Wat is de levensduur van een hybride auto?

Het is moeilijk te zeggen hoe lang een auto mee kan gaan, maar als we kijken naar een paar kritieke aspecten van hybride auto’s die de neiging hebben het uiteindelijk te begeven, kunnen we tot een redelijke schatting komen. Het eerste en meest cruciale aspect van de levensduur van een hybride auto is de accu.

Hoewel de meeste fabrikanten hun batterijen tot 100k mijl dekken, kunnen batterijen veel langer meegaan. Het verschil hier is echter dat ze de neiging hebben sneller te degraderen na 100-150k mijl. Zelfs dan zal de batterij nog bruikbaar zijn, maar de maximale capaciteit van de batterij zal ernstig worden aangetast.

Veel verschillende dingen beïnvloeden hoe lang een accu meegaat. De kilometerstand is de meest voor de hand liggende, maar ook het weer, correct opladen, de leeftijd, de intensiteit van het gebruik en onderhoud spelen een grote rol. Als u zich aan alle regels van de fabrikant houdt, zou u de batterij maximaal moeten kunnen gebruiken.

Enkele studies hebben uitgewezen dat Toyota de betrouwbaarste hybrides op de markt maakt, en dat deze het meestal het langst uithouden. Hoe het ook zij, het hangt ervan af hoe goed een bepaalde auto behandeld is.

De basisprincipes van de levensduur van hybride batterijen

Zoals eerder gezegd, moeten hybride batterijen minstens 100.000 km meegaan voordat ze verslechteren, maar de meeste batterijen doen het een stuk beter dan dat. De meeste hybride auto’s worden tegenwoordig aangedreven door lithium-ion- en lithium-polymeer-accu’s, die een superieure verhouding tussen vermogen en gewicht bieden.

Ze zijn ongelooflijk compact en bieden vele laadcycli. De totale energie van een hybride/EV-autobatterij wordt gemeten in kWh, en de meeste hybrides bieden tegenwoordig tussen 10-70 kWh, terwijl elektrische auto’s zoals de Rimac Nevera tot 120 kWh bieden, wat de hoogste kWh batterij is in een auto tot nu toe.

  Zijn hybride auto's geschikt voor het rijden in de bergen?

Deze batterijen worden gebruikt om de auto aan te drijven, en een volle lading geeft je gemiddeld tussen de 10-150 mijl. Om ervoor te zorgen dat de batterij lang meegaat, moet u alle reguliere onderhoudsbeurten uitvoeren en ook doen wat de fabrikant u opdraagt te doen.

Een batterij kan niet eeuwig meegaan, en de meeste betrouwbare bronnen schatten dat een gewone hybride batterij goed moet zijn voor ongeveer 1000-2000 laadcycli. Het is altijd een goed idee om de accu tussen 20-80% lading te houden, zelfs als u de auto voor langere tijd parkeert.

Maximaliseer de levensduur van de batterij

Leeftijd is belangrijk, en in sommige gevallen moet u uw batterij al na vijf jaar vervangen. Dit is vooral het geval als u dagelijks lange ritten maakt met uw auto, maar als u er privé in de stad mee rijdt en alle laadinstructies opvolgt, zou de batterij veel langer mee moeten gaan.

Maar ook al is leeftijd belangrijk, het aantal kilometers is nog belangrijker. Omdat u de batterij vaker moet opladen, betekent dit dat u een geschat aantal oplaadcycli van de batterij verbruikt. Dus als u elke dag de maximale actieradius rijdt, komt u uit op meer dan 300 oplaadcycli per jaar.

Een ander belangrijk aspect van de levensduur van een batterij is de balans van elke batterijcel. Om de batterij langer te laten meegaan, moet elke batterijcel in evenwicht zijn met de cellen die het dichtst bij elkaar liggen. Zo niet, dan zullen de cellen eerder stuk gaan, wat de levensduur van de batterij aanzienlijk zal verkorten.

  Hoe kunt u uw auto luider maken

Het weer speelt ook een grote rol bij de levensduur van de batterij, omdat extreme weersomstandigheden een negatieve invloed kunnen hebben op de batterij. Ook al kunt u de verbrandingsmotor eerder opwarmen, de batterij heeft meer tijd nodig om op te warmen.

Goed opladen is essentieel

Er zijn verschillende manieren om een hybride batterij op te laden. U kunt een gewone thuisstekker gebruiken die de auto in ongeveer 8 uur zou moeten opladen, afhankelijk van de grootte van de batterij. De huidige oplaadtechnologie is echter veel geavanceerder, en een niveau 3-snellader is de meest geavanceerde.

Een niveau 3-snellader kan een batterij in slechts 30-40 minuten opladen, maar dit heeft wel een nadelige invloed op de levensduur van de batterij. Hoewel de meeste auto’s zijn uitgerust met geavanceerde oplaadmanagementsystemen, zijn deze niet in staat om de batterij volledig te conditioneren.

Een snellader werkt agressiever door meer elektriciteit in de accu te pompen, wat leidt tot snellere slijtage van de accu. Om verantwoord op te laden, moet u de auto alleen opladen wanneer dat nodig is. Dit betekent dat u de auto niet hoeft op te laden als hij al een behoorlijke lading heeft.

FAQ Sectie

Wat beïnvloedt nog meer de levensduur van een hybride auto?

Hoewel de batterij het belangrijkste aspect is voor de levensduur van een hybride auto, spelen ook andere factoren een grote rol bij de verlenging van de levensduur van een hybride. Zo zijn algemene slijtage en scheuren altijd belangrijk bij elk type voorwerp, dus onderhoud van de auto en service is een must.

  Kunnen dikke mensen in sportwagens rijden?

Houd uw auto te allen tijde netjes, en u zou er het meeste uit moeten halen. Regelmatige onderhoudsintervallen moeten worden gerespecteerd, hetzelfde geldt voor aanbevolen banden en brandstoftypes. Probeer het interieur en het exterieur van de auto te onderhouden, en pas op voor roest.

Zijn er next-gen hybride batterijen in het verschiet?

Lithium-Ion batterijen zijn geavanceerd, maar de toekomst van de batterijtechnologie is niet Lithium-Ion. Lithium Silicium en solid-state batterijtechnologieën zijn de echte toekomst van EV/hybride batterijen. Deze batterijen moeten betere prestaties leveren, langer meegaan, goedkoper zijn en meer energie bevatten.

Veel grote fabrikanten zoals BWM, Daimler, VAG hebben al veel geld in deze technologieën geïnvesteerd.

Wat gebeurt er met oude EV- en hybride batterijen?

Het beste scenario zou zijn om de batterijen te recycleren. Bijna 98% van alle loodzuur-batterijcomponenten kunnen worden gerecycleerd in bekabeling, detergenten, weggeleidingspalen, enz. Bij Lithium-Ion batterijen is het echter niet zo positief.

Lithium-Ion batterijen bestaan uit gevaarlijke materialen die maar een beperkte gebruiksduur hebben. Bovendien kunnen ze, als ze verkeerd worden gedemonteerd, zelfs ontploffen. 5-10% is een redelijke schatting van het aantal lithium-ion hybride batterijen dat op dit moment wordt gerecycled.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts