Welke Mercedes hebben MBUX?

MBUX of Mercedes Benz User Experience is een hedendaags infotainmentsysteem in de auto van Mercedes. Dit systeem debuteerde in 2018 in de instap A-klasse, en sindsdien wordt het bij elk nieuw model van Mercedes aangeboden.

Dit is de eerste keer dat de geavanceerde technologie begon in een A-klasse, in plaats van een S-klasse. Dit was vooral te danken aan het feit dat Mercedes de jongere tech-enthousiaste klantenkring wilde behagen. MBUX wordt algemeen beschouwd als een van de beste, zo niet het beste infotainmentsysteem dat momenteel in de hele auto-industrie wordt aangeboden.

MBUX: meer dan alleen een infotainmentsysteem

Dit systeem is bedoeld om de manier waarop u met de auto omgaat volledig te veranderen, en het bevat ook veel entertainment- en veiligheidsfuncties. Veel moderne infotainmentsystemen voor in de auto hebben een gebrek aan rekenkracht, zijn meestal traag en voelen aan als een laatste generatie, maar de MBUX biedt een ervaring die lijkt op die van een moderne smartphone.

Standaard wordt MBUX geleverd met een bestuurdersdisplay en een centraal scherm, beide met een afmeting van 7 inch. Deze versie van de MBUX is niet zo spannend als de verbeterde versie die wordt geleverd met het Premium-pakket en biedt twee 10,25-inch schermen achter een glazen paneel dat een next-gen infotainment ervaring geeft.

Het MBUX-systeem biedt fraai vormgegeven lettertypes en scherpe graphics die een premium indruk geven. MBUX, BMW’s iDrive en Audi’s MMI zijn de drie toonaangevende systemen op het gebied van infotainmentsystemen, en de rest van de auto-industrie loopt ver achter.

  Welk model is de kleinste Mercedes SUV?

MBUX functionaliteit

MBUX is in staat om vrijwel elk aspect van de auto te bedienen. U kunt uw gebruikelijke navigatie-, audio- en oproepsystemen bedienen. U bent ook in staat om de stoel opties te bedienen, en in sommige van de hogere-end Mercedes-modellen, kunt u ook de masserende stoelen te bedienen.

Bovendien kunt u uw rijprofielen, omgevingsverlichting, storingen van veiligheidssystemen en nog veel meer instellen.

Het Mercedes COMMAND-systeem van de vorige generatie had een bedieningswiel in de middenconsole waarmee u het systeem kon bedienen. De MBUX heeft echter geen centraal bedieningswiel en wordt bediend met aanraakinvoer, gebarenbediening, stuurwielknoppen en spraakbediening.

Het systeem is ook in staat om frequente muziek-, route- en bestemmingskeuzes te herkennen, waardoor het gemakkelijker wordt om van uw reis te genieten.

MBUX Kunstmatige Intelligentie

Een van de meest indrukwekkende MBUX-functies is de virtuele spraakassistent met kunstmatige intelligentie LINGUATRONIC. Dit systeem wordt geactiveerd door “Hey Mercedes” te zeggen en het stelt u in staat om veel verschillende aspecten van uw infotainmentsysteem te bedienen door alledaagse zinnen te gebruiken.

Dit systeem is ook in staat om te leren naarmate de tijd verstrijkt, en zal zeker verbeteren met toekomstige versies. Het huidige systeem werkt via de cloud en is enigszins vergelijkbaar met Siri of Google assistent. Het MBUX-systeem vereist een verbinding met het mobiele netwerk en kan u helpen beslissen naar welk restaurant u moet gaan of welke route u moet nemen.

Raadpleeg uw gebruikershandleiding over alle functionaliteiten die het systeem biedt, zodat u er optimaal gebruik van kunt maken. Het MBUX systeem luistert altijd, met of zonder netwerkverbinding, en u kunt de omgevingsverlichting, de stoelposities, de klimaatregeling, de massageregeling, de stoelverwarming en de ventilatieopties bedienen.

  Mercedes 300d betrouwbaarheid - is het een betrouwbare tweedehands auto?

MBUX Augmented Reality

MBUX AR is ook een van de indrukwekkende functies van het nieuwe MBUX systeem. MBUX AR maakt het mogelijk om de richtlijnen duidelijk te projecteren op uw heads-up display en de cockpit van de bestuurder, waardoor het onmogelijk wordt om een verkeerde afslag te nemen.

Dit systeem geeft duidelijke, onmiskenbare aanwijzingen die ongelooflijk space age aanvoelen. Het MBUX navigatiesysteem is net zo geavanceerd als de rest van het systeem. Als u gewend bent Apple Car Play of Android Auto te gebruiken, maakt het systeem in sommige markten ook draadloze CarPlay mogelijk.

MBUX FAQ

Wat is beter, Mercedes MBUX, Audi MMI, of BMW iDrive?

Alle drie deze systemen zijn geweldig omdat ze vergelijkbare functies bieden, en het kiezen van een van de drie is goed genoeg. Er zijn echter enkele verschillen. Hoewel alle drie de systemen AI-spraakassistentie bieden, is die in de Mercedes het meest geavanceerd.

Wat gebarenbesturing betreft, biedt BMW de meeste functionaliteit voor gebarenbesturing. Het ontwerp van deze drie verschilt nogal. De cockpit van BMW is niet zo aanpasbaar als die van de andere twee en kan soms een beetje donker aanvoelen.

Audi’s Virtual Cockpit is het beste metersysteem van de drie, maar het centrale scherm lijkt een beetje basic in vergelijking met MBUX. Audi en Mercedes lijken een betere keuze dan BMW, maar niet veel.

Is het de moeite waard om te upgraden naar het Premium MBUX systeem?

In het kort: ja, dat is het. Het basis MBUX systeem ziet er slecht uit en biedt dikke randen en beperkte functionaliteit. Het volwaardige MBUX systeem is onderdeel van het Premium pakket, en het Premium pakket wordt over het algemeen gezien als “een must” als het gaat om tweedehands kopers.

  Mercedes EQC VS Tesla

Het basissysteem is gewoon te eenvoudig voor een moderne Mercedes, dus het is sterk aan te raden om het systeem te upgraden naar de full-on MBUX ervaring. Dat biedt veel meer functionaliteit en is al met al een stuk aangenamer voor het oog.

Biedt de AMG-versie van MBUX extra functionaliteit?

AMG-versies van gewone Mercedessen bieden meestal “meer van alles”, en dat is gedeeltelijk waar met de MBUX. De MBUX in hedendaagse AMG-versies biedt een aantal specifieke prestatiegerichte meters en informatie. De MBUX in een AMG is ook voorzien van een sportiever design met schakellamp voor probleemloos schakelen.

Hoeveel kost het volledige MBUX systeem?

Zoals eerder vermeld, moet u voor de MBUX-ervaring in uw A-klasse opteren voor het premiumpakket, dat 2.950 dollar kost. Je moet er ook rekening mee houden dat de Wi-Fi hotspot in de auto wordt geleverd met 1 GB voor een proefperiode. Daarna betaal je $35 voor 4GB per maand of $70 voor 10GB en $200 voor 20GB per jaar.

Moderne dataverbruiksplannen van uw mobiele telefoon zijn uw beste gok, omdat ze meestal minder duur zijn, en de auto is in staat om verbinding te maken met een externe Wi-Fi-hotspot op elk gewenst moment.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts