Veel voorkomende problemen met Audi TTS

Audi TTS problemen

De Audi TTS is de middenklasser van de Audi TT, tussen de instapmodellen van de TT en het topmodel, de TT RS. De TTS is gemaakt voor mensen die van de TT als geheel houden, maar ook een ervaring willen die niet alleen om het uiterlijk draait. Ze willen inhoud, maar zijn niet in staat of bereid om voor de Audi TT RS te betalen.

Als zodanig voldoet de TTS aan een marktniche die beschikbaar is voor vrijwel elk Audi-model. Audi S Sport modellen zijn in principe gewone Audi modellen, maar zijn meestal een beetje meer prestatiegericht. Dit betekent dat auto’s als deze alle reguliere Audi-dingen kunnen doen, terwijl ze ook kunnen wedijveren met bepaalde sportwagens en zelfs oudere supercars.

De TTS is tegenwoordig een relatief betrouwbaar model omdat Audi de TT al meer dan 2 decennia maakt. De meest voorkomende problemen met de Audi TTS hebben echter te maken met de elektronica, een verhoogd olieverbruik, problemen met de uitrusting, problemen met de waterpomp en problemen met de stuurinrichting.

Sommige van deze problemen kunnen worden opgelost met regelmatig en tijdig onderhoud, terwijl andere waarschijnlijk problemen zullen veroorzaken, wat u ook doet. Hoe dan ook, de TTS is een coole auto, maar hij is zeker niet perfect.

Audi TTS – Elektrische problemen

Elektrische problemen zijn aanwezig op zowel de nieuwere als de oudere TTS. Het instrumentenpaneel kan soms bevriezen of haperen op nieuwere Virtual Cockpit TT-modellen, terwijl oudere klassieke meterclustermodellen bekend staan om hun vaak verkeerde informatie. Andere elektrische problemen zijn onder meer problemen met de buitenverlichting die na een tijdje kan uitvallen.

  Welke inkomensklasse koopt Volvo vs. Audi?

Het is bekend dat de elektronische raamschakelaars bij oudere TT-modellen regelmatig defect raken en bij de TTS is dat niet anders. Sommige interieurschakelaars kunnen het begeven, de achteruitrijlichten kunnen het begeven en ook de binnenverlichting kan het begeven. Oudere TT modellen zijn in dit opzicht aanzienlijk slechter, maar nieuwe TTS modellen zijn nog steeds geen vreemden voor elektrische problemen.

Audi TTS – Problemen met olieverbruik

De Audi TTS krijgt een 2.0L 4-cilinder motor met ongeveer 320pk en 295lb-of koppel. Deze motor is min of meer een opgevoerde versie van de instap 4-cilinder wat betekent dat deze twee het merendeel van hun onderdelen met elkaar delen. Deze motor, en vele andere Audi motoren, staan erom bekend dat ze motorolie verbranden aan een alarmerend tempo.

Sommigen zeggen dat dit volkomen normaal is, maar dat is niet het geval, omdat veel high-end performance auto’s met drie keer het vermogen van de TTS geen last hebben van olieverbranding. Zorg er daarom voor dat u altijd motorolie bijvult wanneer dat nodig is, want een tekort aan motorolie kan letterlijk in een mum van tijd de hele motor verwoesten.

Audi TTS – Uitrustingsproblemen

De TTS is verkrijgbaar als coupé en als cabriolet, en beide hebben zo hun eigen problemen. De coupé heeft vaak last van problemen met de achterspoiler, terwijl de cabriolet ernstige problemen kan hebben met het dakmechanisme. Sommige eigenaars hebben ook gemeld dat de hendel voor het openen van de koffer aan de voorkant hapert.

  Audi S-Tronic - alles wat u moet weten

Andere problemen met de uitrusting van de TTS zijn de doorgezakte stoelen, die er na een paar duizend kilometer al 20 jaar oud uitzien. Dit probleem lijkt veel TTS eigenaren online te irriteren, omdat zo’n premium auto geen problemen zou moeten hebben waardoor het lijkt alsof de auto drie keer minder kost dan hij werkelijk doet.

Audi TTS – Problemen met de waterpomp

VAG auto’s staan bekend om hun problemen met defecte waterpompen en de TTS is vrijwel hetzelfde verhaal. Sommigen zeggen dat de waterpomp van de TTS een levensduur heeft van ongeveer 60k mijl, wat betekent dat een eigenaar de pomp waarschijnlijk 2-4 keer zal moeten vervangen tijdens de levensduur van de auto.

Helaas is dit een verhaal van veel Audi modellen, en een defecte waterpomp is geen klein probleem. Uw motor kan oververhit raken en dat kan catastrofale gevolgen hebben. Sommige eigenaren hebben gemeld dat de auto zelfs in brand vloog als gevolg van waterpomp-gerelateerde problemen.

Audi TTS – Problemen met de stuurinrichting

Als u tijdens het sturen een kloppend geluid hoort, is het waarschijnlijk uw stuurhuis dat de schuldige is. Deze zijn het meest merkbaar bij scherpe bochten en kunnen soms zelfs breken, waardoor u de controle verliest. Gelukkig kunnen deze problemen in een vroeg stadium worden opgemerkt en op tijd worden gerepareerd, zodat alles weer normaal wordt.

FAQ Sectie

Is de Audi TTS een sportwagen?

Veel mensen twijfelen om de Audi TT een sportwagen te noemen, en daar kan ik het mee eens zijn. De TTS is echter precies ontworpen voor die mensen die een sportwagen willen, maar de gewone TT geen sportwagen vinden. De TTS is veel doelgerichter dan de instapmodellen van de TT en dat merk je meteen als je achter het stuur van de TTS plaatsneemt.

  Veel voorkomende problemen met Audi RSQ8

De TT RS is een heel ander verhaal, want die auto is razendsnel. Wie echter geen zin heeft om veel geld uit te geven aan de TT RS, kan opteren voor de TTS en die voor niet al te veel geld tunen tot 400 pk.

Is de Audi TTS goed voor lange mensen?

De Audi TT is een tweezitter en hoewel hij er compact uitziet, is hij toch niet zo compact voor een tweezitter. Daarom is de TTS geschikt voor grotere mensen, maar dat is vaak een uitdaging als u langer bent dan 1 meter 80.

Als je korter bent dan dat, moet je geen problemen hebben. Bent u even lang of langer, dan is de TT geen auto voor u.

Hoe snel is de Audi TTS?

De Audi TTS kan vanuit stilstand in ongeveer 4,5 seconden 60 km/u bereiken en haalt een begrensde topsnelheid van 155 km/u. De roadster is ongeveer 0,3 seconden langzamer dan dat. De kwartmijltijd van de Audi TTS bedraagt ongeveer 13,5 seconden en dat is prima voor een instapmodel sportwagen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts