Wanneer zijn auto’s gestopt met het gebruik van pop-up koplampen?

Pop-up koplampen waren een kenmerkend kenmerk in de jaren 70 en begin jaren 80, maar sinds het begin van de nieuwe millennia zijn de meeste autofabrikanten begonnen met het verlaten van het pop-up koplampontwerp. De schoonheid van pop-up koplampen was het feit dat ze menselijker en interessanter leken in vergelijking met alle andere koplampen op de markt.

Het hele idee achter koplampen die virtueel kunnen openen en sluiten net als menselijke ogen intrigeerde veel kopers, vooral omdat dergelijke koplampen werden gebruikt op enkele van de meest iconische auto’s uit die periode, met name de Lamborghini Countach en de Lotus Esprit.

De C5 Corvette was echter het laatste mainstream model met pop-up koplampen in 2004, en sindsdien zijn ze al lang begraven in het verleden. De belangrijkste reden voor het verdwijnen van de pop-up koplampen was dat ze twijfelachtig waren vanuit het oogpunt van de veiligheid van voetgangers.

Hoewel de regelgeving in de VS het verbergen van koplampen niet strikt verbiedt, heeft de EU grote inspanningen geleverd om auto’s veiliger te maken voor zowel passagiers als voetgangers. Als zodanig is het ontwerpen van pop-up koplampen die aan dergelijke wetten voldoen nogal kostbaar, als het al mogelijk is.

Voordelen van verzonken koplampen – Waarom we ze terug moeten brengen

Veel zogenaamde overblijfselen uit het verleden hebben een tweede kans gekregen, een uitstekend voorbeeld hiervan is de “nieuwe” Lamborghini Countach. Mensen lijken te houden van vintage dingen omdat ze hen herinneren aan andere tijden, dus auto’s en functies zoals deze vormen een soort van een tijdscapsule die ze uniek maakt en de moeite waard om te ervaren.

  Welke hybride auto heeft de grootste actieradius?

Dat is het grootste voordeel van een pop-up koplamp ontwerp. Ze maken de auto schreeuwen erfgoed, en dat is een kaart veel automakers liefde te spelen deze dagen, met name Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati, en Porsche.

Bovendien zorgen pop-up koplampen ervoor dat de auto aerodynamischer is wanneer de lampen niet worden gebruikt, wat vooral vroeger belangrijk was toen koplampunits veel groter moesten zijn. Dit betekende ook dat uw koplampen enigszins beschermd waren tegen de elementen en diefstal.

Nadelen van pop-up koplampen – Waarom we ze moeten laten zitten

De geschiedenis heeft zijn eigen manier om dingen te interpreteren, en men kan zelfs zeggen dat als de algemene bevolking zo dol was op pop-up koplampen als ze dachten, ze er vandaag nog zouden zijn. De Ares Panther is een extreem gelimiteerde supercar die in 2020 wordt uitgebracht met pop-up koplampen, wat duidelijk maakt dat pop-ups nog niet helemaal dood zijn.

Auto’s zoals deze zijn echter niche-auto’s, en zelfs dan heeft alleen de Ares Panther het pop-up koplampontwerp in de afgelopen tijd gebruikt. Ze zijn onnodig, ze nemen veel te veel ruimte in onder de motorkap, en ze zorgen voor veel problemen die niet eens hoeven te bestaan.

Een veel voorkomend probleem van een pop-up koplamp ontwerp is condensatie in de lichten zelf, omdat het mechanisme niet waterdicht is. Deze zijn ook soms bekend om vast te zitten in de winter, omdat er te veel ijs opbouwt tussen de bewegende montage en de rest van de auto.

  Welke SUV met drie rijen heeft de meeste kofferruimte?

Coolste auto’s met pop-up koplampen – Waarom we er zo van houden

Veel geweldige auto’s hebben pop-up koplampen, maar geen enkele is ook maar in de verste verte zo cool als de Lamborghini Countach en zijn vroege opvolger – De Diablo. Naast deze twee razende stieren, waren de Lotus Esprit en de Porsche 924 ook vrij populair dankzij de pop-up koplampen.

De originele BMW 8-Serie was ook een van de meest iconische auto’s met pop-up koplampen, omdat de eerste 8-Serie eruit zag als een ruimteschip. Het was zo anders dan de rest van de BMW line-up dat het de 8-serie naar iconische BMW status stuwde.

Als je echter echt van pop-up koplampen op supercars houdt, moet je zeker de Cizeta V16T bekijken, want deze wigvormige supercar had dubbele pop-up koplampen. Naast de pop-ups, had deze waanzinnige auto ook een dwarsgeplaatste 16-cilinder motor.

De laatste drie auto’s die het vermelden waard zijn, zijn de Ferrari 356 GTB/4, de DeTomaso Pantera, en de al even iconische Maserati Ghibli. Auto’s zoals deze zijn de reden waarom mensen houden van het idee van pop-up koplampen, maar het lijkt erop dat ontwerpen zoals deze zullen niet waarschijnlijk ooit een meer substantiële niveau van de vraag te bereiken.

FAQ Sectie

Welke auto had de eerste pop-up koplampen?

De Cord 810 werd in 1936 aan het publiek voorgesteld, net aan de vooravond van WO2, maar het was de allereerste auto die gebruik maakte van pop-up koplampen. De Cord 810 was ongelooflijk geavanceerd voor zijn tijd, iets wat duidelijk wordt als je de auto bekijkt.

  Welke kleine auto's hebben parkeerhulp?

De Cord 810 had een supercharged 4.7L V8 die was uitgerust met 125pk, wat veel vermogen was voor die tijd. Auto’s zoals deze stijgen ook in waarde naarmate de tijd vordert, vooral nadat Jay Leno een gelijkaardig model gebruikte om het in zijn populaire auto TV serie te laten zien.

Wie heeft de pop-up koplampen uitgevonden?

Het pop-up koplampontwerp werd voor het eerst geïntroduceerd door Gordon Buehrig met de eerder genoemde Cord 810. Het duurde tientallen jaren voordat de rest van de industrie het potentieel van pop-up koplampen inzag, omdat ze al in de jaren 70 beroemd werden.

Het oorspronkelijke idee van Buehrig was om elektrische motoren te gebruiken om de koplampen terug te trekken in de assemblage, maar de kosten waren veel te hoog. Dit betekende dat de pop-up koplampen op de Cord 810 met de hand werden bediend, wat ook vrij zeldzaam was voor alle andere pop-up koplampauto’s.

Zijn er muscle cars met pop-up koplampen?

Het is duidelijk dat pop-up koplampen meestal worden geassocieerd met flamboyante Italiaanse supercars, maar zelfs sommige Amerikaanse muscle cars maakten gebruik van het pop-up koplamp ontwerp, en de beroemdste van allemaal was de 1960 Pontiac GTO die zijn grille gebruikte om de koplampen te verbergen om de auto er gemener uit te laten zien.

Dodge gebruikte dit ontwerp ook op de 1969 Dodge Daytona, en hetzelfde verhaal gaat op voor de 1970 Plymouth Superbird. De bekendste Amerikaanse auto’s met pop-up koplampen zijn echter de Chevy Corvette en de Chevy Camaro.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts