Veelvoorkomende problemen met Volvo C70

De Volvo C70 is een Zweedse cabriolet/coupé van topklasse die twee generaties heeft voortgebracht voordat hij in 2013 met de productie stopte. De eerste generatie C70 was in productie tussen 1997 en 2005 en is verkrijgbaar als coupé of als soft-top cabriolet. De tweede generatie van de C70 was in productie tussen 2005 en 2013 en is alleen beschikbaar als een hardtop cabriolet.

De C70 lijkt vrij problematisch te zijn vanwege zijn complexe cabrioconstructie en omdat niet al die mensen bereid zijn om hem goed genoeg te onderhouden. De meest voorkomende problemen met de C70 zijn problemen met het dakmechanisme, de turbocompressor, koelingsproblemen, olielekkage en elektronica.

De eerste generatie van de C70 is nu 25 jaar oud, wat betekent dat veel van deze ook problemen ondervinden die met ouderdom te maken hebben. Al met al kan de C70 een overweging waard zijn, maar alleen als al het onderhoud goed wordt uitgevoerd.

De tweede generatie van de C70 lijkt het iets beter te doen, maar is nog steeds onder het gemiddelde als het gaat om betrouwbaarheid, vooral in vergelijking met nieuwere Volvo-modellen.

Volvo C70 – Problemen met het dakmechanisme

Veel Volvo C70-eigenaren klagen dat het dakmechanisme problemen begint te vertonen nog voordat de auto een aanzienlijk aantal kilometers heeft afgelegd. Het probleem is voornamelijk te wijten aan een fout in de microschakelaars die het dakmechanisme bedienen. Hierdoor sluit het dak langzaam of helemaal niet.

Bovendien lekt het dak bij het model van de eerste generatie en dit is meestal te wijten aan versleten en verstopte dichtingen en afvoerkanalen. Dit kan worden verholpen door deze onderdelen voortdurend schoon te maken, maar als u dit niet vroeg genoeg doet, zult u deze onderdelen waarschijnlijk volledig moeten vervangen.

  2022 Mercedes C300 vs Volvo S60

Volvo C70 – Problemen met de turbolader

Beide generaties van de Volvo C70 staan erom bekend dat ze last hebben van problemen met de turbocompressor. Als u blauwe of zwarte rook uit de uitlaat ziet komen, is de kans groot dat uw turbocharger de schuldige is. De meeste Volvo-specialisten zijn van mening dat de turbocompressor lang mee kan gaan, maar alleen als hij goed wordt onderhouden.
Zo niet, dan bent u genoodzaakt te investeren in gloednieuwe turbo’s, wat een erg dure reparatie kan zijn. Veel voorkomende symptomen van een defecte turbolader zijn ook een gebrek aan vermogen, inconsistente acceleratie en fluitende geluiden die onder de motorkap vandaan komen.

Volvo C70 – Koelingproblemen

Veel Volvo C70-eigenaren klagen over oververhitting als gevolg van een defecte pomp, een defecte thermostaat of een lek in het koelsysteem. Sommige van deze problemen manifesteren zich door een langzame en consistente stijging van de bedrijfstemperatuur van de motor, andere worden aan de bestuurder gemeld via het waarschuwingslampje van een defecte thermostaat.

Bovendien hebben sommige eigenaars geklaagd over koelbubbels en veel witte rook die van onder de motorkap wordt gepompt. Als dit inderdaad gebeurt, is uw auto oververhit en moet u de auto aan de kant zetten en hulp langs de weg inroepen.

Volvo C70 – olielekkage

De Volvo C70 is inmiddels 25 jaar oud en de allerjongste C70-modellen op de weg zijn inmiddels bijna 10 jaar oud. Dit betekent dat veel van deze auto’s al heel wat kilometers op de teller hebben staan en het is dan ook geen wonder dat ze meer olie verbruiken. Soms is dit probleem echter direct te wijten aan een olielek.

  Waarom stopte Volvo met het maken van cabriolets?

De Volvo C70 olielekkages hebben de neiging om te gebeuren rond de afdichtingen en slangen die de olietank te verbinden met de motor. Dit kan worden verholpen door deze onderdelen simpelweg opnieuw af te stellen of door ze volledig te vervangen. Hoe dan ook, olielekkage op de weg is een aanzienlijk veiligheidsrisico voor uzelf, uw auto, en iedereen om u heen.

Volvo C70 – Elektrische problemen

Over het algemeen is Volvo niet echt een merk dat de neiging heeft om uitgebreide elektrische problemen te ervaren, zoals het geval is met sommige van zijn Duitse rivalen. Hoe dan ook, de ouderdom heeft zijn tol geëist van de C70, wat betekent dat elektrische problemen meer en meer relevant worden.

De meest voorkomende elektrische problemen die de C70 teisteren zijn het defecte dakmechanisme, defecte elektrische ramen, defecte verlichting aan de buitenkant, defecte accessoires in de auto, problemen met het dashboard, de brandstofmeter werkt niet en nog veel meer potentiële problemen met de interieursystemen.

FAQ Sectie

Waarom is Volvo gestopt met het maken van de C70?

De Volvo C70 was oorspronkelijk ontworpen als een Volvo sportcoupé met high-end materialen, potente motoren en luxueuze interieurstukken. Volvo ontsloeg de C70 echter aan het begin van de jaren 2010 omdat de verkoop inderdaad te lijden had. Volvo heeft gezegd dat de Polestar 1 de spirituele opvolger van de C70 is, maar de Polestar 1 is uitsluitend een hybride sportcoupé.

Hoe dan ook, het begin van de jaren 2010 was een tijdperk waarin SUV’s en crossovers de wereld begonnen over te nemen wat de verkoop betreft. Dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven en daarom zijn niet veel automakers meer zo bereid om een cabriolet/coupé te maken als vroeger.

  Welke Volvo SUV is de grootste?

Welke generatie van de Volvo C70 moet ik kopen?

De tweede generatie van de Volvo C70 is veel moderner, veiliger, beter uitgerust en comfortabeler, vooral omdat hij ook als hardtop cabriolet verkrijgbaar is. Aan de andere kant biedt de 1e generatie C70 een enigszins tijdcapsule-achtige ervaring omdat de auto in een ander tijdperk is gebouwd.

Als u dus houdt van het old-school gevoel, of als u een strakke coupé wilt, dan is de eerste generatie C70 de auto die u moet hebben. Wilt u echter een modernere auto die veel meer in staat is om alle moderne dagelijkse taken te vervullen, dan is de 2e generatie van de C70 de voor de hand liggende keuze.

Welke Volvo C70 motor is het beste?

De beste Volvo C70 motor is de 2,5L T5 inline 5-cilinder motor die 227pk levert. Deze motor lijkt betrouwbaarheid, gebruiksgemak, raffinement en vermogen het beste in balans te brengen. Als je een C70 koopt en je wilt de meest C70-ervaring die je kunt krijgen, dan moet je voor een van de 5-cilinder motoren gaan.

De 2.5T is dan waarschijnlijk de beste keuze, omdat die voldoende vermogen biedt en toch relatief verfijnd is, maar wel wat luidruchtiger.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts