Welke Mercedes is illegaal in de VS?

Als een fabrikant een auto op een markt wil verkopen, moet hij aan veel overheidsvoorschriften voldoen om hem aan de klanten te mogen verkopen. Als een fabrikant een auto in de VS wil verkopen, moet de auto voldoen aan de DOT Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS).

De meeste automarkten zijn redelijk vergelijkbaar als het gaat om deze voorschriften, met name de Aziatische en de Europese markt. Maar de normen van de VS verschillen nogal en daarom kunnen sommige Mercedes-modellen niet in de VS worden verkocht, althans niet voor een tijdje.

Enkele Mercedes-modellen die niet in de VS mogen worden verkocht zijn de CLS en CLA Shooting Brake, de E-klasse All-Terrain, en de machtige Unimog. Hetzelfde verhaal geldt voor het merendeel van de Mercedes A- en B-klasse line-up. De elektrische versie van de B-klasse was er vroeger tot 2017 en het sedanmodel van de A-klasse is sinds 2019 op de Amerikaanse markt.

Waarom worden deze auto’s niet in de VS verkocht?

Er zijn tal van redenen waarom sommige van deze modellen niet in de VS worden verkocht. De eerste daarvan is de financiële haalbaarheid, aangezien alle modellen aan allerlei verschillende regelgevingsaspecten moeten voldoen, en soms verwacht het merk niet dat de modellen in kwestie het goed genoeg zullen doen in de verkoopafdeling.

Modellen zoals de kleinere A- of de B-klasse waren altijd in de eerste plaats voor de Europese markt bestemd. En het is niet alleen Mercedes die dit doet. Sommige autofabrikanten zoals Audi bieden sommige hatchbackmodellen zoals de A1 om precies dezelfde reden niet aan in de VS. Vermeldenswaard is dat Mercedes nu wel de A-klasse sedan in de VS verkoopt.

  Welke Mercedes-Benz modellen zijn hardtop cabriolets?

Bovendien worden sommige modellen zoals de CLS Wagon (Estate) niet in de VS verkocht omdat stationwagons in de VS niet zo populair zijn als in Europa. In Europa zijn sommige stationwagons ongelooflijk populair, zoals de A6 of de A4 Avant van Audi, of zelfs de E-klasse of de C-klasse stationwagon.

Maar in de VS is het een ander verhaal. Terwijl de stationwagon in Europa nog steeds een populaire gezinsauto is, kiezen Amerikaanse gezinnen meer voor SUV’s. Veel fabrikanten zien af van de verkoop van deze modellen omdat ze denken dat de vraag het aanbod niet zal kunnen bijbenen.

Autotrends in Europa en de VS

Een andere belangrijke reden waarom sommige modellen niet in Europa en de VS worden verkocht, is het feit dat de autotrends in veel opzichten vrij verschillend zijn. De wegen in de VS zijn doorgaans veel breder en de parkeerterreinen zijn groter. Daarom geeft de Amerikaanse klant de voorkeur aan grotere auto’s, vooral SUV’s, die misschien niet zo goed op de kleine Europese wegen passen.

Het is daarom dat Mercedes en veel rivalen zoals BMW zich in de eerste plaats richten op veel SUV’s voor de Amerikaanse markt. Een duidelijke aanwijzing is het feit dat de fabriek voor de BMW X5 in de VS is gevestigd. Hoewel Europeanen ook van SUV’s houden, houden Amerikanen niet zo van hatchbacks als Europeanen.

De verschillen in autotrends zijn ook goed zichtbaar in de esthetiek van Amerikaanse auto’s in vergelijking met Europese auto’s. Europeanen houden van slankere en stijlvolle auto’s en de Amerikanen geven meestal de voorkeur aan robuuste en utilitaire ontwerpen boven de klassieke Europese designtaal.

  Waarom is Mercedes gestopt met het maken van de GLK?

Bovendien hebben Amerikanen de neiging hun auto’s veel vaker als werkpaard te gebruiken dan Europeanen. Daarom rijden er in de VS zoveel pick-up trucks rond en is het zien van een pick-up truck in Europa bijna even zeldzaam als het zien van een supersportwagen.

De 25-jaar-regel en andere manieren om een niet-Amerikaanse auto te importeren

De algemene regel is dat u geen auto kunt importeren die niet voldoet aan de Amerikaanse voorschriften voor de invoer van auto’s, maar er zijn uitzonderingen op deze regel.

De meest populaire is de 25-jaar-regel, die u in staat stelt een auto vrij eenvoudig te importeren nadat deze 25 jaar oud is geworden vanaf de productiedatum. Door deze uitzondering importeren veel autoliefhebbers een groot aantal prestatiegerichte of klassieke voertuigen.

Auto’s die minder dan 25 jaar oud zijn, moeten aan een crashtest worden onderworpen om aan de voorschriften te voldoen, en dat is uiteraard financieel niet haalbaar. Maar sommige bedrijven onderzoeken de markt om te zien of er genoeg belangstelling is voor een specifieke auto dat het zinvol is om ze in de VS te laten testen en goedkeuren.

Bijkomende dingen om te weten over de Amerikaanse versus Europese automarkten

Hebben Audi en BMW illegale auto’s in de VS?

Het is min of meer hetzelfde verhaal met deze twee. BMW heeft de hatchback van de 1-serie nooit in de VS verkocht om precies dezelfde reden als de A-klasse Mercedes. Sommige varianten van de 5-serie stationcar werden ook nooit in de VS verkocht.

  Welke Mercedes modellen hebben ambient verlichting

Wat Audi betreft, is het nog erger. Audi heeft nooit de A1 in de VS verkocht, noch de legendarische RS2. Pas onlangs bracht Audi de iconische RS6 en RS4 op de Amerikaanse markt.

Zijn er Amerikaanse autofabrikanten die sommige modellen niet in Europa verkopen?

Deze cijfers zijn nog slechter dan Europese auto’s die niet in de VS worden verkocht. In Europa is de vraag naar Amerikaanse auto’s een stuk kleiner dan de vraag naar een Europese auto in de VS.

Amerikaanse auto’s hebben het nooit goed gedaan op de Europese markt, en daarom zijn er maar een paar goed verkopende Amerikaanse auto’s in Europa.

Sommige auto’s zoals de Ford Taurus zijn ongelooflijk populair in de VS, maar worden ook niet verkocht in Europa omdat er geen belangstelling is voor deze auto’s. Bovendien worden veel van de in de VS populaire pick-ups ook niet in Europa verkocht.

Hoe kan ik een bepaalde gelimiteerde niet-Amerikaanse auto in de VS importeren?

De invoer van een specifieke niet-Amerikaanse wagen naar de VS is vrij ingewikkeld. Als u echter denkt dat een auto die u interesseert voldoet aan de “Show or Display”-criteria of dat hij van technologisch en historisch belang is, kunt u hem misschien toch importeren.

Dit geval is vrijwel voorbehouden aan auto’s met een ongelooflijk waardevolle beperkte oplage die zo zeldzaam en waardevol zijn dat het zinvol is om een langdurig en duur proces te doorlopen. Om voor deze vrijstelling in aanmerking te komen, moet de productie van een auto beperkt zijn en mag de auto niet meer dan 2.500 kilometer per jaar op de weg afleggen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts