Wat is de snelste elektrische auto?

EV’s worden langzaamaan steeds populairder, en met zo’n toename in algemene populariteit, beginnen EV-merken veel verschillende autosegmenten te omvatten. Tesla begon met slechts één sportwagen, tegenwoordig verkoopt Tesla 4 verschillende modellen.

Fabrikanten als Audi, VW, Mercedes en Jaguar waren nog lang niet toe aan mainstream EV’s, maar al deze merken bieden vandaag meerdere verschillende EV’s aan als onderdeel van hun gamma. Waarschijnlijk de allersnelste EV op dit moment is de Rimac C_Two of de Aspark Owl met een geclaimde 0-60mph tijd van 1,8/1,7 seconden.

De snelste elektrische sedan is de gloednieuwe Tesla Model S Plaid edition. Deze variant van de Model S is naar verluidt in staat om een 0-60 mph-tijd van minder dan 2 seconden te halen, wat absoluut krankzinnig is voor een gezinsauto met vier zitplaatsen. De Porsche Taycan Turbo S haalt in het beste geval een snelheid van 2,3 seconden van 0-100 km/u.

De snelste elektrische SUV op de markt is de Tesla Model X met een 0-60 mph-tijd van 2,7 seconden, en de binnenkort te verschijnen Model X Plaid heeft een geclaimde 0-60 mph van 2,5 seconden. Deze cijfers zijn ongehoord voor SUV’s, en tonen aan over hoeveel brute kracht een elektrische motor beschikt.

Snelste supercar/hypercar EV’s

Snel, duur, stijlvol en exotisch. Elektrische supercars en hypercars worden langzaam in productie gerold door veel verschillende nieuwkomers en al langer bestaande sportwagenfabrikanten. Merken als Rimac, Aspark, Lotus, Pininfarina, Neo en Tesla gaan allemaal hun versie van de definitieve EV-supercar uitbrengen.

Beginnend met Rimac en de nu legendarische Concept One, begon Mate Rimac, een Kroatische ondernemer zijn EV onderneming in 2007 toen hij een BMW 323i uit 1984 omwisselde voor een elektrische motor die later het Guinness wereldrecord brak voor de snelste elektrische auto op de planeet. Na het succes van de Concept One is Rimac nu klaar om de C_Two uit te brengen.

  Hoe weet ik of mijn hybride batterij aan het overlijden is?

De C_Two biedt een nieuw prestatieniveau met een 1900 pk sterke elektrische aandrijflijn, een topsnelheid van 256 km/u en een koppel van 2300 Nm. De Pininfarina Batista maakt ook gebruik van dezelfde aandrijflijn, en de Lotus Evija biedt een vergelijkbaar vermogen, maar weegt 100 kg minder dan de Rimac, en de topsnelheid wordt geschat op meer dan 215 mph.

De Aspark Owl heeft de hoogste geclaimde 0-60 mph tijd van 1,69 seconden, een topsnelheid van 249 mph, en een gelimiteerde oplage van 50 voertuigen. Het is vermeldenswaard dat Tesla ook van plan is om over een paar jaar de Tesla Roadster op de markt te brengen, en de Roadster zou de sprint van 0-60 mph ook in minder dan 2 seconden moeten afleggen.

Snelste elektrische sedans

Waarschijnlijk het meest competitieve EV-segment op dit moment is het segment van de elektrische sedans. Merken als Porsche, Audi, Mercedes en Volvo proberen de concurrentie aan te gaan met Tesla voor de beste elektrische sedan op de markt.

Maar de snelste elektrische sedan die er is, is zonder twijfel de Tesla Model S Plaid edition. Een 1000pk sterke elektrische sedan met een geclaimde 0-60mph tijd van 1,99 seconden en een topsnelheid van 200mph maakt het de snelste elektrische sedan die ooit is geproduceerd.

De Porsche Taycan Turbo S kan niet tippen aan deze cijfers, maar de Taycan Turbo S is geen slak. Het topvermogen van de Taycan wordt geschat op 761 pk, goed voor een 0-60 km/u tijd van 2,3 seconden en een topsnelheid van ongeveer 160 km/u.

Audi heeft zich onlangs ook bij het gezelschap gevoegd met zijn verbluffend mooie Audi RS E-Tron GT. De E-Tron is sterk gebaseerd op de Porsche Taycan, maar is niet zo krachtig of snel als de Taycan. Deze drie zijn de snelste en sportiefste elektrische sedans op de markt op dit moment.

  Wat is de levensduur van een elektrische auto?

Snelste elektrische SUV’s

Elektrische SUV’s zijn waarschijnlijk de indrukwekkendste van allemaal. SUV’s zijn nooit gebouwd om snel of atletisch te zijn, maar Tesla denkt daar zeker anders over. Naast de Model X zijn er slechts een handvol andere elektrische SUV’s die in de buurt komen, zoals de Faraday Future of de Rivian R1T/R1S.

De huidige Tesla Model X bereikt 60 mph vanuit stilstand in minder dan 3 seconden, 2,7 seconden is de hoogst gelegitimeerde 0-60mph tijd die de Model X ooit haalde. Maar de nieuwe Model X zal de grens van de elektrische SUV nog verder verleggen met een belachelijke geclaimde 0-60 mph tijd van 2,5 seconden. Niet slecht voor iets dat eruitziet als een klodder.

De top-spec Faraday Future zou ongeveer 1000pk moeten produceren, en Faraday zegt dat de 0-60mph tijd zelfs zou kunnen dalen tot 2,2 seconden. Deze cijfers zijn nog lang geen bevestiging, maar met zo’n vermogen op de tap zal de Faraday waarschijnlijk in de 2-3 seconden regio eindigen.

De Rivian R1T/R1S is ook een zeer snelle elektrische SUV. Rivian beweert dat deze SUV goed is voor ongeveer 753 pk, waardoor de Rivian, in theorie, een 3 seconden 0-60mph auto zou moeten zijn. Al deze cijfers zijn verbazingwekkend voor een SUV, en als dit de toekomst is, hebben we misschien speciale rijbewijzen nodig voor dergelijke auto’s.

FAQ Sectie

Wat is de snelst accelererende auto met verbrandingsmotor?

Auto’s met verbrandingsmotor zijn niet zo snel als sommige elektrische auto’s, en dat zullen ze waarschijnlijk ook nooit zijn. Verbrandingsmotoren zijn ontworpen om piekvermogen te leveren bij een bepaald toerentalbereik, wat betekent dat verbrandingsmotoren moeten opwarmen voor maximaal vermogen.

  Heeft mijn auto een distributieriem of -ketting?

Dit betekent dat verbrandingsmotoren niet de initiële punch kunnen leveren die een elektrische motor doet, wat betekent dat we min of meer de toptijden van 0-60 mph van verbrandingsauto’s hebben bereikt. En de snelst accelererende ICE-auto’s die nu te koop zijn, zijn de Porsche 911 Turbo S en de Bugatti Chiron. Beide bereiken 60 mph in ongeveer 2.4-2.5 seconden.

Hoe snel kunnen elektrische auto’s worden?

We staan nog maar aan het begin van het EV-tijdperk, maar de topsnelheden die we uiteindelijk zullen halen, zijn misschien niet goed genoeg om een ICE-auto te evenaren. Ook al zijn ICE-auto’s niet vergelijkbaar als het op acceleratie aankomt, maar als het op topsnelheid aankomt, kunnen EV’s niet tippen aan een goede oude vieze fossiele brandstofmotor.

Elektrische motoren bieden nog steeds niet de topsnelheid zoals bijvoorbeeld de Bugatti Chiron dat doet. De Chiron haalde een paar jaar geleden 300 km/u, en een EV zal zulke snelheden nauwelijks kunnen evenaren of overtreffen.

Zijn we klaar voor EV’s?

Niet echt. EV’s worden beter en beter, net als de infrastructuur. Maar het niveau van verfijning en gebruiksgemak komt nog niet in de buurt van een ICE-auto, zeker niet als je in een land woont dat aan het einde van de EV-revolutie staat.
Maar voor een paar jaar, zou dit kunnen veranderen. Tot dan kunnen we genieten van ICE auto’s, en ook al zijn de 0-60mhp tijden veel langzamer, een 0-60mph tijd van minder dan 3 seconden wordt geenszins als traag beschouwd.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts