Waarom is Mercedes gestopt met het maken van de GLK?

Tijdens de laatste jaren van GLK productie, besloot Mercedes om een nieuwe design filosofie en een nieuwe naamgeving structuur aan te nemen. De GL-klasse werd de GLS, de ML-klasse werd de GLE, en de GLK werd de GLC. Mercedes introduceerde ook de GLA.

Mercedes deed dit om het SUV-gamma op één lijn te brengen met het sedan-gamma, want de GLC is de gelijkwaardige SUV C-klasse, de GLA is de A-klasse van de SUV’s, de GLS is de gelijkwaardige SUV S-klasse, en de GLE is de gelijkwaardige E-klasse van de SUV’s.

Design filosofie

Mercedes veranderde hun SUV line-up namen om een meer sedan-georiënteerde designtaal te introduceren voor de komende SUV-modellen. Voorheen was de GLK vooral beïnvloed door de G-klasse, omdat de GLK nogal boxy en rechtop was. Tegenwoordig is de C-klasse in de GLC vrij duidelijk, omdat de GLC veel onderdelen deelt met de C-klasse, wat ook de ontwikkelingskosten verlaagt.

Mercedes veranderde de namen van het hele SUV-gamma behalve de G-klasse, aangezien de G-klasse altijd ”een klasse apart” was. Deze veranderingen maakten het SUV-gamma meer holistisch en gemakkelijker te begrijpen, wat resulteerde in een herbevestiging van de merkidentiteit in de SUV-afdeling van Mercedes.

Nu de hele automarkt verschuift in het voordeel van SUV’s, pompen autofabrikanten meer geld in het ontwerpen van SUV’s op een opvallender, actuelere manier, met inbegrip van de gevestigde details in sedanaanbiedingen.

Hetzelfde is duidelijk bij Audi en BMW, want alle drie de merken komen met “coupé”-varianten van hun SUV’s.

Mercedes SUV naamgeving structuur

Mercedes realiseerde zich dat de C-, E- en S-klasse modellen een sterke merknaam hebben, dus de naam van de SUV’s daarop afstemmen zou de SUV’s aantrekkelijker maken ten opzichte van de concurrentie. Dit geldt met name voor de GLS, aangezien Mercedes de GLS blijft marketen als de “S-klasse van de SUV’s.”

  Uitleg van de Mercedes modelnummers

De S-klasse van de GLS is een beetje een stretch, voor nu althans, maar het helpt zeker wel om te begrijpen wat Mercedes wil bereiken met de GLS. Merken als BMW doen dit al jaren, want de X5 is de overeenkomstige SUV-klasse van de 5-serie en de X3 komt overeen met de 3-serie.

Mercedes wilde ook een grotere impact maken door nieuwe namen te introduceren. Merken hebben de neiging om bepaalde modellen na een paar jaar in productie te “vernieuwen”, en een manier om te herhalen dat er een nieuw model in het rooster zit, is door de naam te veranderen, in plaats van door het alleen maar uit te leggen met verschillende brochures en presentaties.

De verbeteringen aan de GLK

Naast de frisse looks en features, biedt de GLC nog veel meer dan de GLK. De GLC is 4,3 inch langer dan de oude GLK, wat resulteert in 1,3 inch meer beenruimte op de achterbank. Ondanks dat de GLC veel langer en groter is dan de GLK, is hij er toch in geslaagd om 176 pond te besparen.

De GLC biedt ook meer kofferruimte, een luxueuzer interieur en verliest zijn haaievin antenne, waardoor het design tegelijkertijd een stuk gestroomlijnder en moderner is geworden. Wat het volledige design en de uitrustingslijsten betreft, is het vrij duidelijk dat dit niet zomaar een mid-cycle refresh is.

Ook onder de motorkap zijn er grote veranderingen, want de nieuwe GLC biedt zuinigere motoren, meer vermogen en meer koppel. De ophanging van de GLC is een stuk comfortabeler op de weg en een stuk capabeler in het terrein, zonder dat dit ten koste gaat van alles.

  Welke SUV is beter - Cadillac of Mercedes?

De GLC is zeker een stap of twee boven de oude GLK, en is het bewijs dat Mercedes heeft besloten om een nadruk op SUV’s te leggen om op koers te blijven met de huidige SUV rage.

Meer vragen over Mercedes SUV line-up

Voldoet de nieuwe naamgevingsstructuur die Mercedes heeft doorgevoerd aan de verwachtingen?

Met de nieuwe naamgevingsstructuur is Mercedes erin geslaagd om het hele gamma een stuk begrijpelijker te maken. Hoewel sommige SUV-modellen op dit moment nog niet kunnen tippen aan hun sedan tegenhangers, legt Mercedes meer nadruk op de aankomende SUV-modellen die dat zeker gaan verhelpen.

De nieuwe naamstructuur wist ook ruimte te maken voor nieuwere modellen, zoals de GLA, omdat de structuur bepaalde modellen onderscheidde van andere. Zo ontstond een gat waarin Mercedes winst kon maken.

Waarom heeft Mercedes dit niet vanaf het begin gedaan?

Voornamelijk omdat niemand had kunnen verwachten dat SUV’s zo populair zouden worden. Als SUV’s niet zo’n popstatus zouden bereiken, zou het grootste deel van het SUV-gamma van Mercedes niet bestaan. Door nu de SUV-namen te veranderen, heeft Mercedes de kans om de identiteit van het product te veranderen, zodat het de huidige trends in de auto-industrie volgt.

Heeft het zin om de GLK nu te overwegen?

Hoewel de nieuwere GLC in bijna alle opzichten superieur is aan de GLK, is de GLK nog steeds een uitstekende gezinsauto. De GLK stond ook bekend als een van de meest betrouwbare moderne Mercedessen. Ook al is de GLC in alle opzichten groter, de GLK biedt nog steeds voldoende ruimte.

  Beste Mercedes hardtop cabriolet

De GLK is uit productie genomen en je kunt geen nieuwe GLK meer kopen, maar er zijn veel goede deals op gebruikte GLK modellen omdat de meeste mensen de neiging hebben om over te stappen naar de GLC. De gemiddelde prijs voor een tweedehands GLK ligt rond de $18k, en voor die prijs is het zeker een verleidelijk voorstel.

Zijn er tekenen dat de SUV populariteit vertraagt?

In 2019 verkochten SUV’s sedans 2 tegen 1. En 2015 was het eerste jaar dat de verkoop van SUV’s de verkoop van sedans overtrof. Omdat levensstijlen blijven veranderen, wordt verwacht dat bestelwagens, SUV’s en pick-ups ongeveer 75 procent van de totale verkoop van nieuwe auto’s in de VS zullen uitmaken.

Sommige ontwerpers zijn zelfs zo ver gegaan te zeggen dat de SUV de “volgende auto” is, dat het hele silhouet van de auto op het punt staat te veranderen ten gunste van SUV’s. Vroeger werden SUV’s gezien als auto’s voor de werkende man, en kocht je er alleen een als het echt niet anders kon. Ze werden gezien als van mindere kwaliteit dan sedans, en dat waren ze ook, maar alleen omdat autofabrikanten ze zo maakten.

Dat is precies de reden waarom SUV’s zouden kunnen blijven domineren, want nu zijn autofabrikanten geneigd om het beste aan te bieden, wetende dat het net zou kunnen lonen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts