Welke auto’s hebben een wankelmotor?

Rotatiemotoren (Wankelmotoren) waren vroeger de norm voor veel motorvoertuigen, maar dankzij de aanzienlijke vooruitgang op het gebied van efficiëntie en kosteneffectiviteit kreeg de zuigermotor de overhand. Rotatiemotoren zijn niet zo zuinig omdat ze een lagere compressieverhouding en thermodynamisch rendement bieden.

Daar staat tegenover dat ze veel soepeler en stiller zijn omdat er minder bewegende delen in een rotatiemotor zitten en die delen langzamer bewegen. De compressieverhouding van een rotatiemotor is lager, de interne motoronderdelen bewegen ook trager, wat ze in-theorie betrouwbaarder maakt op lange termijn.

Mazda is een merk dat bekend staat om het maken van geweldige rotatiemotoren, en de Mazda RX-7 en de RX-8 zijn de twee populairste auto’s met een Mazda rotatiemotor. De Citroen GS Birotor was ook verkrijgbaar met een rotatiemotor, maar de GS Birotor was niet betrouwbaar en efficiënt, zodat er slechts een paar honderd van zijn gebouwd.

NSU was een Duits automerk uit de tijd van de Koude Oorlog, de NSU Wankel Spider en de NSU Ro80 waren de twee beste auto’s die ze ooit bouwden, beide met een rotatiemotor. De meest verbazingwekkende auto met een rotatiemotor is de LeMans racer Mazda 787B, de enige auto met een rotatiemotor die ooit de 24 uur van LeMans heeft gewonnen.

Mazda RX-7 – JDM Royalty

Als je een autoliefhebber bent, is de kans groot dat je al overweldigd bent door de RX-7, want deze Mazda sportwagen met rotatiemotor is een van de beroemdste JDM tuner auto’s die ooit bestaan heeft. De RX-7 is verkrijgbaar met een 12A Turbo of non-turbo motor, 13B motor in een non-turbo, single turbo, of sequentiële twin-turbo configuratie.

Sommigen zeggen dat de RX-7 de allerbeste driftauto is die ooit heeft bestaan, maar het mooie van de RX-7 is dat hij zowat alle aspecten van pittig rijden aankan. Degenen die je moet krijgen zijn de tweede-gen RX-7 of de superieure derde-gen. $2500-$3000 is het laagste wat je moet betalen voor de 2e-gen terwijl de derde-gen RX-7 gemiddeld meer dan twee keer zoveel kost.

  Hoe weet ik of mijn hybride batterij aan het overlijden is?

Mazda RX-8 – waardige opvolger van de RX-7

Het is onmogelijk om over rotatiemotoren te praten zonder Mazda te vermelden, en de RX-8 staat ook helemaal bovenaan de lijst van beste auto’s met rotatiemotor. De RX-8 was de laatste echte rotatiemotor op de markt, en de productie van de RX-8 stopte in 2012. De RX-8 had heel wat hype om waar te maken, aangezien het de opvolger van de RX-7 was.

Alles bij elkaar genomen maakte de RX-8 de hype waar, want de 13B-motor had alle geweldige eigenschappen die een rotatiemotor moet hebben – soepele vermogensafgifte, hoog toerentalbereik, waanzinnige geluiden. Hij had echter ook alle nadelen die inherent zijn aan een rotatiemotor, namelijk een laag brandstofverbruik en een geringe betrouwbaarheid.

Citroen GS Birotor – Leuk geprobeerd Citroen

De Citroen GS is waarschijnlijk een van de grootste hits die Citroen ooit heeft gemaakt, maar de GS Birotor valt zeker niet in dat plaatje. De officiële naam was Citroen GZ, maar de meeste mensen verwezen ernaar als de Birotor GS. Niettemin bood de BS Birotor een ongelooflijk soepele vermogensafgifte en de hydropneumatische vering was geweldig.

In 1970 begon echter de oliecrisis en dat betekende een neerwaartse spiraal voor de GZ Birotor, want het was een ongelooflijk inefficiënte auto, wat niet verwonderlijk is. Immers, roterende motoren zijn inherent inefficiënt. Minder dan 900 exemplaren werden ooit gebouwd en Citroën wilde het model volledig van de markt halen, maar slaagde daar niet in.

  Hoe betrouwbaar zijn zelfparkerende auto's?

NSU Spider/NSU Ro80 – Grootvaders van de moderne Audi

NSU was gevestigd in het voormalige West-Duitsland en het was het allereerste westerse merk dat een rotatiemotor ontwikkelde. De twee populairste modellen waren de Wankel Spider en de Ro80, die beide een 995 cc rotatiemotor met ongeveer 105 pk boden.

Beide modellen hebben voorwielaandrijving, maar de betrouwbaarheid was een groot probleem. Het is vermeldenswaard dat het moderne Audi zijn wortels had in het NSU autobedrijf.

MAZDA 787B – Een icoon van de autosport

De Mazda 787B is de enige auto met een rotatiemotor die ooit heeft gewonnen in de meest prestigieuze motorsport van allemaal – de 24 uur van LeMans. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de waarde van Mazda 787B racewagens letterlijk door het dak is gegaan en meer dan 2 miljoen dollar bedraagt.

De 787B is uitgerust met een 4-rotor 700pk 9000RPM motor, de gecombineerde vermogen-gewichtsverhouding van de 787B is 843pk per ton. De 787B wordt gekenmerkt door een gierend motorgeluid dat zo luid is dat de 787B niet eens op de meeste moderne racecircuits kan worden gebruikt.

FAQ Section

Maken rotatiemotoren een comeback?

Gedurende vele jaren was niemand geïnteresseerd in het maken van rotatiemotoren omdat ze veel geld kosten om te ontwikkelen en ze veel geld kosten om te draaien. Mazda heeft echter bevestigd dat ze voor het modeljaar 2022 een auto met een rotatiemotor zullen maken.

De auto in kwestie zal echter niet concurreren met de RX Mazda-familie, want de motor is bedoeld voor de Mazda MX-30, de aankomende Mazda EV/Hybrid. Hoe het ook zij, een rotatiemotor ontwerpen voor om het even welk doel betekent zeker dat de rotatiemotor nog steeds iets te bieden heeft, zelfs in 2022.

  Kun je te zwaar zijn voor een auto?

Zijn rotatiemotoren betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud?

In theorie wel, in de praktijk niet. Zoals eerder vermeld, bestaan rotatiemotoren uit minder bewegende onderdelen, wat betekent dat er minder problemen te verwachten zijn met een rotatiemotor.

De geschiedenis heeft echter uitgewezen dat roterende motoren niet echt betrouwbaarder zijn dan hun tegenhangers die door zuigers worden aangedreven. Qua onderhoud zijn ze goedkoper, maar alleen als u weet wat u doet, want een rotatiemotor onderhouden is een heel ander verhaal.

Welke auto met rotatiemotor kunt u het beste kopen?

De beste rotatiemotor om nu te kopen is waarschijnlijk een vroeger model van de Mazda RX-8, omdat men die voor minder dan $10k voor een fatsoenlijk exemplaar kan krijgen. Natuurlijk, de RX-8 is niet zo betrouwbaar, maar hij is niet verschrikkelijk. Dit is vooral zinvol als je zelf het een en ander weet over het onderhoud van rotatiemotoren.
De RX-8 is een springplank tussen een vervlogen tijdperk van Mazda rotatiemotoren en moderne dagelijkse consumentenauto’s. Dit betekent dat de RX-8 dagelijks kan worden bereden, maar ook kan worden getuned om onnozele pk’s te produceren en dat hij ook kan driften van de vraag.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts