De Porsche Cayenne is het vlaggenschip van de luxe SUV van Porsche en is verkrijgbaar in drie verschillende generaties die nu bijna 20 jaar geleden zijn begonnen. De 1ste generatie van de Cayenne is nu een relatief oude auto, wat betekent dat het een meer grondige inspectie vereist als u geïnteresseerd bent in de aankoop van een exemplaar.
Dit wil niet zeggen dat de 2e generatie van de Cayenne foutloos is, want ook deze heeft een aantal noemenswaardige problemen. Over het algemeen zijn de latere 3e generatie Cayenne modellen de beste om te krijgen, zowel vanuit het oogpunt van techniek als van betrouwbaarheid.
De slechtste modeljaren van de Porsche Cayenne zijn ongetwijfeld de 2004 en de 2011 modellen omdat deze twee raadsels zijn met nogal wat dure en stressvolle problemen. Als u echter goed voor uw Cayenne zorgt en niet voor een onnozel exemplaar met hoge kilometerstand gaat, moet u zelfs van de 2004 en de 2011 modellen kunnen genieten.
De beste Cayenne modeljaren zijn de latere modellen van elke modelgeneratie. Dit betekent dat de beste 1ste gen Cayenne modellen de 2009 en latere modellen zijn, de beste 2de gen Cayenne modellen zijn de 2017 modellen en de beste derde gen Cayenne modellen zijn de huidige, de 2021/2022 modellen.
2004 Cayenne modellen – Een van de meest problematische Porsche modellen ooit
Tegenwoordig staat Porsche bekend om het maken van betrouwbare en duurzame modellen en het lijkt erop dat alle toonaangevende betrouwbaarheidstabellen en enquêtes het daarmee eens zijn. Dit was niet altijd het geval, want de Porsches van begin jaren 2000 staan bekend als problematischer, zowel vanwege ouderdom als omdat Porsche het in die tijd moeilijk had.
Dit was ook de tijd waarin Porsche met de eerste generatie van de Porsche Cayenne kwam. Het wil niet zeggen dat deze vroege Porsche Cayenne modellen echt slecht zijn, het is vooral omdat ze duur zijn om te repareren. De meest voorkomende problemen met 2004 Cayenne modellen zijn te wijten aan koelvloeistof problemen, aandrijflijn problemen, en elektrische problemen.
Het probleem hier is dat zij vaak omhoog van een paar duizend dollar kosten te herstellen die niet iets is u van een auto wilt die een paar duizend dollar in de eerste plaats kost. Dit betekent dat er een grote kans is dat een 1ste gen Cayenne door de verzekering wordt afgeschreven, zelfs voor een paar relatief kleine problemen.
Als zodanig is het het beste om deze gewoon te vermijden, want dit is niet iets waar je mee te maken wilt hebben. Een goedkope Porsche is een illusie, want er bestaat niet zoiets als een goedkope Porsche, misschien in een videogame.
2011 Porsche Cayenne – Een nog problematischer Porsche Cayenne model
De tweede generatie van de Porsche Cayenne werd geïntroduceerd in 2011 en er werden heel wat noemenswaardige upgrades doorgevoerd, waaronder een mooier interieur- en exterieurdesign, betere en efficiëntere motoren, en een algemene upgrade in verfijning, technologie en luxe.
Echter, met zo veel upgrades kwamen veel potentiële problemen, vooral met de allereerste 2e gen modellen, de 2011 modellen. De 2011 Cayenne is waarschijnlijk de meest twijfelachtige Cayenne die je kunt kopen, omdat het vaak wordt geplaagd door terminale motor problemen die Porsche lijkt te negeren voor het grootste deel.
Er waren gevallen waarin mensen klaagden dat zelfs lage kilometerstand exemplaren eindigen met dode motoren, voortijdige band-en remslijtage, koeling problemen. De eerder genoemde motorstoring is het grootst mogelijke probleem van alle Porsche Cayenne generaties die er zijn, dus zorg ervoor dat de 2011 modellen te vermijden.
Dat wil niet zeggen dat alle 1e en 2e generatie Cayenne modellen slecht zijn, want dat zijn ze niet. Veel eerste, tweede en derde generatie Cayenne modellen zijn superieur en we gaan ze opnoemen in de volgende paragraaf.
Beste Porsche Cayenne generaties die u zou moeten overwegen
Niet alle Porsche Cayenne modellen zijn gelijk gemaakt als de latere modellen van alle drie de generaties lijken de minst problematische uit het bos. De beste 1e generatie Cayenne modellen zijn de modellen van na de facelift, meer specifiek de 2009 en 2010 modellen omdat deze het meest gesorteerd zijn vanaf de fabriek.
Het is min of meer hetzelfde verhaal met de tweede generatie van de Porsche Cayenne als de post-facelift 2017 modellen zijn de beste om te kopen. Deze 2017 Porsche Cayenne modellen zijn misschien wel de sweet spot op dit moment, omdat ze niet zo duur zijn als de derde-gen modellen, maar ze zijn modern en wenselijk.
De beste Porsche Cayenne-modellen in het algemeen zijn de allernieuwste, de modeljaren 2021 en 2022, omdat ze de nieuwste, meest geavanceerde en meest opwindende modellen zijn, vooral de gloednieuwe Turbo GT en hybride modellen.
FAQ Sectie
Moet ik een Porsche Cayenne kopen?
Het antwoord op deze vraag is zeer subjectief. De meeste mensen die de Cayenne kopen, voelen zich er om een paar verschillende redenen door aangetrokken. De eerste reden is dat het een Porsche SUV is die er goed uitziet en goed aanvoelt, althans de 2e en de 3e generatie.
De tweede reden is dat het begerenswaardige auto’s zijn die er goed uitzien, goed presteren, luxueus zijn, en vol zitten met hoogwaardige materialen en goed ontworpen motoren. Al met al, als u een Cayenne wilt, moet u hem kopen, maar alleen als u zich volledig bewust bent van wat er nodig is om zo’n auto te onderhouden en te bezitten.
Is de Porsche Cayenne de beste Porsche luxe auto?
De titel van de beste Porsche luxe auto wordt zwaar betwist tussen de Panamera sedan en de Cayenne. Sommigen vinden de Panamera de beste, meest verbazingwekkende en meest verbluffende Porsche luxe auto, terwijl anderen vinden dat hij er opgeblazen uitziet en vrij onpraktisch is.
De Cayenne is een redelijker keuze, want hij biedt alle voordelen van een SUV, maar is ook dynamisch, luxueus en een stuk begeerlijker. De Cayenne is dan ook de luxe auto van Porsche bij uitstek.
Is de Porsche Macan beter dan de Porsche Cayenne?
De Porsche Macan is de instap-SUV van Porsche en is kleiner en minder krachtig dan de Cayenne. De Cayenne is ook een meer begeerlijke en beter uitziende SUV omdat het duurder is en wordt aangeboden met meer motoren.
De Macan is inderdaad een mooie auto, maar de Cayenne is een stuk beter. Echter, de volgende generatie van de Macan komt binnenkort uit en deze zal waarschijnlijk de volgende generatie van Porsche design introduceren, dus blijf op de hoogte voor de nieuwe Macan, want dit zou nog wel eens kunnen veranderen met de next-gen Macan.