Welke Mercedes heeft Hyperscreen?

De Mercedes EQS is de meest indrukwekkende Mercedes EV op dit moment omdat hij is ontworpen op een apart EV-chassis dat veel voordelen biedt ten opzichte van alle andere Mercedes EQ-modellen die zijn gebaseerd op hun respectieve ICE-tegenhangers.

Een van de opvallende kenmerken van de nieuwe EQS is de zogenaamde Mercedes “Hyperscren” die bestaat uit een groot 56-inch paneel dat het hele dashboard van de auto beslaat. Hierdoor oogt en voelt de EQS als een ruimteschip, terwijl hij ook eindeloos veel luxe, comfort en veiligheidsvoorzieningen biedt.

De nieuwe EQS is niet alleen een van de technologisch meest geavanceerde auto’s ter wereld, het is ook de meest aerodynamische EV die te koop is. Dit alles betekent dat de EQS van alle EV’s die te koop zijn, het record in handen heeft voor de langste afstand afgelegd in zuivere EV-modus, omdat hij erin slaagde 441 mijl af te leggen op een enkele lading.

De EQS is niet gepositioneerd als een prestatiegerichte auto, wat betekent dat Mercedes zich opnieuw concentreert op het bepalen van de benchmark voor de markt van de grote luxesedans. De Tesla Model S, de Porsche Taycan en de Audi e-Tron GT zijn niet zo verfijnd, ook al zijn ze opwindender om naar te kijken en in te rijden.

De Hyperscreen

Zoals eerder vermeld, heeft de nieuwe EQS een groot 56-inch dashboardpaneel dat bestaat uit drie grote infotainmentschermen: één voor de bestuurder, één voor de passagier en één centrale unit die de meeste functies van de auto regelt.

De twee schermen van 12,3 inch zijn bedoeld voor de voorste passagiers, terwijl het centrale scherm maar liefst 17,7 inch groot is. Alle drie de schermen zijn mooi geïntegreerd achter een volledig glazen paneel, waardoor het systeem tegelijkertijd geraffineerd en samenhangend oogt.

  Welke Mercedes GLK is beter, diesel of gas?

Hoewel het eenvoudig lijkt om een paar schermen te ontwerpen, is dat niet het geval omdat dit systeem moest voldoen aan een groot aantal verschillende veiligheidsnormen, gaande van de plaatsing van airbags tot impactzones. Zo heeft Mercedes het Hyperscreen zo ontworpen dat het veilig is en je hoofd kan opvangen bij een ongeval.

Dit heeft heel wat engineering gevergd, want het dashboard is bekleed met glas. De bevestigingen die het Hyperscreen op zijn plaats houden, zijn ontworpen om klappen vanuit elke hoek te weerstaan, zodat de inzittenden nooit worden geconfronteerd met potentiële veiligheidsrisico’s.

Voordelen van de Hyperscreen

Zoals in het begin vermeld, is de Hyperscreen een van de meest besproken kenmerken van de EQS, wat betekent dat veel mensen zullen overwegen om de EQS daarom te kopen. Het is dan ook niet meer dan logisch om het scherm wat meer in detail te bekijken en te proberen het goede, het slechte en het lelijke van elkaar te scheiden.

Om te beginnen ziet het scherm er geweldig uit en daar kun je niet omheen. Misschien ben je iemand die houdt van ouderwetse knoppen en schakelaars en dat is prima, maar het is vrij moeilijk om een systeem te vinden dat zowel qua coolness als futuristische styling kan tippen aan de Hyperscreen.

Het voordeel van drie breedbeeldschermen in je gezichtsveld is dat je bijna elke functie in de auto via het scherm kunt bedienen. Als je de navigatie recht voor je wilt hebben, kan dat. Als u wilt dat uw muziek vooraan en in het midden wordt weergegeven, kunt u dat doen.

  Welke SUV is beter - Cadillac of Mercedes?

Als u het uiterlijk van uw metercluster wilt veranderen of uw interieur wilt ontdoen van lelijk uitziende schakelaars, dan kan dat ook. De aanpasbaarheid van het Hyperscreen is eindeloos, zowel voor de passagiers als voor de bestuurder.

Nadelen van het Hyperscreen

Ook al ziet het er mooi uit, de Hyperscreen kan gemakkelijk worden verworpen door velen omdat het betekent dat bijna alle functies van de auto alleen rechtstreeks via het scherm kunnen worden bediend. Dit levert veel problemen op, omdat systemen als dit veel te afleidend zijn voor veel bestuurders.

Bovendien moet je, als je een eenvoudige zitpositie wilt aanpassen, door verschillende menu’s en submenu’s gaan om de bedieningselementen te bereiken. Dat was een paar jaar geleden niet het geval, toen je alle nodige knoppen gewoon op je stoel had zitten.

Dit alles vereist dat u uw ogen van de weg haalt, wat catastrofaal kan aflopen als u zich te veel laat meeslepen. Tot slot, als het scherm om wat voor reden dan ook uitvalt, zult u niet in staat zijn om vitale autofuncties te bedienen, wat betekent dat dit systeem u mogelijk kan laten stranden.

FAQ Sectie

Hoe goed is de Mercedes EQS?

De Mercedes EQS is het toppunt van Mercedes engineering, zowel van binnen als van buiten, want hij heeft meer sensoren en gadgets dan 99% van de vergelijkbare auto’s die er zijn. Het exterieur is misschien niet het mooiste, maar het is wel functioneel en in lijn met wat Mercedes in de toekomst wil bereiken.

  Hoe lang gaan auto's van Mercedes Benz mee?

De EQS is de Mercedes vaandeldrager van de toekomst en dat betekent dat er veel R&D in deze auto is gestoken, waardoor het moeilijk is om te concluderen dat de EQS een slechte auto is. Als zodanig is het veilig om te zeggen dat de EQS inderdaad een zeer goede auto is en u zou hem moeten overwegen als u geïnteresseerd bent in de aankoop van een EV.

Moet ik de Mercedes EQS kopen?

Dat hangt af van uw gebruiksscenario, uw budget en wat u van een auto verlangt. Als u met uw auto zowel langere als kortere trajecten aflegt, is de EQS misschien een goede optie omdat hij in bijna elk opzicht uitblinkt.

Maar zelfs het instapmodel kost rond de 100.000 dollar, en hoe hoger u in de modelreeks komt, hoe meer geld er van uw bankrekening wordt afgehouden.

Hoe snel is de Mercedes EQS?

De topsnelheid van de Mercedes EQS is begrensd op 130 km/u omdat Mercedes vindt dat dat de hoogste snelheid is die je kunt halen zonder het systeem te beschadigen of te veel lading te verliezen. De topklasse EQS 580 haalt vanuit stilstand gemakkelijk 160 km/u in ongeveer 4 seconden.

We kunnen gerust stellen dat de EQS lang niet zo snel is als de meeste EV’s met prestatiegerichte sedan tegenwoordig zijn, maar dat komt omdat Mercedes de EQS nooit als prestatiegerichte auto heeft bedoeld. Mercedes zegt echter ook dat een volledige performance versie waarschijnlijk snel genoeg zal volgen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts