelomvormer-versnellingsbak.

De DCT kan soms wat schokkerig aanvoelen bij het manoeuvreren bij lage snelheden. Ten slotte is een DCT-versnellingsbak veel duurder in vergelijking met een koppelomvormer, wat betekent dat hij ook meer geld kost in onderhoud.

Is de Audi S-Tronic het waard?

Ja, dat is het zeker. De S-Tronic versnellingsbak is ontworpen met het oog op verfijning en efficiëntie, wat betekent dat het de meest geavanceerde versnellingsbak van Audi is tot op heden. De S-Tronic versnellingsbak reageert ook heel snel, wat betekent dat hij veel beter is dan een handgeschakelde versnellingsbak, omdat hij in een oogwenk kan schakelen.

De S-Tronic versnellingsbak is een noodzaak als het gaat om te ervaren hoe een echte moderne Audi moet rijden. Zelfs als u een echte liefhebber bent van handgeschakelde versnellingsbakken, zult u de S-Tronic zeker appreciëren omdat hij zo gemakkelijk is om dagelijks mee te werken.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts