Waarom zijn elektrische auto’s beter dan auto’s op gas?

Voor sommigen is het vergelijken van elektrische auto’s met auto’s op gas als het vergelijken van appels met peren. Maar voor anderen is de vergelijking vanzelfsprekend omdat EV’s een soort van volgende stap in de auto-industrie vormen. We staan nog maar aan het begin van het EV tijdperk, en er zijn veel verschillende voordelen aan een EV.

ICE-auto’s (met interne verbrandingsmotor) worden steeds ziellozer dankzij de steeds strengere emissie- en geluidsvoorschriften. En over enkele decennia denken we misschien zelfs dat ICE-auto’s overblijfselen uit het verleden zijn, een lang vervlogen stap op weg naar een schonere toekomst.

Naarmate de EV-infrastructuur verder verbetert en de prijzen van EV’s beginnen te dalen, zal de echte overgang plaatsvinden. Maar zelfs nu, als je het baken van de toekomst wil zijn, biedt de aankoop van een EV je nu al een heleboel voordelen.

Betaalbaarheid van EV’s

Op dit moment zijn er nog niet zoveel EV-opties, maar EV’s worden langzaamaan steeds minder duur in aanschaf, onderhoud en reparatie. EV’s komen ook in aanmerking voor veel belastingverlagingen en subsidies van de overheid, en ze zijn ook eenvoudiger van constructie wat betekent dat ze gemakkelijk en goedkoop te repareren zijn.

EV’s hebben niet veel bewegende onderdelen, en de bewegende onderdelen zijn het eerste wat slijt bij een ICE-auto. EV’s vereisen bovendien geen olieverversing, geen smogtests, en de levensduur van een EV zal die van een ICE-auto waarschijnlijk overtreffen.

Het milieuaspect

De belangrijkste drijfveer voor de EV-industrie is waarschijnlijk het ”gebrek” aan schadelijke gevolgen voor het milieu. De productie van EV is niet koolstofneutraal, en dat is een feit. Maar de EV-productie evolueert langzaam naar een meer koolstofneutrale, milieuvriendelijkere toekomst.

  Hoeveel kost het vervangen van Tesla batterijen?

EV’s zijn een veelbelovende start voor een wereldwijde aanpak van de klimaatverandering. Er is geen uitstoot van uitlaatgassen en er zijn geen vuile brandstoffen die het milieu vervuilen. Het is ook vermeldenswaard dat je in sommige steden een congestieheffing in het stadscentrum moet betalen, terwijl een EV dergelijke heffingen niet hoeft te betalen.

Comfort

Bijna niemand kan zeggen dat een Rolls Royce, een Bentley, of zelfs een Mercedes S-Klasse niet comfortabel en stil is. Merken als Rolls Royce spenderen een enorme hoeveelheid R&D aan het maken van actieve motorsteunen en tal van andere middelen om de trillingen en geluidspollutie van de motor te neutraliseren.

Een EV heeft geen motorgeluid, wat betekent dat er theoretisch geen behoefte is aan dergelijke extra kosten in de EV-industrie. EV’s bieden ook heel wat koppel op elk moment, wat ook gunstig is voor een comfortabele rijervaring.

Prestaties

Prestaties zijn waarschijnlijk een van de grootste onderscheidende factoren tussen elektrische auto’s en auto’s met verbrandingsmotor. Elektrische motoren leveren altijd en overal 100% vermogen. Terwijl een verbrandingsmotor daarentegen een bepaald toerentalbereik moet bereiken voordat hij piekvermogen kan produceren.

Dit betekent dat een elektrische auto je op elk moment 100% vermogen geeft, en een ICE auto je piekvermogen geeft bij een bepaald toerentalbereik. Dit alles betekent dat een EV altijd sneller zal reageren en sneller zal accelereren, en dat een ICE daar gewoon niet aan kan tippen.

EV-privilege

EV Privilege’ is een nieuwe term om alle voordelen te beschrijven die je als EV-eigenaar krijgt in vergelijking met een ICE. Gratis openbaar opladen, speciaal toegewezen EV-parkeerplaatsen, EV-specifieke rijstroken, al deze aspecten worden stilaan een van de grootste motiverende factoren om een EV als je volgende auto te overwegen.

  Hoe laad je een Tesla op in geval van nood?

EV’s zijn ook vrijgesteld van veel verschillende in de stad kosten, zoals de eerder genoemde congestie laders, en ze kunnen ook rijden door sommige stadscentra, terwijl ICE auto’s gewoon niet kan als gevolg van vervuiling regelgeving.

Weinig onderhoud

EV’s hebben minder bewegende onderdelen in vergelijking met een ICE-auto. Dit betekent alleen dat de slijtage van dergelijke onderdelen niet zo frequent of intens is. EV’s hoeven geen olie te verversen, geen transmissie na te kijken of trans-olie bij te vullen, en dankzij de regeneratieve motorremmen gaan EV-remmen ook veel langer mee.
De grootste zorg van een EV is de batterij, want de batterij kan tienduizenden dollars kosten, maar ze vallen meestal onder de garantie voor 8-10 jaar/100k miles, dus terwijl ze nieuw zijn, zijn EVs goedkoper in gebruik, aanzienlijk dus.

Overheidssubsidies en belastingverlagingen

Een van de grootste motivatoren om een EV te overwegen zijn de overheidssubsidies en belastingverlagingen als je kiest voor een nieuwe EV. Sommige landen kunnen 10, 20, 30, of zelfs 50% van de prijs subsidiëren, wat een enorme reden is om een EV te overwegen.

Naast dergelijke overheidssubsidies bieden sommige landen ook korting op registratie en verzekeringen, of ze laten je in aanmerking komen voor allerlei soorten belastingteruggave. Informeer je goed over wat jouw land je kan geven als je voor een EV kiest.

FAQ Sectie

Zijn EV’s gemakkelijker om mee te leven?

Niet echt. De EV-infrastructuur is voor het grootste deel van de planeet niet geavanceerd genoeg en het heeft alleen zin om een EV te bezitten als u hem thuis zonder problemen kunt opladen. EV’s lijden onder “range anxiety” en lange “tankbeurten”, en dit is vooral het geval als je een EV overweegt voor langere ritten.

  Zijn hybride auto's goed voor op de snelweg?

Er zijn heel wat vraagtekens als het gaat om reserveonderdelen en doorverkoopwaarde, aangezien de accu’s ingewikkeld en duur zijn om te vervangen. Het is waarschijnlijk beter om een paar jaar te wachten met de aankoop van een EV als u slechts één auto bezit.

Zijn EV’s beter dan hybrides?

Op dit ogenblik lijken hybrides de beste optie als u lange afstanden aflegt, maar toch een milieuvriendelijk transportmiddel wilt. Hybrides zijn de perfecte middenweg voordat de EV overgang op grotere schaal begint.

Hybrides moeten ook regelmatig worden opgeladen als je wilt profiteren van alle betaalbaarheid en efficiëntie voordelen. Hybrides beginnen stilaan het grootste deel van de auto-industrie te omvatten, en nu is de perfecte tijd om er een te overwegen.

Zijn auto’s die op fossiele brandstoffen rijden bijna aan hun einde?

Op dit ogenblik is het einde van ICE-auto’s nog lang niet in zicht. De EV-infrastructuur is nog niet klaar, en het gebruiksgemak is nog niet vergelijkbaar. ICE auto’s hebben 5 minuten nodig om te tanken en geven je honderden en honderden kilometers bereik in een oogwenk.

Reserveonderdelen zijn gemakkelijk verkrijgbaar, en het slijtageaspect van een ICE-auto is goed gedocumenteerd. Veel fabrikanten verwachten dat in de komende tien jaar of twee jaar geen elektrische auto’s meer zullen worden geproduceerd, maar dit is nog steeds nogal ambitieus en moeilijk te verwezenlijken.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts