Welk Mercedes-model is verwant met de Chrysler Crossfire?

Autofabrikanten hebben altijd manieren gevonden om de productiekosten van sommige modellen met een lager productievolume te verlagen. Een vrij recent voorbeeld is de gezamenlijke ontwikkeling van de Toyota Supra en de BMW Z4. Beide voertuigen maken gebruik van dezelfde motor, hetzelfde chassis en veel interieuronderdelen, om er maar een paar te noemen.

Een ander vrij bekend voorbeeld hiervan is de gezamenlijke ontwikkeling door Daimler-Chrysler van de Chrysler Crossfire en de Mercedes Benz SLK R170. In deze periode was Daimler eigenaar van Chrysler, en het was niet meer dan logisch dat deze twee modellen van hetzelfde chassis kwamen, aangezien ze vrij gelijkaardig waren in hun bedoeling, net zoals de Z4 en de Supra dat nu zijn.

Chrysler Crossfire

De Crossfire werd uitgebracht in 2001, en was bedoeld als een tweezits sportauto cruiser die tot 80% van zijn onderdelen deelde met de Mercedes SLK van die tijd. Later, in 2005, begon Mercedes met de productie van de nieuwere SLK op het R171-platform, en het R170-platform werd toen exclusief gebruikt door de Crossfire.

De auto kreeg de naam Crossfire vanwege twee specifieke design karakterlijnen die van voor naar achter onder de spiegels lopen. Chrysler was erg trots op het feit dat de uiteindelijke productieversie van de Crossfire niet veel afweek van het concept prototype, wat vrij ongebruikelijk is in de auto-industrie.

Het doel van de Crossfire was om indruk te maken, of je nu hield van de manier waarop de auto eruit zag of niet. Omdat veel onderdelen werden gedeeld met de SLK, waren veel Chrysler dealers genoodzaakt te investeren in nieuwe apparatuur, alleen maar om deze auto te kunnen verkopen en onderhouden.

  Kun je zelf de olie in een Mercedes vervangen?

Uitrusting en aandrijflijn statistieken

Omdat deze auto een stap boven een gewone Chrysler moest zijn, was Chrysler vastbesloten om veel functies in de Crossfire te introduceren die voorheen meestal in een Mercedes verwacht werden.

Zo werd de Crossfire af fabriek uitgerust met grotere wielen en prestatiegerichte banden. Verder had de Crossfire ook een bovengemiddeld geluidssysteem van Harman/Kardon of Infinity, die in die tijd ook meestal in veel luxe auto’s te vinden waren.

De auto was uitgerust met een keyless entry systeem, een elektrisch uitklapbare achtervleugel, een lederen stuurwiel, lederen bekleding op redelijk beklede sportstoelen, chique vloermatten en nog veel meer.

Wat de aandrijflijn betreft, had de Crossfire met dezelfde aandrijflijn als de SLK320 in die tijd. Dit betekende dat de Crossfire beschikbaar was als handgeschakelde of automatische versie, gekoppeld aan een 3.2-liter V6 motor waarbij al het vermogen alleen naar de achterwielen ging.

Mercedes-SLK en de verkoop van beide modellen

Zoals eerder vermeld, deelde de Crossfire 80% van zijn onderdelen met de Mercedes SLK 320, maar Mercedes slaagde er toch in om de Crossfire te overtreffen door zijn badge appeal en een betere pasvorm en afwerking. De SLK overkocht de Crossfire ook met een aanzienlijke marge, aangezien er meer dan 311k SLK werden geproduceerd, vergeleken met ongeveer 76k voor de Crossfire.

Later heeft Mercedes de SLK geupdate naar het R171 platform, omdat het duidelijk was dat de SLK het redelijk goed deed als het op verkopen aankwam. Naarmate de jaren verstreken, bleef Mercedes het SLK chassis verbeteren, maar de verkoop begon langzaam af te nemen.

  Welke Mercedessen hebben een Renault motor

Daarom besloot Mercedes in 2020 de productie van de SLK volledig stop te zetten, omdat de vraag van klanten steeds meer verschoof naar SUV’s. De SLK was zeker een iconisch Mercedes-model, sommigen beschouwden het als een “kappers” auto, maar het was nogal onmiskenbaar dat de SLK fatsoenlijke rijeigenschappen bood.

FAQ Sectie

Waarom gaan autofabrikanten samenwerkingsverbanden aan?

De redenering achter auto-samenwerkingen is afhankelijk van het specifieke model in kwestie. In het geval van de Toyota Supra/BMW Z4 collab, was het vooral omdat beide op een gelijkaardige manier werden gepitcht.

Sommige gezamenlijke ontwikkelingen zoals de legendarische Audi RS2 door Audi/Porsche of de 500E door Mercedes/Porsche waren een gevolg van het feit dat Porsche blut was en serieuze financiële steun nodig had. Audi en Mercedes zagen dit als een kans om het beste wat Porsche te bieden heeft te mengen met het beste van deze twee, en de verkoop heeft dit zeker bevestigd.

Sommige collabs gaan nog verder dan dat, zo’n collab vindt op dit moment plaats met Mercedes en Aston Martin. Aston Martin is een klein volume luxe sportwagen maker uit het Verenigd Koninkrijk die worstelde voor zijn bestaan op dezelfde manier als Porsche deed in de dagen van de Audi RS2 of de 500E.

Aston Martin had noch het geld, noch de infrastructuur om infotainmentsystemen te produceren die vergelijkbaar waren met die in een Mercedes. Daarom hebben Mercedes en Aston Martin een contract gesloten waarbij Mercedes de infotainmentsystemen levert. Nog niet zo lang geleden is Mercedes ook begonnen met het leveren van de aandrijflijn voor enkele AM-modellen.

Wat is de beste gezamenlijk ontwikkelde auto aller tijden?

De beste gemeenschappelijk ontwikkelde auto aller tijden is zeker de McLaren F1. De McLaren F1 was een auto met een BMW V12 motor, achterlichten van een Londense bus en de spiegels van een Volkswagen Corrado.

  Hebben Mercedessen veel onderhoud nodig?

De McLaren F1 is ongelooflijk waardevol. De prijzen voor deze voertuigen liggen boven de 15-20 miljoen dollar, of zelfs meer voor sommige modellen. De F1 was een echt staaltje van techniek en een van de grootste auto’s ooit geproduceerd. De auto was beroemd om zijn vele raceoverwinningen en zijn snelheid van 240 km/u in de jaren 90.

Wat zijn de voor- en nadelen van gezamenlijk ontwikkelde auto’s?

Het voor de hand liggende voordeel is de kostprijs, aangezien veel van deze auto’s op geen enkele andere manier zouden worden geproduceerd. De meeste gezamenlijk ontwikkelde auto’s zijn beperkt in aantal en daarom is het financieel niet haalbaar om het alleen te doen. Bovendien bieden deze auto’s vaak de beste eigenschappen van de betrokken merken, zoals het geval is met de F1.

Het nadeel daarentegen is dat onderhoud en onderdelen veel duurder zijn, aangezien deze auto’s vaak speciale apparatuur vereisen, zoals het geval was met de Crossfire. Bovendien zouden deze gezamenlijke ontwikkelingen, als ze niet worden uitgevoerd zoals de bedoeling is, de aantrekkingskracht van het merk van hun respectabele ontwikkelaars kunnen schaden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts