Veel voorkomende problemen met Mercedes 450SL

Mercedes 450SL Problemen

De Mercedes 450SL was in productie tussen 1972 en 1989 en was daarmee het op één na langst lopende model in de geschiedenis van Mercedes Benz, vlak na de Mercedes Benz G-Klasse. De 450SL gebruikt een 8-cilinder motor in verschillende cilinderinhouden die behoorlijk zijn als het op betrouwbaarheid aankomt.

Men kan gerust zeggen dat de 450SL redelijk betrouwbaar is, maar na bijna 50 jaar leven staan auto’s als deze erom bekend allerlei problemen te ontwikkelen. Het grootste en mogelijk gevaarlijkste probleem dat deze auto’s teistert is corrosie, dus zorg ervoor dat u alle kwetsbare plekken controleert voordat u iets met de auto doet.

De 450SL heeft ook te kampen met problemen in verband met het subframe, het koelsysteem, de motortiming en problemen met versleten steunen. Maar aangezien de 450SL zo oud is, is de kans groot dat u in de loop van de tijd veel problemen zult tegenkomen.

Het beste wat u kunt doen is een exemplaar vinden dat door de jaren heen zeer goed is onderhouden, ook al kost hij om te beginnen veel meer geld. Als deze door de jaren heen goed zijn onderhouden, betekent dit dat ze waarschijnlijk lang mee zullen gaan. Als dat niet zo is, zijn het tikkende tijdbommen.

Mercedes 450SL – Corrosie

De Mercedes 450SL staat erom bekend last te hebben van roest, zoals dat bij veel oudere Mercedes-modellen het geval is. Hoe dan ook, je moet je aandacht richten op nieuwere 450SL modellen, omdat ze gebruik maken van een hogere kwaliteit staal, terwijl de allernieuwste post-1986 modellen zelfs profiteren van gegalvaniseerd staal dat de beste bescherming tegen corrosie biedt.

De meest kwetsbare roestplekken zijn de dorpels, rond de koplampen, de kofferbak, de deuren, de onderkant van de auto, het voorste subframe, de wielkasten, de bumpers, rond het zonnedak, de motorkap en de onderste zijspoilers. Het herstellen van een roestige auto is ongelooflijk moeilijk en tijdrovend, wat betekent dat het alleen zinvol is om dit te doen op een echt waardevolle auto.

  Is de GLA een vrouwenauto?

Mercedes 450SL – Subframe problemen

De Mercedes 450SL staat er ook om bekend last te hebben van veel voorkomende problemen met het voorste subframe, waarbij het frame na verloop van tijd begint te kraken. Deze problemen komen vooral voor bij oudere modellen, omdat die niet zo stevig gebouwd zijn. Je kunt je alleen maar voorstellen wat er zou gebeuren als het subframe volledig gebarsten, dus altijd een oogje in het zeil te houden op deze.

Veel oudere 450SL modellen hebben nu vervangen subframes met aftermarket degenen die zijn gemaakt met hogere normen van de productie. Al bij al, als u voelt dat de auto losjes stuurt, is de kans groot dat het subframe de schuldige is. Rij niet met de auto, want een probleem als dit kan gemakkelijk uitmonden in een ongeval.

Mercedes 450SL – Problemen met de motortiming

De distributieketting in de 450SL is belast met het synchroniseren van de kleppen en de krukas, zodat de auto loopt zoals bedoeld. Hoewel de motoren van deze 450SL-modellen vrij stevig zijn, zijn ze door gebrekkig onderhoud vatbaar voor problemen met de distributieketting.

Als deze toch optreden, zult u de ketting volledig moeten vervangen. Als u merkt dat de motor aarzelt, hapert, of zelfs afslaat, is uw ketting waarschijnlijk de schuldige. Zorg ervoor dat u deze problemen zo snel mogelijk op te lossen, anders kan de ketting mogelijk veroorzaken allerlei schade aan de motor.

  Wat zijn de beste Mercedes-modellen aller tijden?

Mercedes 450SL – Problemen met het koelsysteem

We weten al dat de 450SL wordt geleverd met grote en krachtige motoren, wat betekent dat deze veel warmte afgeven. Het koelsysteem van de 450SL is eigenlijk heel behoorlijk, maar de motoren hebben ook veel koeling nodig. Dit betekent dat als het koelvloeistofpeil laag is of als de radiator een beetje verstopt is, uw motor oververhit zal raken.

Problemen zoals deze kunnen meestal worden opgelost met tijdig onderhoud, dus ze zijn niet dat alles zo veel problemen. Maar aangezien de meeste van deze auto’s nooit zo goed werden onderhouden, komen deze problemen steeds vaker voor.

Mercedes 450SL – Versleten steunen

De 450SL is een oude auto, wat betekent dat hij lijdt aan goede oude slijtage. Sommige onderdelen zijn problematischer dan andere, wat betekent dat ze meer onderhoud nodig hebben dan normaal. Deze onderdelen zijn motorsteunen, transmissiesteunen en rubberen subframesteunen.

Dit zijn allemaal veel voorkomende slijtage-onderdelen van de 450SL, wat betekent dat ook deze met tijdig en grondig onderhoud kunnen worden verholpen. We hebben echter al aangegeven dat veel van deze onderdelen niet goed zijn onderhouden, waardoor ze na verloop van tijd kunnen gaan haperen.

FAQ Sectie

Is de Mercedes 450SL de moeite waard?

Dat hangt af van hoe de auto gedurende zijn hele leven is onderhouden. Laat u niet misleiden door een lage instapprijs, en denk geenszins dat een 450SL van 12.000 dollar goedkoop is om te onderhouden. De enige manier waarop deze auto zinvol is, is door er een te kopen met een goed gedocumenteerde geschiedenis en een die tientallen jaren in optimale conditie is gehouden.

  Wat is de duurste Mercedes?

Als je zelf een monteur bent en je weg kent in klassiekers, kun je misschien een 450SL kopen met een hogere kilometerstand en een miljoen eigenaren, zonder enig onderhoudsboekje. Als u echter een gewone sterveling bent, moet u de aankoop van een 450SL vermijden als hij niet in goede staat is.

Waarom is de Mercedes 450SL zo goedkoop?

Veel mensen vragen zich af waarom de 450SL niet zoveel kost als sommige andere klassieke auto’s uit dit tijdperk. De 450SL ziet er immers goed uit, het is een cabriolet, is redelijk betrouwbaar, en gebruikt grote en spannende motoren. Het is ongewoon voor auto’s zoals deze om niet extreem begeerlijk en waardevol te zijn, maar waarom is de 450SL zo goedkoop?

De reden is dat er gewoon te veel van zijn. We hebben al gezegd dat de 450SL een van de langstlopende afzonderlijke modellen in de geschiedenis van MB is, wat betekent dat het aanbod veel groter is dan de marktvraag.

Welk modeljaar van de Mercedes 450SL is het beste?

Volgens de meeste Mercedes-liefhebbers is de 1972 450SL de beste omdat die niet met die lelijke voor- en achterbumpers komt. De 1972 is een echte klassieker als het op design aankomt, maar het is niet de beste als het op betrouwbaarheid aankomt.

Oudere 450SL modellen, zoals de 1979 of de 1980 modellen zijn veel beter als het op roest aankomt, wat de ergste vijand is van een oude Mercedes.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts