Wat is beter Porsche Boxster of Cayman?

Zowel de Porsche Cayman als de Porsche Boxster zijn gebouwd op hetzelfde platform, ze bieden bijna identieke opties en ze kosten ook redelijk vergelijkbaar over het hele gamma. De Boxster wordt aangeboden als cabriolet, en de Cayman is een strikte 2-zits coupé.

De verschillen zijn echter opmerkelijk, want de Boxster is in de eerste plaats bedoeld als een comfortabele top-down cruiser, terwijl de Cayman bedoeld is als een 2-zits sportwagen die kan wedijveren met de 911 als het gaat om dynamisch rijden.

De keuze voor het beste model tussen de twee heeft vooral te maken met wat u van een auto verlangt. Als je een sportievere auto zoekt, is de Cayman beter. Als je een veelzijdiger platform wilt, of als je graag in een cabriolet rijdt, is de Boxster de betere keuze.

Als je bedenkt dat een doorsnee Porsche klant van een dynamische rijervaring houdt, is de Porsche Cayman waarschijnlijk een betere auto. Maar kiezen tussen een Cayman en een Boxster is als kiezen tussen pizza of een hamburger, wat je uiteindelijk ook krijgt, je zult hoe dan ook tevreden zijn met het resultaat.

Motoren

Een van de belangrijkste verkoopargumenten van elke Porsche is de motor. De basismodellen van de Cayman/Boxster hebben dezelfde 2.7L zescilinder motor met 265 pk. En de 0-60 tijden zijn bijna identiek, maar de Cayman slaagt erin om 0,1 seconde eerder 60 mph te bereiken.

De S en GTS Cayman/Boxster varianten bieden een iets groter verschil als het op de motor aankomt, want de 3.4L unit in de Cayman GTS levert 15pk meer, en de 0-60 tijd van de Cayman GTS is ook iets sneller.

  Wat is de kleinste Porsche SUV?

De top-of-the-line GT4 Cayman/Boxster Spyder versies hebben een 3.8L flat-six motor uit de oudere 911S modellen. De Cayman biedt een lichte vermogenstoename van 10pk. Beide halen uiteindelijk een topsnelheid van 183 km/u, en de MPG resultaten tussen de twee zijn vrijwel identiek.

Design

Design is het meest subjectieve aspect van deze vergelijking, maar er zijn heel wat opmerkelijke verschillen tussen de twee. Het dak van de Cayman is iets langer, waardoor de auto er iets sportiever uitziet, en daar houden de verschillen tussen de standaard Boxster/Cayman versies op.

Maar de top-of-the-line Cayman GT4 en de Boxster Spyder verschillen behoorlijk. De Porsche Boxster heeft een klein stoffen dak, een grotere lipspoiler aan de voorzijde en een paar rolbeugels voor bescherming tegen slingeren. De GT4 daarentegen heeft grotere wielen, een grotere, agressievere voorbumper en een grote achterspoiler.

Interieur en ruimte

Vanuit het oogpunt van interieurdesign zijn beide auto’s redelijk vergelijkbaar. Ze bieden allebei een hoogwaardig, goed gebouwd interieur met veel pluche materialen zoals zacht leder, Alcantara, aluminium, of koolstofvezel. Zowel de Boxster als de Cayman bieden ook vergelijkbare extra opties voor het interieur.

Vermeldenswaard is dat de GT4 wordt aangeboden met een speciale race kuipstoel optie die niet kan worden gekozen op de vergelijkbare top-of-the-line Boxster Spyder. Bovendien biedt de Cayman meer bergruimte, 425 liter tegenover 280 liter in de Boxster.

Rijervaring

De rijervaring is het gebied waarop deze twee het meest verschillen, want de Cayman biedt een stijver chassis, meer vermogen en minder gewicht, en dit alles vertaalt zich in beter rijden op hoge snelheid in vergelijking met de Boxster.

  Wat is de goedkoopste Porsche?

Aan de andere kant biedt de Boxster wel de mogelijkheid om topless te rijden, wat voor sommigen een spelbreker is, en voor anderen een duidelijk voordeel. Hoe dan ook, zowel de Cayman als de Boxster bieden een opwindende rijervaring.

Waarde en laatste gedachten

Uiteraard zijn deze twee vrij vergelijkbaar, sommigen geven de voorkeur aan de looks en de rijervaring van de Cayman terwijl anderen houden van de looks van een 2-zits roadster en de mogelijkheid om het dak te laten zakken wanneer het weer daar geschikt voor lijkt.

Zowel de Cayman als de Boxster beginnen rond de $60k voor de instapversies, de Cayman kost $60500, en de Boxster verkoopt voor $62600. De Cayman T kost $69600, en de Boxster T kost $71700. Er is ook een verschil van $2k tussen de rest van het modellengamma.

Tussen de twee is de Cayman een beetje goedkoper, maar de verschillen zijn vrij klein. Dat gezegd zijnde, lijkt het erop dat de Cayman net dat ietsje meer biedt voor een iets lagere instapprijs. Maar als je echt waarde hecht aan topless rijden, dan is de keuze vrij voor de hand liggend.

FAQ Sectie

Waardeert de Cayman meer af dan de Boxster?

Vrijwel geen enkele Porsche sportwagen heeft last van grote afschrijvingen, en de Cayman/Boxster modellen hebben dat zeker niet. In de eerste drie jaar van bezit verliest de Boxster waarschijnlijk zo’n 28,3% van zijn oorspronkelijke waarde.

Aan de andere kant verliest de Porsche Cayman ongeveer 27,5%. Deze marges liggen ongelooflijk dicht bij elkaar, wat betekent dat ze allebei na drie jaar een vergelijkbaar bedrag verliezen. De Boxster kost wel iets meer, maar Kelley Blue Book heeft zowel de Cayman als de Boxster als 2e en 3e beste sportauto doorverkoopwaarde propositie gerangschikt.

  Is het de moeite waard om een Porsche Macan te kopen?

Is het Cayman/Boxster platform beter dan een 911 platform?

Een instap-Porsche Carrera 992 kost rond de $100k, dat is ongeveer $40k meer dan een instap-Cayman. De 911 is mooier, krachtiger en begeerlijker, maar sommige liefhebbers geloven echt dat de Cayman een opwindender rijervaring biedt, vooral de GT4/Boxster Spyder modellen.

Maar de 911 is een echte stap daarboven, en een Porsche Cayman/Boxster vergelijken met een 911 Carrera is als een Rolex Submariner vergelijken met een Rolex Daytona, ze zijn heel verschillend, allebei geweldig en kostbaar, maar de 911 en de Daytona zijn gewoon anders gebouwd.

Wat is de beste Porsche Cayman/Boxster om te kopen?

Tussen de Cayman en Boxter modellen, neem de Cayman als u niet om cabrio’s geeft, en neem de Boxster als u van cabrio’s houdt. Maar, naast de top, bieden deze twee ook een identiek modellengamma met in principe dezelfde motoren en configuraties.

De beste Cayman/Boxster modellen zijn de GTS/GT4/Boxster Spyder modellen. De 2021 Cayman GT4 kost rond de $100k, en voor dat geld kan je een 911 kopen, maar de GT4 biedt zeker een betere rij-ervaring dan een standaard 911 doet.

Maar, als u liever cabrio’s, de Boxster Spyder is een slanke top-of-the-line Boxster model dat is waarschijnlijk niet van plan om af te schrijven zo veel in vergelijking met meer reguliere Boxster modellen, hetzelfde geldt voor de GT4. En wie weet, de GT4 en de Boxster Spyder zouden wel eens de laatste natuurlijk aangedreven Cayman/Boxster modellen in de geschiedenis kunnen zijn.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts