Wat is de meest luxueuze klasse van Mercedes?

Luxe is een woord dat door veel merken in de automobielwereld gemakkelijk in de mond wordt genomen. Maar slechts enkele automerken komen in beeld als luxe wordt genoemd. En tegenwoordig is Mercedes eerder een synoniem voor Duitse luxe. En de onlangs uitgebrachte 7e generatie S-klasse vertegenwoordigt de maatstaf van luxe, niet alleen voor de Duitsers, maar voor de hele wereld.

In deze tijd is luxe niet alleen comfort en elegantie, het is eerder een manier om de wereld te laten weten dat je het gemaakt hebt. Het is een manier om mensen te vertellen dat je hard genoeg hebt gewerkt om te genieten van het allerbeste dat Mercedes te bieden heeft, voor een vanafprijs van meer dan $110000.

De S-klasse

Het is vrijwel onmogelijk om over auto-luxe na te denken zonder aan de S-klasse te denken. De naam S-klasse staat voor “Sonderklasse”, een Duits woord voor “een speciale klasse”, en de bedoeling is vrij duidelijk. De onlangs uitgebrachte S-klasse is een voorproefje van de toekomst van het autorijden met ongeëvenaarde technologie en comfortfuncties.
Maar het verschil tussen de nieuw uitgebrachte S-klasse en de meeste luxe auto’s is dat de S-klasse luxe biedt op een ingenieuze, maar onmiskenbare manier. De S-klasse is uitgerust met een ”eerste in zijn klasse” driedimensionaal metercluster dat de moderne betekenis van technologische suprematie overstijgt en een reuzensprong in de toekomst maakt.

De nieuwe S-klasse biedt ook opvallende sfeerverlichting waarin veel nuttige veiligheids- en comfortvoorzieningen zijn verwerkt. Bovendien is de S-klasse uitgerust met een zeer geavanceerd vierwielstuursysteem dat de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen kan laten draaien, wat als effect heeft dat de wielbasis wordt ”verkort”, waardoor de auto een stuk wendbaarder wordt.

Maar bij hogere snelheden draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen om de stabiliteit en veiligheid verder te bevorderen. De auto is uitgerust met vele nieuwe gebaren- en stembedieningssystemen die het hele proces van woon-werkverkeer veel soepeler en luxueuzer laten verlopen.

  Is het de moeite waard om een Mercedes met hoge kilometerstand te kopen?

De GLS-klasse

Mercedes is zich bewust van de merkwaarde die de S-klasse vertegenwoordigt, dus proberen ze de nieuwe GLS te pitchen als de S-klasse van de SUV’s, en dat is waar, tot op zekere hoogte.
De GLS is het full size, 7 zitplaatsen SUV vlaggenschip van Mercedes en biedt veel ruimte, S-klasse niveaus van comfort in een auto die in staat is om met gemak zelfs de meest veeleisende terreinen te doorkruisen. De startprijs van het instapmodel GLS450 is ongeveer $76000, maar de meeste verkochte GLS modellen zijn meer dan $90k waard.

Maar de ”S-klasses” van de GLS is misschien een beetje overdreven. De GLS biedt simpelweg niet de rijkwaliteiten van de uitgaande S-klasse, laat staan die van de nieuwe. De lijst met gadgets die de GLS biedt is behoorlijk uitgebreid, maar nog steeds niet op dezelfde schaal als de nieuwe S-klasse.
Feit is dat SUV’s niet dezelfde mate van comfort kunnen bieden als sedans. De auto zit een stuk hoger, waardoor het moeilijker is om in en uit te stappen. Bovendien biedt de reusachtige omvang van de GLS geen vierwielbesturing om het rijden in de stad te vergemakkelijken.
De GLS is nog steeds een indrukwekkende auto. Maar het benadrukt alleen maar de pure suprematie die de nieuwe S-klasse heeft ten opzichte van andere Mercedes modellen.

Maybach sub-merk

Maybach, vroeger een onafhankelijke fabrikant van luxewagens die in 1909 werd opgericht en pas onlangs door Mercedes Benz werd overgenomen, maakt de beste, meest luxueuze auto’s die aan de hoogste normen van luxe voldoen, maar ruim boven de grens van zes cijfers beginnen.

Van buiten lijken de gewone S-klasse en de Maybach-versies vrij veel op elkaar. Een Maybach-badge hier en daar, wat meer chroom en wielen met een andere look maken het exterieur anders. Maar het interieur is de plaats waar de meeste verschillen plaatsvonden.

  Wat is beter, Mercedes of Jaguar?

Het interieur van de Maybach S-klasse is bekleed met het zachtste leder dat Mercedes te bieden heeft. Het biedt ook pluche kussens, en vrijwel elk oppervlak is bekleed met superieure materialen die meer weg hebben van een Bentley dan van een ”gewone” S-klasse.

Bovendien biedt de Maybach-versie meer snufjes, zoals verwarmde of gekoelde bekerhouders, een koelkast, en inklapbare tafels in vliegtuigstijl, en zelfs kristallen champagneflutes. Pas sinds kort kun je kiezen voor de Maybach-versie van de GLS. Hoewel deze de meeste nadelen van de gewone GLS wegwerkt, is de prijs van $200.000 een behoorlijk pittige propositie.

FAQ Sectie

Waarom wordt de S-klasse zo afgeschreven?

Het is geen geheim dat de S-klasse het slachtoffer is van zware waardeverminderingen. In de eerste drie jaar verliest de auto ongeveer 50-60% van zijn oorspronkelijke waarde. Voor een vanafprijs van $100k is dat een fors tekort.
De reden hiervoor is dat luxe en technologie ongelooflijk snel evolueren. Een technologisch geavanceerde auto van vandaag is na een paar jaar niet meer dan adequaat. Bovendien worden ze vrij vaak geleased, en na drie jaar is er een groot aanbod waardoor de markt overspoeld wordt met nauwelijks gebruikte S-klasses.

Rechtvaardigt de nieuwe S-klasse een upgrade ten opzichte van de vorige versie?

Het antwoord op deze vraag hangt af van de manier waarop u uw auto gebruikt en de manier waarop u ervoor betaalt. Hoewel de nieuwe S-klasse zeker veel nieuwe interessante functies biedt, is het toch niet zo’n enorme sprong als tussen de generaties W221 en W222.
Sommige mensen vinden ook het design van de nieuwe S-klasse twijfelachtig. Vroeger was de S-klasse het begin van de designtrends in de Mercedes line-up. Een nieuwe S-klasse zou uitkomen, en al snel zou vrijwel elk Mercedes-model de nieuwe S-klasse designtaal overnemen. Tegenwoordig is het precies andersom, wat de aantrekkingskracht van de nieuwe S-klasse vermindert.
Maar het vergelijken van de nieuwe met de oude is afhankelijk van de manier waarop je ze in handen krijgt. Als u een gewone auto koopt, is het een goed idee om nog een paar jaar te wachten en dan de nieuwe S-klasse te kopen om de zware afschrijving te ontlopen.
Als u de meest gebruikelijke financiering/leasingovereenkomst van drie jaar hebt, is het misschien zinvoller om te upgraden.

  Welke vierwielaandrijving is beter - BMW of Mercedes-Benz?

Wat is de meest luxueuze auto ter wereld?

De S-klasse biedt veel luxe, dat kan bijna niemand tegenspreken. Maar, voor de weinigen die dat wel doen, komen merken als Rolls Royce in gedachten. Rolls Royce auto’s zijn een stuk duurder dan Mercedes, met prijzen rond de $400k of zelfs $500-600k.
Maar Rolls Royce biedt het toppunt van luxe reizen met de nadruk op echte luxe. Echte luxe houdt in dat de fijnste materialen worden gebruikt en dat technologie die de auto na een paar jaar verouderd, vrijwel wordt overgeslagen.
De meest luxueuze auto die Rolls Royce maakt is de Phantom. De prijzen voor de Phantom beginnen in het midden tot hoge segment van $400k, en er is geen plafond. Rolls biedt zijn klanten de mogelijkheid de auto’s volledig aan te passen op vrijwel elke manier die zij willen. En dat is het grootste verschil tussen Rolls en Mercedes, exclusiviteit.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts