Veel voorkomende problemen met Citroën ë-Dispatch

De Citroën ë-Dispatch/ë-Jumpy is een relatief ruime familie/zakelijke MPV/van die de bruikbaarheid van een middelgrote 9-persoons bestelwagen probeert te combineren met de wereld van elektrische voertuigen. Als zodanig probeert de ë-Dispatch tegemoet te komen aan hedendaagse milieubewuste bedrijven en particulieren die zowel een praktische bestelwagen willen als een die het milieu niet vervuilt.

Maar voordat je besluit om je de nieuwe ë-Dispatch/ë-Jumpy aan te schaffen, moeten we het eerst hebben over de betrouwbaarheid. Ten eerste is de ë-Jumpy/ë-Dispatch nog een vrij nieuw voertuig, wat betekent dat we nog niet goed kunnen inschatten of het een betrouwbare auto is of niet. We zullen een paar jaar moeten wachten voordat we een geldig langetermijnoordeel kunnen vellen.

Hoe het ook zij, sommige problemen lijken de bestaande ë-Dispatch/ë-Jumpy-eigenaars hoofdbrekens te bezorgen, en die hebben te maken met het elektrische en oplaadsysteem van de auto, de uitrusting van de auto, problemen met de airbags en problemen met de maximale geadverteerde actieradius.

Al met al zou de ë-Dispatch/ë-Jumpy een aanzienlijk betrouwbaardere auto moeten zijn in vergelijking met zijn neefje met verbrandingsmotor, omdat EV’s inherent betrouwbaarder zouden moeten zijn. Hoe dan ook, we zullen een paar jaar moeten wachten om te zien hoe goed de ë-Dispatch het doet, want het is nog veel te vroeg om iets met zekerheid te zeggen.

Citroën ë-Dispatch – Elektrische problemen

Het lijkt erop dat de Citroën ë-Dispatch/ë-Jumpy last heeft van bepaalde elektrische problemen in verband met de aandrijflijn van de auto. Sommige eigenaren hebben melding gemaakt van willekeurige vermogensverliezen die verdwijnen zodra de auto opnieuw wordt gestart. Anderen hebben gewezen op veel problemen met het infotainmentscherm van de auto, dat vaak leegloopt en vastloopt. Hetzelfde geldt voor de achteruitrijcamera.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C3 Picasso

Andere problemen hebben te maken met het opladen van de auto, want het lijkt erop dat de buitentemperatuur een drastische rol kan spelen bij het aantal kilometers dat u met uw oplader kunt rijden. Helaas is dit niet zo zeldzaam in de hele wereld van EV’s, maar de ë-Dispatch/ë-Jumpy heeft vaker last van deze problemen dan veel andere auto’s uit dit segment.

Citroën ë-Dispatch – Uitrustingsproblemen

Zowel oudere als nieuwere Citroën bestelwagens/MPV’s, zowel met verbrandingsmotor als elektrisch, hebben vaak last van diverse uitrustingsproblemen. Om te beginnen kunnen de schuifdeuren breken omdat de grendel/vergrendeling kan afbreken, waardoor het moeilijk wordt om de deuren open te houden of zelfs te sluiten. Andere problemen zijn problemen met de centrale vergrendeling, omdat de bedrading en de clips kwetsbaar zijn.

Let ook goed op de kwaliteit van de binnenbekleding van de auto en hoe goed die bestand is tegen overmatige slijtage. Volgens enkele eigenaren kan de airco uitvallen, wat betekent dat u uw interieur niet kunt verwarmen of afkoelen wanneer dat nodig is. Al met al zijn deze problemen meestal klein en gemakkelijk te verhelpen, maar ze komen vaak voor.

Citroën ë-Dispatch – Airbag problemen

De Citroën ë-Dispatch is samen met veel andere moderne Citroën-modellen teruggeroepen vanwege problemen met de airbag. Het is een feit dat Citroën heel vaak terugroepacties houdt, en de ë-Dispatch maakt ook vaak deel uit van die terugroepacties. We moeten ook vermelden dat de ë-Dispatch ook werd teruggeroepen vanwege problemen met de achterwielophanging.

  Nieuwe Citroën ë-Dispatch elektrisch vs vergelijkbare elektrische auto's

Om te weten of uw auto onder deze terugroepacties valt of niet, moet u uw dealer bellen en het vragen. Als uw auto deel uitmaakt van een actieve terugroepactie, raad ik u sterk aan uw auto bij de dealer in te leveren, aangezien deze terugroepacties meestal gratis zijn. Als u ze mist, is de kans groot dat Citroën u niet gaat betalen voor de reparaties.

Citroën ë-Dispatch – Problemen met de actieradius

Het is het vermelden waard dat dit niet per se een probleem is, omdat de maximale actieradius van de ë-Dispatch kan worden beïnvloed door het weer, uw rijstijl en vele andere factoren die bij alle EV’s een rol spelen, niet alleen bij de ë-Dispatch. Toch moeten ze worden vermeld omdat ze effectief problemen veroorzaken, vooral als u kiest voor het kleinere 50kWw-model met een veel kleinere actieradius van 170-180 km.

Als u echter in een bijzonder koud klimaat woont, kan uw maximale actieradius teruglopen tot slechts 100 km, wat niets is vergeleken met wat u met bepaalde auto’s kunt bereiken. Als u tijdens het koude weer veel gewicht toevoegt aan de ë-Dispatch, kan uw bereik dalen tot minder dan 100 km bij een volle lading, wat echt slecht is.

FAQ Sectie

Moet ik een Citroën ë-Dispatch kopen?

Dat hangt af van uw gebruiksscenario en of u een elektrische bestelwagen een lonende investering vindt. Als u elke dag kortere afstanden rijdt in een stedelijke omgeving en u hebt toegang tot een garage met een stopcontact, dan is het zinvol om de ë-Dispatch te kopen, omdat elektrische bestelwagens allerlei voordelen bieden, zoals belastingvermindering, goedkoper parkeren en lagere gebruikskosten in het algemeen.

  Is de Citroën C3 Picasso een goede auto?

Aan de andere kant, als u uw bestelwagens voor commerciële doeleinden gebruikt en als u lange afstanden wilt afleggen, is de realiteit dat een elektrische bestelwagen gewoon niet het beste idee is. Een dieselwagen klinkt misschien slecht, maar diesel is nog steeds het beste voor bedrijfsvoertuigen die lange afstanden afleggen.

Is de Citroën ë-Dispatch beter dan de e-SpaceTourer?

De Citroën ë-Dispatch/ë-Jumpy is de betere keuze als u een bedrijfswagen/MPV zoekt, terwijl de e-SpaceTourer meer geschikt is voor privé- en gezinsgebruik. Hoewel ze vrijwel identiek zijn, zijn ze ontworpen om op verschillende gebieden uit te blinken. Maar welke van de twee u ook kiest, u zult geen grote fout maken, want uiteindelijk zijn ze vergelijkbaar.

Biedt Citroën nog steeds modellen met verbrandingsmotor van de Dispatch/Jumpy aan?

Ja, u kunt desgewenst nog steeds een Dispatch/Jumpy-model met diesel- of benzinemotor kopen. Vermeldenswaard is dat beide modellen aanzienlijk goedkoper zijn dan de ë-Dispatch en zelfs iets praktischer zijn. Bovendien zijn ze alle drie vrijwel identiek.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts