Welke kleine auto heeft de beste bodemvrijheid?

Als u op zoek bent naar een compacte auto die toch een behoorlijke bodemvrijheid biedt, dan is de keuze voor een kleine SUV waarschijnlijk de beste keuze. Deze auto’s worden immers SUV’s genoemd, wat betekent dat ze theoretisch in staat zouden moeten zijn om licht terreinrijden aan te kunnen.

De meeste van deze auto’s bieden ook een all-wheel-drive die ook van pas komt als de weersomstandigheden vochtig en glad zijn. Maar deze auto’s moeten ook goed zijn in de stad, en ze moeten een behoorlijke hoeveelheid moderne technologie bieden in het proces.

Je hoeft het comfort niet over te slaan als je een hoge bodemvrijheid wilt, want de meeste compacte SUV’s proberen tegenwoordig een perfecte mix van superieure on- en off-roadmanieren te bieden. Verwarmde stoelen, AC, pluche materialen, en groot scherm infotainment systemen zijn allemaal beschikbaar op 99% van de SUV’s deze dagen.

En de Suzuki Jimny, Fiat Panda, Subaru XV, en de Dacia Duster zijn allemaal betaalbaar, redelijk goed uitgerust, en bieden een hoge bodemvrijheid. Als je een luxere optie wilt, kun je kiezen voor een Range Rover Evoque, Jaguar E Pace of de Volvo XC40, waarmee je de beste mix van capaciteiten en luxe krijgt.

Suzuki Jimny

De Suzuki Jimny biedt 210mm van bodemvrijheid aan die meer dan genoeg voor zelfs sommige ernstigere off-roading avonturen is. De Jimny profiteert ook van superieure benadering en vertrekhoeken die de off-roadability aanzienlijk verhogen.

Als gewone auto is de Jimny fatsoenlijk uitgerust en standaard voorzien van veel uitrusting. Suzuki heeft de Jimny pas onlangs opgefrist en het is nu een goed moment om een Jimny te overwegen als doe-het-alles auto. De wegligging is goed, maar de Jimny is geen Mercedes Benz G-Klasse, ook al zou hij dat wel willen zijn.

  Wat zijn de beste luxewagens qua veiligheid en betrouwbaarheid?

Fiat Panda

De Fiat Panda is een beetje een legende als het op terreinrijden aankomt. Een compacte 4×4 die in staat is tot een opmerkelijk offroad-tempo, maar toch in de pas loopt met de progressie van de hedendaagse auto-industrie. De variabele vierwielaandrijving is in de eerste plaats tweewielaandrijving totdat de auto merkt dat hij zijn tractie verliest, en pas dan is de auto echt AWD.

Naast de off-road capaciteiten en een niet zo indrukwekkende 150 mm bodemvrijheid, slaagt de Panda erin om terrein te bedwingen dat auto’s met een twee keer zo grote bodemvrijheid soms niet aankunnen. Dat is vooral te danken aan de dunne banden en het lichte gewicht van de carrosserie, en wat rijden in de sneeuw betreft, kan de Panda zich meten met de groten.

Subaru XV

Met een bodemvrijheid van 220 mm is de Subaru XV de koning wat de cijfers betreft. Dankzij de superieure bodemvrijheid en de permanente vierwielaandrijving is de XV waarschijnlijk een van de beste terreinauto’s die je in dit segment kunt kopen.

In het terrein weet de Subaru zijn off-road identiteit te verhullen met een moderne automatische transmissie, relatief degelijke materialen en veel praktische mogelijkheden. De Subaru is ook een geweldige gezinsauto omdat hij veel binnenruimte biedt voor elke inzittende.

Dacia Duster

Het merk Dacia is in het algemeen gericht op het aanbieden van auto’s die ongelooflijk waardegericht zijn, en de vanafprijs van de Dacia Duster is precies dat. Naast de prijs biedt de Duster 210 mm bodemvrijheid, waarmee hij aan de absolute top staat van het segment compacte SUV’s als het aankomt op bodemvrijheid.

Maar als we dieper graven in de Duster, realiseren we ons dat Renault veel compromissen heeft gesloten met de Duster, want hij straalt geen luxe of state-of-the-art technologieën uit. De Dacia Duster is een no-nonsense, rechttoe rechtaan voordelige, praktische auto voor mensen met een budget.

  Wat zijn de moeilijkste auto's om aan te werken?

Range Rover Evoque

Als u op zoek bent naar een duurdere ervaring, maar toch een behoorlijke bodemvrijheid wilt, dan biedt de Range Rover Evoque een perfecte mix van het onmiskenbare Land Rover nut en de al even onmiskenbare Range Rover luxe.

De Evoque biedt een bodemvrijheid van 212 mm en een reeks speciale terreingesteldheden, waardoor de Evoque een koud kunstje is om over ruw terrein te rijden. Naast de offroad-spieren biedt de Evoque een stijlvol interieur en exterieur met veel pluche materialen en de modernste functies en technologieën.

Jaguar E Pace

Als u de Range Rover Evoque een beetje te gewoontjes of ”vrouwelijk” vindt, moet u ook eens kijken naar de Jaguar E Pace. De E Pace biedt dezelfde bodemvrijheid omdat deze twee zijn gebaseerd op hetzelfde chassis onder de paraplu van Jaguar Land Rover.

Maar het verschil hier is eigenlijk al het andere. De E Pace is meer een on-road type auto en hij biedt niet zo veel off-road specifieke functies, maar de E Pace is leuker om te rijden. Ongeacht de verschillen, deze twee zijn vrij vergelijkbaar en ze zijn allebei geweldig in wat ze doen.

Volvo XC40

De Volvo XC40 biedt een bodemvrijheid van 210 mm en dat maakt de Volvo behoorlijk interessant. Het is algemeen bekend dat Volvo niet zo geïnteresseerd is in het maken van echte terreinauto’s, maar we weten allemaal dat ze dat wel zouden kunnen als ze dat zouden willen.

Toch is de XC40 de volwassen versie van de Evoque en de E Pace en dat is te merken. De XC40 biedt een meer ingetogen en conservatief design dat eerder probeert op te gaan in de omgeving dan op te vallen. Daarnaast is de XC40 een echte luxe auto met veel comfort en veiligheidsvoorzieningen die je van een dergelijke auto mag verwachten.

  Beste tweedehands auto's voor een eerste auto

FAQ Sectie

Welke Duitse compacte SUV heeft de hoogste bodemvrijheid?

De meeste Duitse compacte SUV’s bieden een bodemvrijheid van maar liefst 180 mm (BMW X1/X2), maar er zijn er ook die een bodemvrijheid van slechts 140 mm hebben (Audi Q2). Deze auto’s zijn niet gemaakt om te terreinrijden en dat is te merken, want sommige zijn net zo laag als sommige sedans.

Zijn compacte SUV’s echte SUV’s?

Compacte SUV’s/Crossovers zijn echte SUV’s op dezelfde manier als een Audi A3 sedan een echte sedan is. Er zijn een aantal aspecten die men van een SUV verwacht, en dat is de beschikbaarheid van een AWD-systeem, een grotere bodemvrijheid, en een hoger zwaartepunt.

Sommige SUV’s, zoals de Volvo XC90, zijn niet op elke markt standaard uitgerust met AWD, ook al zou je nooit kunnen beweren dat een XC90 een echte SUV is. Dat gezegd hebbende, tegenwoordig zijn er veel dingen die geen zin hebben, daarom hebben we een 190mph 4-deurs Coupe SUV met een Lamborghini badge.

Hoe belangrijk is de bodemvrijheid?

Een goede bodemvrijheid is belangrijk als u uw auto op verschillende soorten terreinen wilt gebruiken. Maar bodemvrijheid is niet de enige belangrijke eigenschap van een echte off-roader. Sommige auto’s zoals de Suzuki Jimny en de Fiat Panda zijn verbazingwekkend dankzij vele andere aspecten.

Dergelijke aspecten zijn een lichtgewicht carrosserie, magere banden, en grote aan- en afloophoeken. Dat is de reden waarom je een Fiat Panda vaak ziet komen op plaatsen waar zelfs een Toyota Land Cruiser niet kan komen, en dat is het soort geruststelling dat je alleen krijgt van legendarische auto’s.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts