Waarom zit er geen reservewiel in een Tesla?

Veel nieuwe voertuigen die tegenwoordig worden geproduceerd, hebben geen reservewiel. Tesla is een van die voertuigen. Maar waarom zit er geen reservewiel in een Tesla?

Tesla heeft geen reservewiel in zijn modellen omdat het meer ruimte inneemt, meer gewicht aan het voertuig toevoegt, het niet gebruikt wordt en inefficiënt werkt. Bovendien zijn Tesla’s uitgerust met de TPMS-service die bestuurders waarschuwt wanneer de bandenspanning te laag wordt.

Waarom heeft Tesla geen reservewiel?

Gewicht

Een van de belangrijkste redenen waarom Tesla geen reservewiel heeft, is het extra gewicht dat dit aan de auto toevoegt. Het gevolg is een kleinere actieradius en meer belasting op de banden, wat niet goed is als u wilt dat de auto beter presteert.

Voertuigen met reservebanden zijn meestal voorzien van een reserveband, een krik en ander reparatiegereedschap. Dit alles voegt alleen maar gewicht toe aan de toch al zware auto. Daarom heeft Tesla zijn toevlucht genomen tot het weglaten van reservebanden in zijn voertuigen. Zo blijft de auto lichter en presteert hij beter.

Meer laadruimte

Naast het toevoegen van gewicht, zal het opnemen van een reservewiel op een Tesla meer laadruimte in beslag nemen. Daarom heeft Tesla er bewust voor gekozen om geen reservewiel te monteren, zodat hun auto’s meer motor- of cabineruimte hebben. Het reservewiel, de krik en het reparatiegereedschap nemen veel ruimte in beslag die kan worden gebruikt om verschillende items te bewaren.

Praktisch

Een andere reden waarom Tesla geen reservebanden op zijn modellen heeft, is vanwege zijn geavanceerde technologie. Daarom hebben bestuurders het reservewiel niet nodig omdat ze kunnen detecteren wanneer de bandenspanning laag is en sneller actie kunnen ondernemen. Dankzij de bandenspanningsmeetservice (TPMS).

  Hoeveel kost het vervangen van Tesla batterijen?

Het TPMS waarschuwt de bestuurder wanneer de bandenspanning te laag is, zodat hij voldoende tijd heeft om naar een garage te rijden en het risico op een klapband wordt beperkt. Toch is niet iedere bestuurder gecharmeerd van dergelijke diensten en wil hij of zij een reserveband hebben.

Gebrek aan gebruik

In tegenstelling tot vele decennia geleden zijn reservebanden niet meer zo nuttig als ze waren. Dat is een van de redenen waarom veel autofabrikanten in de voetsporen van Tesla treden en geen reservebanden meer opnemen in hun nieuwste voertuigen. Het hoeft u dan ook niet te verbazen dat de meeste nieuwe auto’s geen reservewiel hebben.

Wanneer de levenscyclus van een auto voorbij is, volgt in ongeveer 85% van de gevallen het reservewiel en het bijbehorende gereedschap de auto naar de schroothoop zonder ooit te worden gebruikt. Tesla zag dan ook de noodzaak niet in van een reservewiel voor slechts 15% van zijn bestuurders.

Inefficiënte arbeid

Het is voor elke monteur eenvoudiger om de meeste luxe auto’s die geen Tesla heten te repareren en onderhouden. Maar als het op Tesla aankomt, moet de monteur een speciale opleiding en uitrusting hebben om zelfs maar een kleine reparatie zoals een bandenwissel uit te voeren.

Omdat Tesla ontdekte dat er maar weinig monteurs zijn die de vaardigheden en apparatuur hebben om met hun auto’s om te gaan, hebben ze besloten om de reservebanden af te schaffen, maar diensten aan te bieden zoals hulp langs de weg en mobiele service. Tesla-rijders kunnen dus hulp krijgen wanneer ze die nodig hebben.

  Is een Tesla een goede eerste auto?

Bovendien bevatten Tesla banden geluidsreducerend schuim dat permanent aan de binnenkant van het loopvlak is bevestigd. Daardoor helpt het schuim om het lawaai en de trillingen op de weg te verminderen. De enige moeilijkheid is dat de meeste kleine monteurs niet over de vaardigheden en gereedschappen beschikken om de speciale Tesla banden te repareren.

Gratis pechverhelping

Met Tesla pechhulp hoeft u geen reserveband te hebben want de diensten worden gebracht waar u bent. Tesla pechhulp wordt 24/7 aangeboden. Het is echter alleen van toepassing op personen met geldige garanties. U hoeft alleen maar te bellen en het hulpteam zal u binnen de kortst mogelijke tijd bereiken.

Bovendien hebben Tesla banden in het verleden geen dramatische defecten gekend. Daarom zijn ze zeer betrouwbaar en barsten ze zelden. Maar als ze het toch begeven, zal de wegenwacht snel ter plaatse zijn en ze zijn zeer efficiënt in hoe ze de situatie aanpakken.

Tesla biedt reservebandenset aan

Als u er niet van overtuigd bent dat uw auto een reservewiel moet missen, dan heeft Tesla u nog steeds gedekt. Het bedrijf biedt een reservebandenkit aan, maar tegen een zeer hoge prijs. Afhankelijk van uw Tesla-model moet u tussen 280 en 370 dollar betalen.

Het goede nieuws is dat alle reservebanden compatibel zijn met alle andere Tesla’s fabriekswielmaatopties. Bovendien is de reservebandenset ontworpen om zo min mogelijk ruimte in te nemen. Vandaar dat het niet zo zwaar is als een reservewiel zou zijn samen met de krik en gereedschap voor reparatie.

FAQ

Wat gebeurt er als u een lekke band krijgt in een Tesla?

Als u toevallig een lekke band krijgt in een Tesla, kunt u de wegenwacht bellen voor hulp. U hoeft alleen maar te bellen en Tesla-experts zullen zich binnen korte tijd beschikbaar stellen. Daarnaast kunt u ook een beroep doen op een leenwielenservice of uw auto laten slepen naar het dichtstbijzijnde Tesla service center.

  Wat doet Tesla Autopilot?

Zijn reservebanden nog nodig?

Neen, dat zijn ze niet. Reservebanden zijn niet meer nodig omdat de meeste niet meer gebruikt worden tijdens de levensduur van de auto. Geschat wordt dat ongeveer 15% van de reservebanden wordt gebruikt voordat de levenscyclus van de auto eindigt. De resterende 85% gaat dus samen met de verouderde auto verloren.

Waarom is het voor kleine reparatiebedrijven moeilijk om Tesla banden te repareren?

De meeste kleine autoherstelbedrijven beschikken niet over de nodige vaardigheden en apparatuur om Tesla-banden te repareren. De OEM Tesla banden hebben geluiddempend schuim dat permanent gebonden is aan de binnenkant van hun loopvlak. Dit schuim maakt het moeilijk voor onervaren monteurs om Tesla banden te repareren.

Conclusie

Tesla’s hebben om verschillende redenen geen reservebanden op hun auto. Niet alleen voegen deze banden gewicht toe aan de auto, maar ze verminderen ook de actieradius en het gebruik. En met de TPMS-functie kunnen Tesla-bestuurders barsten en schade aan de banden voorkomen door de bandenspanning bij te vullen wanneer ze een waarschuwing krijgen.

Als de band per ongeluk barst, is er de Tesla pechhulp die klaar staat om te helpen. Deze dienst is 24/7 beschikbaar zolang uw garantie nog geldig is. Ook kan de mobiele Tesla-service u te hulp schieten als u niet naar het dichtstbijzijnde Tesla-servicecenter kunt komen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts