Welke Mercedessen hebben dode hoek assistentie

Tegenwoordig kan bijna elk model van Mercedes worden uitgerust met een dodehoekassistent. Mercedes biedt de dodehoekassistent al een tijdje aan, en dit systeem is echt een waardevolle aanwinst op langere ritten over de snelweg.

Het is de moeite waard om te vermelden dat u nooit volledig op dit systeem moet vertrouwen, en dat u altijd uw dode hoeken moet controleren voordat u van rijstrook verandert. Dit systeem is er om een helpende hand te bieden, een geruststelling dat u correct bent bij het bepalen of een rijstrookverandering veilig is of niet.

Mercedes actieve dodehoekassistent

Een dode hoek verwijst naar een gebied met belemmerd zicht, een gebied dat niet te zien is op uw achteruitkijkspiegels. Mercedes Active Blind Spot Assist maakt gebruik van een mengeling van sensor- en cameratechnologie die voortdurend al uw dode hoeken tot 10 meter achter u in de gaten houdt en u voortdurend op de hoogte houdt van eventuele veiligheidsproblemen.

Als het systeem een auto in uw dode hoek herkent, waarschuwt het systeem u met een rode driehoek in de spiegelbehuizingen. Als het systeem een object in uw dode hoek herkent en u toch van rijstrook wilt veranderen, begint de driehoek te knipperen en geeft de auto een geluidssignaal.

Het is ook goed om te weten dat dit systeem werkt bij snelheden boven de 18MPH. Sommige consumentenrapporten suggereren zelfs dat de toevoeging van deze functie heeft geholpen om botsingen te voorkomen bij maar liefst 60% van de geteste bestuurders. Dit systeem is zeker een welkome aanvulling op elke nieuwe auto op de straat, en alle fabrikanten zouden deze functies standaard moeten gaan aanbieden.

  Hebben Mercedessen veel problemen?

Kosten en overwegingen van de actieve dodehoekassistent

De meeste autofabrikanten zullen u de dodehoekassistent verkopen voor een prijs tussen $500-1000. Maar de Europese Commissie heeft een verklaring uitgegeven die erop gericht is om tegen 2021 een uitgebreide lijst van verplichte high-tech veiligheidssystemen op te stellen. Deze inspanning is gericht op het voorkomen van maar liefst 7300-38000 ernstige auto-ongelukken tussen 2020-2030.

De systemen die in deze verklaring worden genoemd zijn geavanceerde noodremmen, actieve dodehoekassistentie, slaperigheids- en aandachtsdetectiesystemen, noodstopsignalen, lane keep assist, achteruitrijcamera’s en vele andere detectie- en veiligheidssystemen.

In dit rapport wordt er ook naar gestreefd om in alle nieuwe auto’s die te koop zijn, veel gegevensregistratiesystemen voor ongevallen op te nemen. Mercedes heeft ook een verklaring afgegeven die volledig aansluit bij alle aspecten die in de lijst worden genoemd. En het is veilig om te zeggen dat binnenkort alle nieuwere modellen van Mercedes standaard met deze veiligheidssystemen zullen worden geleverd.

De effecten van geavanceerde auto veiligheidssystemen

Veel mensen geloven dat deze veiligheidssystemen niet zo waardevol zijn als de fabrikanten beweren, maar veel rapporten suggereren het tegenovergestelde, namelijk dat deze systemen verantwoordelijk zijn voor het voorkomen van een groot aantal ernstige verwondingen, sterfgevallen en materiële schadeclaims.

In sommige rapporten van de IIHS wordt gesuggereerd dat auto’s die zijn uitgerust met actieve dodehoeksystemen bij aanrijdingen 14% minder vaak betrokken zijn. Hetzelfde rapport suggereerde ook dat als elke auto in 2015 met deze systemen was uitgerust, maar liefst 50000 aanrijdingen hadden kunnen worden voorkomen.

In veel rapporten wordt ook gesuggereerd dat systemen zoals dodehoekassistentie of actieve rijstrookassistentie de stress die gepaard gaat met ritten van meer dan 200 mijl drastisch hebben verminderd. Deze systemen bieden de geruststellende werking dat zelfs als u een signaal geeft om van rijstrook te veranderen, uw auto u waarschuwt als het niet veilig is om dat te doen.

  Wat zijn de beste banden voor de Mercedes ML350?

Maar deze systemen zijn verre van perfect, want ze zijn vrij gevoelig en sommige, zoals de actieve rijstrookassistent, kunnen soms een beetje te agressief aanvoelen. Sommige systemen, zoals automatische remcontrole, kunnen een mogelijke botsing soms verkeerd interpreteren en agressief remmen op snelwegen, wat de veiligheid ernstig in gevaar kan brengen.

FAQ Sectie

Moet ik een auto kopen met geavanceerde veiligheidssystemen zoals dodehoekassistent of lane keep assist?

Deze systemen bieden inderdaad een extra beschermingslaag in lastige situaties. Ze zijn niet perfect en kunnen leiden tot veiligheidsproblemen als ze niet goed functioneren. Maar sommige mensen beschouwen deze systemen als een must-have op een nieuwere auto.
Bovendien bent u altijd in staat om deze systemen uit te schakelen als u denkt dat ze misschien niet goed werken. In dat geval moet u onmiddellijk contact opnemen met uw dealer voor verdere instructies.

Zijn geavanceerde veiligheidssystemen duur om te repareren?

In veel rapporten wordt beweerd dat sommige van deze systemen tot $3.000 kosten om te repareren als ze defect raken. Bovendien, als sommige van deze systemen uiteindelijk defect raken, kan het zijn dat uw auto u niet laat rijden als hij denkt dat er ernstige veiligheidsrisico’s aan verbonden zijn.

Sommige rapporten hebben ook gesuggereerd dat auto’s die met deze systemen zijn uitgerust, tot twee keer zoveel kosten als een auto zonder deze systemen. Dat wordt meestal in verband gebracht met merken die deze systemen pas sinds kort op een paar specifieke modellen gebruiken.

  Zijn Mercedessen comfortabel?

Het is ook vermeldenswaard dat de meeste nieuwe auto’s worden verkocht met uitgebreide garantiedekkingen die meestal alle geavanceerde veiligheidssystemen dekken. Dus deze vraag is alleen van toepassing op voertuigen die niet onder de garantie vallen als u aan het winkelen bent voor een gebruikte auto of een auto die binnenkort de garantie dekkingen zal verliezen.

Hoe is de verzekering op auto’s met geavanceerde veiligheidssystemen?

Enerzijds maken deze systemen de auto’s veiliger, zodat het aantal verzekeringsclaims zou moeten dalen. Aan de andere kant kosten deze systemen meer om te repareren in een pechsituatie, wat de verzekeringskosten zou verhogen. Het is veilig om te zeggen dat deze systemen niet zal een grote korting als het gaat om auto verzekering te maken, althans niet voor nu.

Maar de toekomst is vrij optimistisch als het gaat om geavanceerde veiligheidssystemen in auto’s. Dat komt omdat deze systemen worden voortdurend verbeterd, en als ze een standaard functie in alle van de nieuwere auto’s, de kosten in verband met deze systemen moeten dalen over de hele linie.

Een paar jaar geleden hebben Swissre en HERE technologies een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van geavanceerde veiligheidssystemen op moderne auto-ongelukken. De studie herhaalde ook het feit dat deze systemen, indien wijdverspreid, de kosten in verband met verzekeringen met maar liefst 20 miljard dollar per jaar zouden kunnen verlagen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts