Welke Audi heeft een V10 motor

Twee jaar geleden introduceerde Audi een speciale versie van de Audi R8, de R8 Decennium edition. De Decennium R8 is een eerbetoon aan de toen 10 jaar oude beste Audi motor aller tijden, en een van de beste motoren in de hele auto-industrie, de iconische 5.2L natuurlijk aangestuurde V10.

De R8 is echter niet het enige Audi-model met een V10, want deze eer gaat ook naar de Audi S6/6S uit 2006/2008 en de S8 uit 2006. Alle drie worden nu algemeen beschouwd als de twee gekste Audi-sedans omdat ze hun motoren delen met de Lamborghini Gallardo/Huracan.

De 5.2L Audi/Lamborghini V10 wordt nog steeds aangeboden in de R8 en de Huracan en velen beschouwen het als de meest legendarische sportwagenmotor aller tijden. Naast de R8 en de Huracan zijn er tegenwoordig geen auto’s meer die met een V10 uit de fabriek komen.

De auto-industrie neemt steeds meer afstand van grote atmosferische motoren, dus het is zeer aannemelijk dat we nooit meer een gloednieuwe auto met een V10 zullen zien, zowel in geforceerde inductie als in atmosferische vorm.

Audi R8 – Een echte supercar van Audi

In 2006 schokte Audi de wereld met de verbluffend mooie Audi R8. De R8 werd aanvankelijk aangeboden met de 4.2L V8 of de 5.2L V10. Latere R8 modellen lieten de 4.2L vallen, wat betekent dat de enige motor die beschikbaar is voor de R8 de V10 is.

De eerste generatie van de V10 R8 levert 525 pk en 391 lb-ft koppel. Daarmee haalt de eerste generatie V10 R8 vanuit stilstand in minder dan 4 seconden 160 km/u. Audi heeft de R8 in 2011 gefacelift en de 5.2L kreeg een vermogenstoename tot 552 pk en een koppel van 400 lb-ft. De krachtigste Audi R8 van de eerste generatie is de 2015 R8 Competition met zijn 570 pk sterke 5.2L V10 en een 0-60 mph tijd van 3,2 seconden.

  Het beste Audi-model voor een gezin

De tweede generatie van de R8 werd in 2015 geïntroduceerd en nadert nu het einde van zijn levensduur. De 5.2L V10 in de tweede-gen R8 is rater op een minimum van 532pk terwijl de krachtigste V10 R8 602pk biedt. De R8 zal waarschijnlijk de geschiedenis ingaan als een van de beste supercars aller tijden, omdat bruikbaarheid en prestaties op bewonderenswaardige wijze in evenwicht zijn.

De eerste generatie van de R8 is ook een van de mooiste auto’s ooit en zal waarschijnlijk ooit een klassieker worden, vooral de handgeschakelde V10-versies.

2006 Audi S6/RS6 – Een middelgrote sedan met een Lamborghini Gallardo motor

In het midden tot het einde van de jaren 2000 zag de wereld er heel anders uit dan vandaag. BMW bood de M5 met een V10 en Audi bood de S6/RS6 met een Lamborghini-motor. In die tijd maakte niemand zich druk over gezinsauto’s met Lamborghini-motoren omdat het milieubewuste tijdperk een paar jaar daarna begon.

De Audi S6 uit 2006 biedt een lichtjes aangepaste en iets meer gesofisticeerde versie van de Gallardo V10, want hij levert “slechts” 435 pk en 398 Nm koppel. Deze motor is gekoppeld aan een automatische 6-versnellingsbak en Audi’s standaard Quattro vierwielaandrijving.

De 2008 Audi RS6 was en is nog steeds de gekste Audi RS6 aller tijden omdat hij dezelfde 5.2L V10 heeft maar met 571pk en 479lb-ft koppel. Veel experts beweren dat Audi in 2008 zelfs al overwoog om een RS6 met 650 pk te maken, en dat werd later ontdekt omdat een kleine ECU-tuning het vermogen van de RS6 tot 650 pk kan opdrijven.

  Audi TT RS betrouwbaarheid

Deze twee Audi sedans zijn nu iconisch omdat ze een tijdperk vertegenwoordigen waarin autoliefhebbers een Lamborghini V10 met een gezinswagen konden combineren.

2006 Audi A8 – Full-size luxe limousine met een Lamborghini motor

De 2006 Audi S8 gebruikt ook een variant van de 5.2L Lamborghini V10, maar de versie die in de S8 te vinden is, is lichtjes getuned in vergelijking met die in de RS6. De 2006 S8 biedt 450pk en 398lb-ft koppel. Deze motor is min of meer identiek aan die in de 2006 S6.

Dit is de eerste en enige keer dat een full-size luxe sedan een motor gebruikt die groter is dan 8-cilinders. Alle opvolgende S8 modellen gebruiken 8-cilinder motoren en de laatste Audi S8 biedt een 4.0L turbocharged V8 met 563pk.

Al met al is de 5.2L S8 een iconische auto, maar hij kan tegenwoordig voor een relatief betaalbare prijs worden aangeschaft. Het is echter niet de meest populaire auto die er is, omdat hij veel geld kost om te onderhouden, net als de S6 en de RS6 uit die tijd.

FAQ Sectie

Wat is het verschil tussen de Lamborghini V10 en de Audi V10?

De allereerste Lamborghini Gallardo werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2003 en gebruikte een 5.0L V10 met ongeveer 493 pk. Lamborghini heeft de motor later geüpdatet naar 5.2L en dit is dezelfde motor die in de S6/RS6 en de S8 uit die tijd te vinden is.

  Audi RS3 betrouwbaarheid

Naast de duidelijke verschillen in vermogen, is de V10 in de Lamborghini een stuk agressiever en niet zo verfijnd als die in de Audi sedans. Audi probeerde de V10 meer geschikt te maken voor alledaagse ritten, wat betekende dat de motor stiller en niet zo agressief moest zijn.

Waarom gebruikte Audi een V10 voor een familie sedan?

Vanuit het perspectief van vandaag lijkt het belachelijk dat een gezinssedan met een natuurlijk aangestuurde 5.2L V10 Lamborghini motor komt, maar de vroege jaren 2000 waren een heel ander tijdperk toen de brandstofprijzen en de algemene tendensen op milieugebied heel anders waren.

Ze deden dat omdat ze de mogelijkheid hadden en omdat de M5 uit die tijd ook een natuurlijk aangezogen V10 gebruikt. In die tijd leek het belachelijk dat een sportwagen een 4-cilinder motor had, maar tegenwoordig is dat min of meer de norm.

Is de Audi V10 voorgoed verdwenen?

De Audi V10 is waarschijnlijk weg en er zijn geen aanwijzingen dat hij ooit terug zal komen. Dat komt omdat de huidige emissie-, efficiëntie- en geluidsvoorschriften dergelijke motoren gewoon niet toelaten. De V10 in de R8 is voor sommigen een dinosaurus, terwijl hij voor ons autoliefhebbers de gouden eeuw van de prestatieauto’s vertegenwoordigt.

Audi heeft onlangs gezegd dat de nieuwe R8 een volledig elektrische supercar zal worden, wat heel logisch is aangezien de auto-industrie zich langzaam verwijdert van grote motoren in het algemeen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts