Waarom zijn auto’s uit de jaren ’80 zo lelijk?

Schoonheid is in de ogen van de toeschouwer, en ook al vindt bijna iedereen een auto er afschuwelijk uitzien, dat wil niet zeggen dat iemand anders het daar noodzakelijkerwijs mee eens is. Dat gezegd hebbende, gaat dit artikel vooral over waarom sommige mensen vinden dat bepaalde auto’s uit de jaren ’80 nogal lelijk waren.

De reden waarom zoveel auto’s uit de jaren ’80 lelijk waren, is dat de olieprijzen stegen, de concurrentie heviger werd en de wereld kennismaakte met de mainstream unibody-autoconstructie. Het doel was om goedkopere en lichtere auto’s te maken, wat betekende dat ze efficiënter werden en een vrij strakke, vlakke designtaal kregen.

Later in de jaren ’90 begonnen computers het over te nemen, wat betekende dat je carrosseriedelen op veel interessante manieren kon vormen, wat resulteerde in een gebogen ontwerptaal. Eenvoud was ook een prominente factor als het gaat om jaren ’90 design, en dat is eerlijk, want veel auto’s uit de jaren ’80 waren precies het tegenovergestelde.

De jaren ’80 waren een periode waarin gedurfd aantrekkelijk design het doel was van veel fabrikanten, dit betekent dat ze er ofwel in slaagden om het op de juiste manier te doen, of ze slaagden er helemaal niet in om het te doen. Om het probleem verder te illustreren, hebben we de slechtste auto-ontwerpen uit de jaren 80 op een rijtje gezet.

1987 Nissan Pulsar NX

In de jaren ’80 was de ontwerpafdeling van Nissan nogal vermakelijk. Om de een of andere reden dachten ze dat een verwisselbare achterklep op een stationwagen was waar het grote publiek naar hunkerde. Maar niet alleen was dit ontwerp ronduit lelijk, deze ”feature” werd door absoluut niemand gewenst.

Het concept was om je de mogelijkheid te geven te kiezen tussen een meer stationwagon-uitziende mobiel, of een half afgewerkte hatchback. De voorkant ziet eruit alsof hij door een zielloos mens is ontworpen, want er zit totaal geen emotie in. De wielen leken op platen, en al het andere was volkomen saai en levenloos.

  Hoeveel bodemvrijheid heb je nodig voor verkeersdrempels?

1989 Nissan S-Cargo

Voortbordurend op de Pulsar NX, is het opnieuw duidelijk dat de jaren ’80 design Nissan afdeling in een soort van komedie rol moest zitten want de S-Cargo minivan(?) zag eruit alsof hij ontworpen was door een 3-jarige. Wie zegt dat Japanners geen gevoel voor humor hebben, want de “Oh, ik snap het al-het is een vrachtbusje dat eruitziet als een slak, en je hebt het S-Cargo genoemd!”-grap haalde het letterlijk in de productie.

De S-Cargo was bedoeld als een soort eerbetoon aan de legendarische Citroen 2CV, maar het lijkt erop dat ze zich op onbekend terrein begaven toen ze hem ontwierpen. Het is oneerlijk om een auto en een ontwerpafdeling zo af te kraken, maar de grap is duidelijk nog steeds actueel.

1985 Subaru XT

Dit is de laatste Japanse auto die in deze lijst voorkomt, maar er zijn nog veel meer Japanse ontwerpmislukkingen uit de jaren 80. Om de ontwerpfilosofie achter de XT volledig te begrijpen, hoefde je alleen maar een liniaal met een rechte rand te kopen. Er zit geen enkele welving op de XT, zelfs de Lamborghini Countach had meer welvingen dan de XT.

De wieloptie leek op een casinodobbelsteen en het interieur was nog afschuwelijker dan het exterieur. De Subaru XT had het slechtst uitziende autostuur aller tijden, zonder enige twijfel. De rest van het interieur, inclusief de versnellingspook, was vrijwel hetzelfde als de rest, lelijk, en ronduit vreemd.

  Wat is de beste eerste auto om te kopen?

1983 Chrysler LeBaron Town & Country

De Chrysler Lebaron is eigenlijk een redelijk fatsoenlijke auto voor zijn tijd, maar de Town & Country cabriolet editie was iets anders. Om de een of andere reden besloot Chrysler om de auto uit te rusten met nep plastic houten sierpanelen, wat eerlijk gezegd een van de vreemdste auto-ontwerp beslissingen uit de jaren ’80 was.

Om het nog erger te maken, veel echt premium autofabrikanten gebruikten gepolijste interieur houten bekleding van hoge kwaliteit, maar Chrysler had een ander idee.

1985 Alfa Romeo Milano

Het kan als een verrassing komen dat een Italiaanse fabrikant op een lijst van “lelijkste auto’s” terechtkomt, vooral omdat Alfa Romeo een merk is dat alom bekend staat om zijn expressieve en bijna altijd mooie design. Er is een grap aan de gang dat een CAD software machine is gecrasht toen ze deze auto ontwierpen, en ik snap het.

Als je naar het zijprofiel kijkt, lijkt het alsof de achterkant van de auto is gecrasht. De wielen leken ook op platen en de voorkant was extreem saai. Het is nog steeds onduidelijk wat er gebeurd is, en waarom Alfa zelfs besloten heeft om de Milano uit te brengen, zeker nadat ze hem genoemd hebben naar een beroemde stad in Italië.

FAQ Sectie

Wat zijn de mooiste auto’s uit de jaren 80?

De jaren ’80 waren een vermakelijke periode, en hoewel er veel designfiasco’s zijn die hun oorsprong vinden in de jaren ’80, zijn er ook verschillende auto’s uit de jaren ’80 die vaak worden beschouwd als enkele van de mooiste auto’s aller tijden. De Ferrari F40 en de Lamborghini Countach zijn misschien wel de coolste en mooiste supercars uit de jaren 80.

  Waarom zijn hybride auto's slecht?

Wat betreft de meer “haalbare” auto’s worden de Renault Turbo 5, BMW E30 M3 en de Corvette C4 algemeen beschouwd als de hoogtepunten van het autodesign uit de jaren 80.

Welke auto uit de jaren 80 is de meest iconische van allemaal?

Het is moeilijk om één enkele auto uit de jaren 80 als meest iconisch te kiezen. Wat mij betreft neig ik naar de F40 of de Countach, maar het is moeilijk om te zeggen dat de DeLorean niet de meest iconische auto uit de jaren 80 is.

De Ferrari Testarossa en de Buick GNX zijn ook auto’s die deze periode hebben bepaald, dus het lijkt onmogelijk om de meest iconische te kiezen. Ik ben echter bevooroordeeld ten opzichte van supercars, en het is niet meer dan juist om te concluderen dat voor het grote publiek de DeLorean de meest iconische auto uit de jaren 80 is die er is.

Wat was de populairste, best verkochte auto in de jaren 80?

In de jaren 80 domineerde Ford de verkoop met de Escort en de Fiesta, waarvan er samen meer dan 2,8 miljoen werden verkocht. De Ford Sierra was ook bijzonder populair met bijna een miljoen verkochte auto’s, en de verkoop van de Cortina bereikte bijna 500k eenheden.

Naast deze Ford-modellen waren ook de Vauxhall Cavalier en de Austin Metro bijzonder populair met elk ongeveer 1 miljoen verkochte exemplaren.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts