Welke Mercedes-Benz modellen zijn hardtop cabriolets?

Mercedes heeft gedurende de hele geschiedenis van het merk hardtop cabriolets aangeboden. Modellen zoals de SL, SLC/SLK zijn in de fabriek uitgerust met een hardtop. Deze modellen hebben een gestage daling in populariteit gekend als gevolg van de SUV rage, dus heeft Mercedes besloten dat het geen zin meer heeft om hardtop cabriolets aan te bieden.

Tegenwoordig produceert Mercedes noch de SL noch het SLC model meer, maar er zijn een paar aanwijzingen dat we binnen een paar jaar de terugkeer van de SL en zelfs de SLC gaan meemaken.

Mercedes SL model

De Mercedes SL badge stamt uit de jaren 1950, en sommige modellen zoals de 300SL worden nog steeds beschouwd als een van de belangrijkste Mercedes modellen aller tijden. Tegenwoordig kost een 300SL in goede staat maar liefst een paar miljoen dollar en wordt hij algemeen beschouwd als de mooiste auto aller tijden.

Het is dus logisch dat Mercedes de SL niet helemaal uit productie wil nemen. Mercedes stopt voorlopig met de productie van de SL, om hem voor 2022 volledig te herontwerpen. Je kunt echter nog steeds een 2020 SL kopen vanaf $91k voor het instapmodel SL450 met een 362 pk sterke 3,0-liter V6 BiTurbo.

Als u een SL met V8-motor wilt, is het volgende model in de line-up de SL550. Uitgerust met een 4,7-liter V8 BiTurbo met 449 pk en een vanafprijs van $114k. Beide modellen worden af fabriek geleverd met een hardtop cabriolet.

Wil je nog krachtigere SL modellen, dan kun je altijd nog kiezen voor een AMG versie, die nog een stuk krachtiger is en gericht op performance rijden. Deze modellen zijn uitgerust met 550pk+ motoren, snellere transmissieopties en een sportief ogend exterieur en interieur.

  Wat is beter, Mercedes of BMW?

Mercedes SLC/SLK

In 1996 introduceerde Mercedes een compacte luxe roadster genaamd de SLK. Dit model was bedoeld om te concurreren met de Porsche Boxter om de beste compacte sportwagen met een hardtop aan te bieden. Later werd de SLK omgedoopt tot SLC in een poging om de SLC beter te laten aansluiten bij de rest van de modelaanduidingen.

De SLC werd in 2020 niet meer geproduceerd, maar je kunt er nog wel een kopen bij sommige Mercedes-dealers. Het gamma trapt af met de SLC300, die wordt aangedreven door een 2,0-liter inline 4-cilinder turbo met 241 pk. De SLC300 Roadster begint rond de $50k, maar veel dealers geven korting, omdat ze niet meer geproduceerd worden.

Het volgende model in de lijn is de door AMG aangedreven SLC43 AMG Roadster. Dit model wordt aangedreven door een door AMG verbeterde 3,0-liter V6 BiTurbo die er 385 pk uitperst voor een vanafprijs van $65k. Beide modellen zijn hardtop cabriolets.

De terugkeer van de SL en de SLC

Op dit moment biedt Mercedes geen gloednieuwe hardtop cabriolets aan, maar de dingen staan op het punt te veranderen omdat Mercedes naar verwachting dit jaar of het volgende jaar de nieuwe SL roadster zal uitbrengen.

Er zijn vele test mules van de nieuwe SL, en sommige rapporten suggereren zelfs dat de nieuwe SL zal worden aangeboden met een 800-pk V8 hybride. Mercedes is van plan om de SL nieuw leven in te blazen als de echte top-of-the-line Mercedes sportwagen, zoals hij altijd bedoeld was.

  Beste plaats om een tweedehands Mercedes te kopen

De toekomst van de SLC is wat mysterieuzer. Mercedes heeft geen officiële uitspraken gedaan over de toekomst van de SLC, maar sommige rapporten suggereren dat de SLC in de komende jaren nieuw leven ingeblazen zou kunnen worden. Als de hedendaagse autotrends de SUV blijven bevoordelen, zullen we de SLC wellicht niet snel meer zien.

FAQ Sectie

Zijn hardtops beter dan cabriolets met softtop?

Dat hangt ervan af. Een cabriolet met softtop is meestal lichter en goedkoper te repareren. Een softtop neemt ook veel minder plaats in en belemmert de kofferruimte dus niet zo erg.

De levensduur van een softtop cabriolet is echter een stuk korter dan die van een hardtop cabriolet.

Een softtop is lichter, wat de rijprestaties ten goede komt wanneer het dak naar beneden is, in vergelijking met een hardtop. Ook al is een hardtop zwaarder, toch zijn de rijprestaties met open dak beter omdat een hardtop dient als structureel onderdeel van het voertuig, waardoor het chassis veel stijver is.

Een hardtop is meestal ook stiller, maar sommige merken zoals Rolls Royce kunnen uitzonderlijke stille niveaus bereiken, zelfs met soft-top cabrio’s.

Maken BMW, Porsche of Audi cabriolets met hardtop?

BMW bood vroeger veel hardtop cabriolets aan, maar tegenwoordig biedt BMW nog maar enkele moderne hardtops aan. Modellen zoals de M4 cabriolet worden geleverd met een intrekbare hard-top, maar de nieuwste M4 cabriolet zal naar verwachting een soft-top cabriolet hebben.

  Welke Mercedessen hebben een off-road pakket

Audi heeft al een tijdje geen hard-top cabriolet meer aangeboden, en het is niet te verwachten dat ze dat binnenkort nog zullen doen.

Porsche heeft de 911 Targa modellen. Deze 911 varianten zijn een ode aan het verleden, want veel van de oudere 911 modellen werden aangeboden met een Targa dak.

Porsche bood vroeger ook de Boxter aan met een hardtop, maar de hedendaagse Boxter-modellen zijn uitgerust met een softtop. Ook de gelimiteerde Porsche 918 Spyder van een paar jaar geleden was een hardtop cabriolet super-sportwagen.

Hoe ziet de toekomst van hardtop cabrio’s eruit?

Hardtop cabrio’s worden in de hele auto-industrie langzaam uit de productie genomen. Sommige merken zoals Ferrari en Mclaren bieden meestal een hardtop en geen softtop aan, omdat de stijfheid van het chassis daardoor toeneemt en dat is gunstig voor sportief rijden. Sportwagens zien er ook beslist een stuk beter uit met hard-tops.

Cabriolets zijn niet meer zo populair als ze ooit waren. En de toekomst van de hardtop cabriolet is uiterst ongunstig. Dat komt omdat zelfs de merken die nog cabriolets aanbieden, meestal cabriolets met softtop zijn, omdat het veel gemakkelijker en kostenefficiënter is om een softtop cabriolet te maken.

SUV’s worden steeds de nieuwe standaard in de moderne tijd, en als gevolg van deze, alle andere segmenten van de auto-industrie zijn meestal het zien van een gestage daling van de verkoop en populariteit ten gunste van SUV’s. Merken zien dit in en verschuiven meer en meer R&D-geld naar de SUV-markt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts