Veel voorkomende problemen met het koelsysteem van BMW

BMW maakt enkele van de mooist ontworpen auto’s op de markt. Hun auto’s staan ook bekend om hun precisie, uitzonderlijke prestaties en uitstekende rijeigenschappen. Ondanks al het goede van BMW, zijn deze auto’s ook een van de minst betrouwbare. Een van de veel voorkomende problemen bij BMW zijn problemen met het koelsysteem.

Het koelsysteem in een auto is verantwoordelijk voor het voorkomen van oververhitting van de motor door de warmte af te geven aan de lucht. Het doet dit door water en koelvloeistof door de motor te mengen. Daardoor helpt het de temperatuur van de motor te regelen en oververhitting te voorkomen.

Als het koelsysteem problemen heeft, raakt de motor oververhit en dat heeft ook gevolgen voor verschillende onderdelen die ermee verbonden zijn. Maar wat zijn de meest voorkomende problemen met het koelsysteem van BMW?

Veel voorkomende BMW koelsysteemproblemen zijn een defecte waterpomp, radiatorlekkage, een lekkende radiator en een slechte thermostaat. Het repareren van deze onderdelen zal helpen om het koelsysteem te repareren.

Wat zijn de veel voorkomende problemen met het koelsysteem bij BMW?

Een defecte waterpomp

Een waterpomp is ontworpen om continu koelvloeistof van de radiator naar het motorblok van de auto te laten circuleren om oververhitting te voorkomen. Ze gebruikt vloeibare koeling in de vorm van water dat door verschillende slangen stroomt om de warmte te verminderen. Als de waterpomp het begeeft, wordt uw motor dus niet goed gekoeld en raakt hij oververhit.

Tekenen van een defecte waterpomp zijn koelvloeistoflekkage, oververhitting van de motor, zeurende geluiden en een gecorrodeerde waterpomp. Als uw koelsysteem problemen heeft door een defecte waterpomp, zult u de waterpomp moeten repareren om het probleem op te lossen.

  Beste BMW gezinsauto met 7 zitplaatsen

De meeste BMW waterpompen gaan stuk door ouderdom of zwaar gebruik van de auto. Daarom komen de meeste BMW waterpompproblemen of problemen met het koelsysteem vaker voor bij oudere auto’s dan bij nieuwe.

Radiatorlek

De radiator helpt om overtollige warmte van de motor af te voeren. Hij maakt deel uit van het koelsysteem met de waterpomp, de ventilator, de radiatorslangen en de thermostaat. Als de radiator lek is, heeft dat dus invloed op het koelsysteem van uw auto. Enkele tekenen van een slechte radiateur zijn oververhitting van de motor, slibvorming in de radiateur, laag koelvloeistofpeil en lekkende koelvloeistof.

U moet een lekkende of beschadigde radiateur vervangen om dit probleem te voorkomen. Doet u dat niet, dan zal het ook de radiatorslangen aantasten en meer problemen met het koelsysteem veroorzaken.

Lekke radiatorslangen

Als de radiator en de waterpomp goed zijn, maar de radiatorslangen zijn beschadigd of lekken, dan heeft het koelsysteem van uw BMW toch problemen. Het water dat de motor koelt, stroomt door verschillende radiatorslangen. Als één van die slangen beschadigd of lek is, zal het water dus niet de ideale druk hebben om de motor te koelen en kan het ook leeglopen.

Het gevolg is dat de motor oververhit raakt omdat hij niet voldoende gekoeld wordt. Een van de meest voorkomende tekenen van een slechte radiatorslang is koelvloeistoflekkage. U zult de lekkende of beschadigde radiatorslangen moeten vervangen. Radiatorslangen moeten elke 60.000 mijl of vier jaar worden vervangen.

Een slechte thermostaat

De thermostaat is ook een belangrijk onderdeel van de problemen met het koelsysteem van de BMW. Aangezien de thermostaat een belangrijke rol speelt bij de koeling van uw wagen, moet u hem vervangen wanneer hij slecht, defect of defect is. Het doel van de thermostaat is de hoeveelheid koelvloeistof te regelen die in de motor wordt teruggevoerd.

  Veel voorkomende problemen met BMW M850

Symptomen van een slechte thermostaat zijn oververhitting van de motor, kachelschommelingen, stijgende temperaturen, temperatuurschommelingen en lekkages. Merk op dat wanneer uw motor warm is, de thermostaat wijd opengaat om hem te laten afkoelen, maar wanneer de motor koud is, blijft hij gesloten om de motor te laten opwarmen tot de ideale temperatuur.

FAQ

Wat zijn de gebruikelijke tekenen van problemen met het koelsysteem van uw BMW?

Het is niet zo moeilijk om vast te stellen of er een probleem is met het koelsysteem van uw BMW. Veel voorkomende tekenen van een koelvloeistofsysteem met problemen zijn dampende motorkap, koelvloeistoflekken, witte uitlaatrook en een hoge motortemperatuur. Als u toevallig een van deze tekenen opmerkt, breng uw auto dan naar de monteur.

Welke BMW modellen zijn synoniem voor problemen met het koelsysteem?

Problemen met het koelsysteem komen bij alle BMW modellen voor. Toch zijn er enkele modellen met meer koelvloeistofproblemen dan andere, zoals de modellen 1999 tot 2005 BMW 3 Reeks (E46), 2006 tot 2011 BMW 3 Reeks en de 2007 tot 2012 BMW X5. Eigenaars van deze BMW modellen moeten goed op het koelsysteem van hun auto letten.

Waarom verliest mijn BMW steeds koelvloeistof?

Als uw BMW koelvloeistof verliest, is dat een teken dat er ergens in het koelsysteem een lek is. Een slechte koppakking, een beschadigde radiator of een zwakke radiateurdop zijn enkele van de verdachten. Als u merkt dat u een koelvloeistoflek hebt, moet u naar uw monteur gaan voordat het tot ernstige problemen leidt die u veel zullen kosten.

  Beste BMW voor off-road

Na hoeveel tijd moet ik mijn BMW koelvloeistof spoelen?

Zoals elke andere vloeistof in uw wagen is het verversen of spoelen van de oude koelvloeistof zeer belangrijk voor de goede werking van uw BMW. Het is aanbevolen de koelvloeistof om de 30.000 mijl of om de twee jaar te spoelen. Er zijn echter enkele gevallen waarin de BMW gedurende langere tijd zonder spoeling kan.

Hoe weet ik of mijn koelvloeistofslang verstopt is?

Verwijder eerst de radiateurdop als uw auto koud is. Doe vervolgens uw smartphone-zaklamp aan en kijk in de radiator. Als de radiatorvloeistof eruitziet als modderwater of ruikt naar rubber, of als de radiatorvinnen zijn gecorrodeerd met witte korstige aanslag, dan is uw radiatorslang verstopt. Laat er een monteur naar kijken en ontstoppen.

Conclusie

Nu u enkele veel voorkomende problemen met het koelsysteem van uw BMW kent, moet u uw BMW laten nakijken en onderhouden zoals aanbevolen. De meeste BMW problemen met het koelsysteem ontstaan door nalatigheid of gebrek aan de juiste zorg. Met de juiste zorg en onderhoud kunnen de meeste van deze problemen vermeden worden.

Bovendien moeten BMW gebruikers ervoor zorgen dat ze het juiste peil van de koelvloeistof hebben en deze om de 30.000 mijl of zo doorspoelen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts