Volledig autonome elektrische auto’s die passagiers horizontaal laten slapen

Sinds het ontstaan van de auto is er niets wezenlijks veranderd: we gebruiken nog steeds auto’s die worden aangedreven door motoren en bestuurd door mensen. Ja, elektrische auto’s worden steeds populairder en de huidige in-car technologie voelt soms als magie. Maar autonome auto’s worden waarschijnlijk de grootste revolutie in de auto-industrie.

Veel merken creëren tegenwoordig wat zij denken dat de beste versie van een auto in een paar decennia zal zijn. VW kwam onlangs met de Gen.Travel concept car, die je laat slapen terwijl de auto je naar je bestemming brengt. Het onderwerp van dit artikel gaat dus over volledig autonome elektrische auto’s die passagiers horizontaal laten slapen.

De VW Gen.Travel is echter niet de enige auto die je laat slapen, want ook NIO en Volvo kwamen met hun eigen ideeën. Wij gaan u kennis laten maken met de wereld van het slapen in volledig autonome elektrische auto’s van de toekomst, dus lees zeker het artikel om erachter te komen wat ons de komende decennia te wachten staat.

Vermeldenswaard is dat dergelijke auto’s nu alleen nog in conceptvorm zijn en dus nergens ter wereld gekocht of legaal gereden kunnen worden. Hoe het ook zij, de meeste deskundigen geloven dat de toekomst om de hoek ligt.

1. Volkswagen Gen.Travel

Enkele dagen geleden trakteerde Volkswagen ons op de allereerste blik en diepgaande ervaring met de gloednieuwe VW Gen.Travel Concept car. Deze futuristische creatie is ontworpen om je te laten ontspannen terwijl hij al het werk doet. Uitgerust met een enorme accu zou deze auto je op langeafstandsreizen moeten kunnen meenemen, en ja, je kunt er ontspannen en horizontaal in slapen.

  Volkswagen Golf te vermijden jaren

Het hele doel van deze auto is om te laten zien hoe we onze rijervaring volledig kunnen veranderen, aangezien deze auto helemaal geen bestuurder nodig heeft. VW gelooft dat deze auto’s niet gekocht zullen worden, maar eerder gehuurd. VW hoopt ook dat auto’s als deze de noodzaak van vliegen op korte afstand volledig zullen wegnemen.

2. Nio Eve

VW is eigenlijk niet het eerste merk dat met dit idee naar buiten komt, want het Nio Eve-project werd al in 2015 voor het eerst geïntroduceerd. Het duurde heel wat jaren voordat Nio de “afgewerkte” auto in het vlees toonde, en het idee is om je te laten slapen terwijl deze Level 5 autonomie concept auto je overal naartoe brengt.

Vermeldenswaard is dat er niet zoveel technische details over de Eve zijn als bij de Gen.Travel, wat betekent dat deze in de praktijk niet zo functioneel is. Hoe dan ook, het interieur van de Eve is volledig modulair, want zo kun je het zitgedeelte aanpassen en een lekker kussenbed voor jezelf maken.

3. Volvo 360c

Als u in de toekomst maximaal comfort, luxe en veiligheid wilt, zult u blij zijn te weten dat Volvo ook een auto heeft om deze leegte op te vullen, hij heet de Volvo 360c. De 360c is misschien wel de coolste auto van de drie, en is ook degene die een heleboel tests heeft gedaan en soms op de openbare weg wordt gezien.

  Veel voorkomende problemen met Volkswagen ID.4

De 360c komt in drie verschillende varianten, een luxe model uitgerust met allerlei gadgets, een werkgericht model uitgerust met een vergaderwerkplek waar je onderweg kunt vergaderen, en een slaapvariant waarin je horizontaal kunt gaan liggen en slapen terwijl je 360c je naar je eindbestemming brengt.

FAQ Sectie

Zijn er volledig autonome auto’s beschikbaar waarin u kunt slapen?

Auto’s zoals deze zijn conceptwagens, wat betekent dat ze testbanken zijn voor toekomstige iteraties en dus niet te koop zijn. Feit is dat deze auto’s nog lang niet beschikbaar zullen zijn, omdat het maken van een volledig autonome Level 5 auto met alle functionaliteiten en veiligheidsgaranties een complete revisie van het bestaande verkeerssysteem vereist.

Veel automakers stellen dat sommige auto’s al zijn uitgerust met alle noodzakelijke hardware- en softwarefuncties. Het is nog niet wettelijk of functioneel mogelijk om deze auto’s in het bestaande verkeer in te voeren, omdat dat een enorm veiligheidsrisico kan opleveren.

Er moeten veel vragen worden beantwoord en veel problemen worden opgelost voordat deze op de openbare weg worden toegelaten.

Wat is het huidige niveau van autonome auto’s?

We kunnen gerust stellen dat we ergens in het midden zitten tussen niveau 0 en niveau 3 van autonomie. De meeste auto’s zijn nog steeds van niveau 0, wat betekent dat deze auto’s geen enkele automatisering hebben. Dit betekent niet dat deze auto’s niet kunnen beschikken over bepaalde ADAS-functies zoals AEB, ESP, Lane Keep Assist of dodehoekassistentie, aangezien dit slechts waarschuwingssystemen zijn, geen automatiseringssystemen.

De meest geavanceerde auto’s op de openbare weg bevinden zich tegenwoordig op autonoomheidsniveau 3, wat betekent dat een auto vrijwel alle rijtaken in een specifieke omgeving kan uitvoeren, maar dat een mens in de meeste situaties nog steeds moet overrulen.

  Veel voorkomende problemen met de Volkswagen E-Golf

Wat zijn de moeilijkste uitdagingen voor een zelfrijdende auto?

Het eerste probleem is dat de meeste bedrijven tegenwoordig hun eigen systemen ontwikkelen en dus niet samenwerken om de technologie te standaardiseren, wat de algemene vooruitgang vertraagt. Aangezien er veel verschillen zijn tussen deze systemen, is het uiterst moeilijk voor deze auto’s om samen te werken op hetzelfde niveau van communicatie, veiligheid en efficiëntie.

Andere belangrijke problemen zijn de mogelijkheid om een volledig autonome auto in de lucht te hacken en op afstand de volledige controle over een auto over te nemen. De wegomstandigheden verschillen aanzienlijk en dit betekent dat het systeem zich moet kunnen aanpassen aan alle soorten wegen, wat bijna onmogelijk is gezien de huidige infrastructuur in sommige gebieden.

Het weer zelf kan een enorme rol spelen, evenals radarinterferentie en bepaalde verkeersomstandigheden. Het meest uitdagende aspect is ongetwijfeld de aansprakelijkheid bij ongevallen en situaties waarin de auto geconfronteerd wordt met moeilijke beslissingen in vele onvoorspelbare situaties waarin mensenlevens op het spel staan.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts