Welke Mercedes rijdt zelf

In de huidige tijd maken we een grondige revolutie door in het autotransport. Sinds een paar jaar evolueren autofabrikanten langzaam naar een meer geautomatiseerde rijervaring.

Tegenwoordig hebben fabrikanten als Tesla autonoom rijdende technologie in het middelpunt van deze revolutie geplaatst, en Mercedes, Audi, Cadillac, Ford en vele anderen beginnen hun achterstand in te lopen.

Ook al is het merendeel van deze technologie nog ongebruikt vanwege juridische redenen, vanuit het oogpunt van de consument maakt zelfrijden de reis soepeler en meer ontspannen. Mercedes biedt in enkele van zijn modellen, vooral in het vlaggenschip van de S-klasse, al een zekere mate van zelfbestuurbaarheid aan.

Mercedes S-klasse

Mercedes heeft onlangs de nieuwe 2021 Mercedes S-klasse vlaggenschip sedan onthuld. Hoewel sommige oudere modellen van de Mercedes S-klasse al enige mate van autonomie boden op het gebied van rijden, is de Mercedes-Benz Intelligent Drive waarmee de nieuwe S-klasse is uitgerust een grote sprong in de richting van een geautomatiseerde toekomst voor Mercedes.

De autonome rijvaardigheid systeem werkt door middel van de Mercedes Intelligent Drive systeem dat bestaat uit Active Lane Assist, Active Blind Spot Assist, Attention Assist, Active Parking Assist, Collision Prevention Assist, en een aantal andere Mercedes assistentiesystemen.

Mercedes rekent erop dat deze S-Klasse in staat is tot een niveau 4 SAE rijautonomie, wat betekent dat de S-Klasse al is uitgerust met alle tools die nodig zijn voor absoluut autonoom rijden. Om juridische redenen zijn deze technologieën nog niet beschikbaar, omdat het vrij lastig is om te bepalen wie de schuldige is in het geval van een crash.

Een nieuwe S-Klasse introduceert altijd nieuwe stukjes technologie die de toekomst van de auto-industrie mede bepalen. In een felle race naar de vooruitgang van geautomatiseerde rijtechnologieën, leidt Tesla nog steeds het peloton, maar veel Duitse, Amerikaanse en Japanse merken zijn zeker in voor de run.

  Welke Mercedes motor klinkt als een Pagani?

Mercedes F-015

Maar wat als er geen wettelijke grens zou zijn aan hoe ver een fabrikant mag gaan met de wegrij-legale zelf-rijdende technologie? Voor Mercedes zou dat het Mercedes F-015 concept zijn. Mercedes stelt de F-105 voor als het toppunt van luxe autonome uitmuntendheid.

De F-015 is in staat om een volledig autonome rijervaring te bieden die Mercedes de essentie van interieurruimte en luxe heeft doen heroverwegen. Het interieur van de F-015 heeft meer weg van een minimalistische Zweedse wintercabine dan van een gewoon auto-interieur.

Sommigen zouden denken dat auto’s als de F-015 irrelevant zijn omdat ze niet verkeerslegaal zijn, en alleen gemaakt zijn om te laten zien hoe een luxe Mercedes eruit zou zien als er geen wettelijke grenzen zouden zijn. Maar integendeel, veel autonome rijtechnologieën die op de F-015 zijn gedebuteerd, hebben hun weg gevonden naar de S-Klasse.

Andere Mercedes-modellen die een bepaald niveau van autonoom rijden bieden

Mercedes heeft verklaard dat in 2024 alle Mercedes-modellen gebruik zullen maken van de autonome rijtechnologieën die al lang deel uitmaken van de S-Klasse-lijn. De huidige Mercedes-modellen bieden een gedeeltelijk autonome set-up die meer dient als een rij-assistentie set-up in plaats van een echte zelf-rijden set-up.

De systemen in kwestie zijn de geautomatiseerde cruise control die een veilige afstand kan bewaren tot de voorliggers, het systeem is ook in staat om af te remmen of te versnellen. Verder maken systemen als Active Lane Assist of Blind Spot Assist deel uit van veel nieuwere Mercedes-modellen.

  Wat is het verschil tussen de Mercedes klassen?

Sommige systemen zoals de Mercedes Parking Assist kunnen de auto helemaal zelf parkeren, maar daarvoor is een geofenced omgeving nodig en is nog steeds een behoorlijke mate van betrokkenheid van de bestuurder vereist. Andere apparatuur zoals 360 camera’s en rondom parkeersensoren zijn ook nodig om deze technologieën te laten werken.

FAQ Sectie

Biedt Tesla betere zelf-rijdende technologie dan Mercedes?

Op dit moment kan geen enkele autofabrikant Tesla evenaren als het gaat om geautomatiseerd rijden. Tesla’s zijn speciaal gebouwde auto’s met een duidelijk einddoel: volledige autonomie. Mercedes richt zich in de eerste plaats op luxe en comfort, en pas daarna komen de technologieën voor autonoom rijden aan bod.

Tesla is zelfs pionier op het gebied van de term “Autopilot” in de auto-industrie, net als de technologie zelf. Sommige autofabrikanten zoals Audi of Cadillac bieden ook auto’s aan die autonoom kunnen rijden, maar de meerderheid van deze systemen zijn nog steeds niet beschikbaar omwille van wettelijke redenen.

Wat betekenen de SAE autonome niveaus?

De Society of Automotive Engineers (SAE) heeft een systeem bedacht dat 6 niveaus van autonoom rijden definieert. Level 0 biedt geen rijautomatisering, Level 1 is een auto uitgerust met een cruise control systeem dat in staat is om een veilige afstand te bewaren tot de voorligger.

Niveau 2 (Partial Driving Automation), ook wel ADAS (Advanced driver assistance systems) genoemd gecertificeerde auto’s zoals sommige Cadillacs kunnen bijvoorbeeld de auto versnellen/vertragen, en kunnen de auto ook besturen. Level 3 (Conditional Driving Automation) systemen kunnen beslissingen nemen zoals het voorbij accelereren van een trager rijdend voertuig, een soortgelijk systeem wordt aangeboden in de Audi A8.

  Is het moeilijk om een Mercedes te stelen?

Niveau 4 (High Driving Automation) verschilt van niveau 3 omdat het ook kan ingrijpen in een lastige situatie, of een systeemstoring aan de orde is, maar ze bieden nog steeds een stuur, en ze moeten worden geofenced. Auto’s van niveau 5 (Full Driving Autonomy) hebben niet eens een stuur of pedalen, ze zijn volledig onafhankelijk.

Zijn er aanwijzingen dat zelfrijdende auto’s de norm worden?

Sommige ingenieurs juichen het idee van volledige autonomie toe in een post-Covid wereld, waar een volledig autonome auto zelfs aan uw contactloze behoeften kan voldoen. Veel deskundigen geloven inderdaad dat we over 15-20 in een volledig autonoom tijdperk zullen leven.
Deze aspiraties en ambities brengen ook een hoop juridische vragen met zich mee, dus het is erg moeilijk te zeggen wanneer dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Maar als het uiteindelijk zover is, zal een mens niet langer een motorvoertuig op een open weg besturen.
Veel mensen juichen dit toe om voor de hand liggende redenen, maar voor ons, autoliefhebbers, zijn deze ideeën enigszins verontrustend. Misschien komt er ook een revolutie in het enthousiasme voor auto’s, net als met al die prestatiegerichte EV’s tegenwoordig.
Tijden zijn onzeker en vol wishful thinking, de auto-industrie duwt de overgang ongelooflijk snel vooruit. Porsche wil de Cayman alleen als elektrische sportwagen aanbieden, Audi verklaart dat ze geen verbrandingsmotoren meer zullen ontwikkelen, en Tesla, tja, wie weet wat Tesla gaat doen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts