Wat is de lelijkste auto?

Ze zeggen dat schoonheid in het oog van de toeschouwer zit, maar sommige auto’s zien er uit alsof alleen een moeder ervan kan houden. Esthetiek is uiterst subjectief, maar er zijn een paar auto’s die door vrijwel iedereen met een goed stel ogen als afschuwelijk worden beschouwd.

Auto’s als de Fiat Multipla en de Pontiac Aztec zijn beroemd om deze redenen, en het is nogal moeilijk om niet te denken dat deze twee er zelfs objectief gezien afschuwelijk uitzien. De titel ”lelijkste auto ter wereld” wordt betwist door deze twee ongure schuiten, ze zijn zeker anders gebouwd.

Auto’s als de Toyota Mirai, Mitsuoka Nouera, Nissan Juke, Subaru Tribeca, Chrysler PT Cruiser en de Nissan Juke zijn op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. Maar ook sommige miljoenenauto’s van designgerichte merken, zoals de Lamborgini Veneno en McLaren Senna, zijn omstreden.

Uiteindelijk is schoonheid inderdaad subjectief, dus het is moeilijk te zeggen of iemand gelijk heeft of niet. Maar de hierboven genoemde auto’s staan niet voor niets vaker bovenaan de online lijst van lelijkste auto’s.

Pontiac Aztec

De Pontiac Aztec komt vrij vaak voor in de VS, en het lijkt wel een Amerikaanse versie van de Fiat Multipla, en het is waarschijnlijk de lelijkste gewone auto in de VS. Het is vrij interessant hoe dit ontwerp ooit werd goedgekeurd.

De Aztec werd uitgebracht in 2000, en hij werd beroemd door een excentriek hoofdpersonage in een van de beroemdste TV-shows van de moderne tijd. Maar het is veilig om te zeggen dat de uitgebreide schijnwerpers de Aztec niet geholpen hebben om ooit iets meer dan ronduit lelijk te zijn.

Fiat Multipla

De Fiat Multipla is een redelijk populaire auto, maar niet om de juiste redenen. De Multipla is een prima gezinsauto met een ruime cabine die plaats biedt aan maximaal 6 passagiers. De Multipla is uitgerust met veel kastjes en bekerhouders, en het plafond is ongelooflijk hoog, maar een gezin stichten met de Multipla is al een prestatie op zich.
De Multipla werd uitgebracht in 1998, en veel online sites en autobladen waren zeer teleurgesteld dat de restyle van de Multipla in 2004 niet langer leek op een ”psychotische cartoon eend”. De Multipla verkocht het best in Italië, wat nogal vreemd is als je bedenkt dat Italië ons Alfa Romeo, Ferrari, Maserati en Lamborghini heeft gegeven.

  Hoe krijgen ze auto's in winkelcentra

Toyota Mirai

De Toyota Mirai is echt een interessante auto omdat hij op waterstof rijdt, en een van de weinige populaire waterstofauto’s is die er zijn. Maar met zo’n controversieel ontwerp lijkt het erop dat de interesse in waterstofauto’s alleen maar is gedaald met de release van de Mirai.

De Mirai is vreemd geproportioneerd, de raamlijnen zijn ongelooflijk hoog, en de carrosserieplooien zijn zo uitgesproken dat het lijkt alsof de ontwerpers gewoon niet konden beslissen wanneer ze moesten stoppen met het stylen. Het is geen geheim dat veel moderne auto’s van Toyota een beetje overgestyled zijn, maar de 2014 Mirai brengt het zeker naar een hoger niveau.

Chrysler PT Cruiser

De Chrysler PT Cruiser was altijd een auto voor slechts een handjevol kopers. De hele ”goedkope auto ziet er luxe uit” Chrysler designtaal van de jaren 2000 heeft een behoorlijk aantal nogal lelijk uitziende auto’s voortgebracht.

De Chrysler 300C was een goedkope Bentley knock-off en werd gekocht door mensen die iedereen voor de gek wilden houden dat ze een luxe auto bezaten. De PT Cruiser haalde inspiratie uit auto’s van vroeger maar combineerde het met de saaiste jaren 2000 design taal ooit.

Lamborghini Veneno

De Lamborghini Veneno is ongelooflijk. Deze auto is gelimiteerd tot slechts een handvol roadster en coupé vormen, en de startprijs was ten noorden van 4 miljoen dollar. Je zou denken dat voor zo’n prijs schoonheid makkelijk te vinden is, maar dat is niet noodzakelijk de waarheid.

  Zijn hybrides goed voor de lange afstand?

Deze V12-aangedreven volbloed supercar is geliefd of gehaat, maar zowat iedereen heeft er een mening over. En dat was waarschijnlijk wat Lamborghini wilde: een opvallende auto die overal waar hij komt een gesprek op gang zal brengen. En daar zijn ze zeker in geslaagd.

McLaren SENNA

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de McLaren Senna is een van de meest capabele auto’s die ooit zijn geproduceerd. De ontwerptaal van de McLaren Senna was sterk afhankelijk van aerodynamica, en het is veilig om te zeggen dat de Senna meer over functie dan vorm gaat.

En ook al is het eindresultaat een ongelooflijk capabele auto, het ontwerp was een beetje meh. De Senna is gewoon een beetje te onhandig en inconsistent, en de grote achtervleugel helpt daar zeker ook niet bij. Dit is vooral duidelijk als je kijkt naar de voorganger van de McLaren Senna, de verbluffende McLaren P1.

FAQ Sectie

Wat is de mooiste auto ooit gemaakt?

Schoonheid is subjectief, maar bijna niemand zal de Mercedes 300SL, de Ferrari 250 GT CS, de Aston Martin DB5 en de Jaguar E-Type betwisten als het gaat om schoonheidswedstrijden voor auto’s. Het kiezen van de mooiste auto is een stuk lastiger dan het kiezen van een lelijke.

Auto’s als de Bugatti Type 57 Atlantic, Alfa 8C 2900, Jaguar XK 120, Lamborghini Countach zijn ook in de race voor de mooiste auto ooit. Maar er zijn zo veel mooie auto’s dat het gewoon onmogelijk is om er één uit te kiezen.

  Zijn hybride auto's goed voor op de snelweg?

Zien oudere auto’s er beter uit dan moderne auto’s?

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. Maar het is veilig om te zeggen dat oudere auto’s niet zo ingewikkeld of groot waren en dat de veiligheidsnormen niet zo streng waren als nu. Veel moderne auto’s zijn het slachtoffer van regelgeving, en dat is waarschijnlijk de reden waarom veel mensen denken dat we de designpiek van auto’s al gepasseerd zijn.

En mensen hebben de neiging oudere auto’s meer te waarderen omdat ze ons eraan herinneren hoe de dingen ooit waren, een beetje eenvoudiger en minder volgepropt met technologie. Oudere auto’s hebben hun eigen verhaal, en het is niet waarschijnlijk dat dit nog eens zal gebeuren.

Is het moderne autodesign een beetje te overgestyled?

Het moderne autodesign is op dit ogenblik zeker een beetje te overgestileerd. Auto’s beginnen steeds meer op elkaar te lijken en de designidentiteit van veel fabrikanten verandert voortdurend. Veel autofabrikanten bieden in hun hele gamma dezelfde designelementen aan, en dat doet een beetje afbreuk aan het bijzondere karakter van sommige modellen.

Koppel dat aan steeds strengere beperkingen en EV-technologie, en het ontwerp van auto’s zou wel eens sterk afhankelijk kunnen worden van functies als actieradius, aerodynamica en efficiëntie. Dit herhaalt alleen maar het feit dat de top van het autodesign al lang voorbij is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts