Waarom een BMW stuurwiel stijf is

BMW stuurwielen hebben de neiging veel stijver te zijn dan die van andere auto’s. Het beoogde doel van BMW’s stuurwiel is om de nauwkeurigheid van het rijden te vergroten. Met een licht stuurwiel is het veel moeilijker om met precisie te raden waar de voorbanden heen wijzen, terwijl stijvere stuurwielen de bestuurder een grote controle geven.

BMW Stuurwielen hebben minder stuurbekrachtiging

Hoewel lichte besturing een auto veel gemakkelijker te besturen maakt, maakt het de auto ook een stuk minder nauwkeurig op hobbelige wegen of bij hogere snelheden. En omdat BMW’s zijn ontworpen om de eigenaar puur rijplezier te bieden, richten ze zich ook op prestaties bij hogere snelheden, comfort en gevoel op de weg.

Dit is de belangrijkste reden waarom BMW voor de meeste van hun auto’s stuurwielen met minder bekrachtiging heeft gebruikt. Veel functies die op het eerste gezicht contra-intuïtief lijken voor andere auto’s, zijn bij BMW’s echt ontworpen voor prestaties en snelheid.

Hoe weet u of uw stuur stijver is dan normaal?

Hoewel BMW’s over het algemeen veel stijvere stuurwielen hebben dan andere auto’s, kunnen ze ook nog stijver worden als er iets defect raakt of breekt. BMW’s hebben doorgaans een stuurbekrachtiging. En hoewel het systeem opzettelijk veel stijver is gemaakt dan andere merken, kan het nog erger worden als er iets defect raakt.

Als uw auto een van de volgende problemen ondervindt, moet u waarschijnlijk een monteur bezoeken.

U hoort piepende of gierende geluiden wanneer u het stuur draait, ongeacht de snelheid waarmee u rijdt.
De besturing is dynamischer dan gewoonlijk, soms vindt u het makkelijk om te sturen, dan weer wordt het meteen veel moeilijker, zonder dat de rijsnelheid verandert. Onregelmatig gedrag van de bekrachtiging.
● Als u plassen, vlekken of druppels op uw oprit of garagevloer ziet.
● Als de stuurvloeistof bijna op is.

  Wat kost de vervanging van een BMW band?

Als u een van deze problemen ondervindt, maar u weet nog steeds niet zeker wat het probleem met het systeem is en u bent enthousiast om het zelf uit te zoeken, begin dan met het stellen van een diagnose van het systeem. Om dit te doen is het eerste wat u moet doen:

  1. Controleer het niveau van de stuurvloeistof. Schroef hiervoor de dop van de pomp en kijk naar het niveau binnenin, als het niet tot het maximum gevuld is, vul het dan bij volgens de instructies op de handleiding van de vloeistof.
  2. Inspecteer de slangen en leidingen van de pomp. Als er tekenen van schade zijn, moet u een monteur bezoeken.
  3. Als er iets lekt, overweeg dan zo snel mogelijk een bezoek aan de monteur.
  4. Als u een luid piepend geluid hoort, kan een slippende aandrijfriem de oorzaak zijn.

De onderdelen van een stuurbekrachtiging

Een stuurbekrachtigingssysteem is enigszins complex, maar bestaat slechts uit vier onderdelen. Als u meer dan gewoonlijk problemen heeft met sturen, dan is de kans groot dat een van deze onderdelen defect is.

Stuurbekrachtigingspomp

Een stuurbekrachtigingspomp is een eenvoudige machine, die met behulp van een katrolsysteem door de riem van de motor wordt bewogen. Er is ook een ander apparaat dat deel uitmaakt van de pomp – de roterende klep, die de kracht op uw stuurwiel detecteert en het systeem in staat stelt te weten hoeveel hulp u nodig hebt om een bocht te maken. Dit is de reden waarom het stuursysteem vaak dynamisch wordt genoemd.

  Wanneer is de BMW 3 Serie carrosserie stijl veranderd?

Hoe sneller u rijdt, hoe meer vloeistof het systeem pompt in de schoepen die zich terugtrekken en ronddraaien in de ovaalvormige kamers van de stuurbekrachtigingspomp. Er is ook een drukontlastklep, die ervoor moet zorgen dat de schoepen niet te veel onder druk komen te staan.

Motorriem

De riem loopt vanaf de krukas naar de stuurbekrachtigingspomp. Sommige voertuigen hebben er meerdere, andere maar één. Als een van de riemen breekt of scheurt, zal de stuurinrichting waarschijnlijk defect raken.

Vloeistofpeil

Zorg ervoor dat u de stuurvloeistof en het niveau ervan controleert. Als het peil laag is, zal de druk in het systeem waarschijnlijk niet worden gehandhaafd. De stuurbekrachtigingsvloeistof is de belangrijkste bron van het stuurbekrachtigingssysteem. Zonder stuurvloeistof werkt het niet.

Controleer de slangen

Zorg ervoor dat de slangen altijd vrij zijn en dat de leidingen goed zijn. Als je scheurtjes ziet of het gevoel hebt dat de slangen verstopt zijn, moet je zo snel mogelijk naar een monteur, want dat zou tot grote storingen leiden.

Conclusie

Typisch, spelen de banden ook een grote rol in hoe gemakkelijk het is om de wielen van een voertuig te draaien. Hoe groter de wielen van een bepaalde auto, hoe moeilijker het is om ze te draaien, ongeacht de stuurbekrachtiging die je daarbij helpt. BMW heeft besloten het comfort van een licht stuurwiel op te offeren om een veel stabielere auto te krijgen bij hoge snelheden en om de bestuurders de feedback te geven die ze op de weg willen.

  Wat krijgt meer meisjes - BMW of Mercedes?

Precies weten wat uw voorwielen op elk moment doen, kan het verschil betekenen tussen plezierig autorijden of niet. En bij BMW draait alles om plezier.

FAQ

Waarom voelen BMW wagens bij hogere snelheden soepel aan?

BMW produceert auto’s die bedoeld zijn om puur rijplezier te bieden. Daarom optimaliseren ze hun auto’s voor hogere snelheden met stijvere stuurwielen, dynamischer chassis en een veel beter begrip van de gewichtsbalans. Bovendien spelen de ophanging en de wiel-bandpakketten een belangrijke rol in de positie van BMW auto’s in de voedselketen voor wat betreft rijcomfort.

Wat is de meest voorkomende reden waarom de besturing van uw BMW stugger zou kunnen worden?

Bij BMW wagens is de besturing meestal veel stugger dan bij andere wagens, vooral omdat de bekrachtiging lager is. Als u het gevoel heeft dat de stuurbekrachtiging van uw auto stuk is, is de meest voorkomende oorzaak bij BMW auto’s een vloeistoflekkage, afkomstig van een te hoge druk op de slang, wat leidt tot een aanzienlijk tekort aan stuurbekrachtigingsvloeistof in het systeem van uw auto. Als u lekken ziet, ga dan naar een monteur.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts