Wat is het verschil tussen een plug-in hybride en een gewone hybride?

Onze wereld evolueert voortdurend, dagelijks worden nieuwere technologieën onthuld, en het lijkt alsof we aan de vooravond staan van een glorieuze EV revolutie in de automobielsector. Het lijkt er echter ook op dat de revolutie niet zo snel op gang komt als sommigen geneigd zijn te geloven, waardoor er ruimte is voor hybrides en EV’s om ons het tegendeel te bewijzen.

Hoe het ook zij, er bestaan veel verschillende soorten hybride voertuigen. Het woord “hybride” betekent alleen “van gemengde oorsprong”, en de wijze van uitvoering is werelds verschillend. In ieder geval zijn een conventionele hybride en een plug-in (PHEV) hybride de twee meest populaire uitvoeringen van hybride auto technologie tot nu toe.

De twee belangrijkste verschillen tussen een conventionele hybride en een plug-in zijn de grootte van de batterij en de mogelijkheid om de auto aan te sluiten op een stopcontact om hem op te laden. Dit alles betekent dat u met een plug-in hybride inderdaad alleen elektrisch kunt rijden, terwijl u met een conventionele hybride niet alleen op de accu kunt rijden.

Toch hangt de doeltreffendheid van een hybride grotendeels af van hoe u ermee rijdt, en de meeste mensen genieten niet van die extreem hoge MPG-resultaten. Als u de relatief betere MPG-resultaten koppelt aan overheidssubsidies en lage belastingverplichtingen, zou een hybride wel eens een waardevolle overweging kunnen zijn.

Conventionele hybride auto’s: De grondbeginselen

De allereerste hybride was eigenlijk niet de nu iconische Toyota Prius, maar eerder een vreemd gevormde Honda Insight hatchback die nooit de erkenning heeft gekregen die hij verdiende. Conventionele hybrides gebruiken hun motoren om de batterij op te laden terwijl u rijdt, wat betekent dat u ze niet hoeft aan te sluiten op het stopcontact.

  Is hybride beter dan elektrisch?

Vergeleken met een auto met verbrandingsmotor biedt een conventionele hybride een superieure brandstofefficiëntie, vooral in het stadsverkeer met veel stoppen en optrekken. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van een technologie die regeneratief remmen wordt genoemd, waarbij de verloren energie die tijdens het remmen wordt gebruikt, wordt opgevangen en in de accu wordt opgeslagen voor later gebruik.

Dit alles betekent dat een conventionele hybride niet zo efficiënt is bij het rijden op snelwegsnelheden. Gezien het feit dat deze niet kunnen worden aangesloten op het stopcontact, en het feit dat de meeste van hen niet kunnen worden gereden in de elektrische modus alleen betekent dat ze niet zo interessant voor milieubewuste bestuurders als plug-in hybriden zijn.

Plug-In Hybrides: De grondbeginselen

Zoals eerder gezegd zijn plug-in hybrides uitgerust met aanzienlijk grotere accu’s waardoor ze kunnen worden opgeladen via een standaard 120-volt stopcontact of een krachtiger 240-volt stopcontact dat geschikt is voor laadstations.

Het verschil in lading tussen deze twee types van opladen is enorm, aangezien een gewone Toyota hybride met 25 mijl EV bereik maar liefst 6 uur nodig heeft om op te laden aan een 120-volt stopcontact. Aan de andere kant, als je diezelfde auto aansluit op een 240-volt laadinfrastructuur, zijn die laadtijden meer dan twee keer zo snel.

Plug-in hybrides hebben alleen zin als je ze regelmatig oplaadt, zo niet, dan hebben ze geen zin omdat je dan niet al die geweldige MPG resultaten zult zien, maar je zult voor een plug-in wel aanzienlijk meer betalen dan voor een conventionele hybride.

Auto’s met verbrandingsmotor vs Hybrides vs Elektrische auto’s

Auto’s met verbrandingsmotor zijn nog steeds de beste en handigste manier om dagelijks auto te rijden, en dat is een feit voor de overgrote meerderheid van de menselijke bevolking. Er zijn een aantal plaatsen waar het zinvoller is om met een hybride of een EV te rijden, maar in de meeste gevallen is het veel moeilijker om dit te doen omdat het wat meer planning vereist als je lange afstanden wilt afleggen.

  Wat is de beste eerste auto om te kopen?

Als je een auto met verbrandingsmotor hebt, hoef je alleen maar in te stappen en te rijden, en je zorgen te maken over het tanken van de auto wanneer de situatie dat vereist. Aan de andere kant moeten EV’s voor langere periodes worden opgeladen, wat een geheel nieuwe factor is die voorheen buiten beschouwing werd gelaten.

Toegegeven, als je je EV gebruikt met al deze factoren in acht genomen, is het zinvol om een EV te bezitten en er dagelijks mee te rijden. Aan de andere kant zijn hybrides vrijwel hetzelfde als EV’s als het aankomt op het leven met een hybride voertuig, maar ze geven je ook de mogelijkheid om flexibeler te zijn als je dat wenst.

FAQ Sectie

Zijn plug-in hybrides beter dan conventionele hybrides?

Ja, dat zijn ze, maar alleen als u ze ook als dusdanig gebruikt. Dat betekent dat u uw plug-in hybride moet opladen wanneer dat nodig is. Als u dat niet doet, is een conventionele hybride een betere optie omdat die minder kost.

Een gloednieuwe conventionele hybride versie van de Toyota Prius kost ongeveer $24.000, maar de Toyota Prime (Plug-in versie) kost bijna $4.000 meer. Bovendien heeft de gewone Toyota Prius een laadruimte van 27,4 kubieke meter, terwijl de Prime-versie minder dan 20 kubieke meter heeft.

Kunt u met een conventionele hybride alleen in de elektrische modus rijden?

Met sommige conventionele hybrides kunt u wel alleen elektrisch rijden, maar de actieradius is op zijn zachtst gezegd beperkt. Conventionele hybrides vertrouwen altijd op de verbrandingsmotor, en de elektromotor helpt maar een klein beetje omdat de batterij niet genoeg sap kan produceren om de wielen alleen aan te drijven.

  Kunnen batterijen van hybride auto's ontploffen?

Dus, als u het type persoon bent die van een beetje meer efficiëntie wil genieten, maar u kan het niet opbrengen om de auto steeds aan te sluiten, dan bent u beter af met een conventionele hybride.

Moet ik een Plug-In Hybride of een EV kopen?

Als u twijfelt om een EV te kopen, is een plug-in hybride een goede manier om te ervaren wat EV’s zouden moeten zijn, terwijl er toch een verbrandingsmotor is die op u let als u vergeet de auto op te laden.

Plug-in hybrides houden het midden tussen een volwaardige EV en een verbrandingsmotor, waardoor ze interessant zijn voor diegenen die het beste van beide werelden willen. Als u echter denkt dat u klaar bent voor een echte elektrische auto, of als u al meerdere auto’s bezit, dan biedt de aanschaf van een EV u het volledige pakket.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts