Welke Mercedessen hebben een turbo?

Naarmate de auto-industrie zich verder ontwikkelt, vinden autofabrikanten steeds meer manieren om veel vermogen uit kleinere motoren te halen door middel van geforceerde inductie en elektrificatie. Deze manieren van aandrijving zijn ook gunstig voor het milieu.

Met een dergelijke filosofie in het achterhoofd, plus de emissievoorschriften, heeft ook Mercedes de trend van downsizing en turbo-oplading ingehaald. Daarom zijn de meeste moderne Mercedessen standaard uitgerust met een turbocompressor.

Mercedes turbogeladen gasmotoren

Moderne Mercedes modellen bieden een aantal turbo 4-, 6-, en 8-cilinder motoren aan. Een instap Mercedes gasmotor zoals de 2.0-liter 4-cilinder turbo in de C220 is in staat om een gezonde 203pk te produceren. Gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met 9 versnellingen, kan deze motor 25MPG US opleveren.

Als u echter op zoek bent naar een 6-cilinder turbo benzinemotor, dan is de motor in de 2021 E450 wellicht beter geschikt voor u. Deze 6-cilinder motor is te vinden in veel verschillende Mercedes modellen, waaronder de SUV’s, en hij stuwt er een pittige 362 pk uit.

Deze motor wordt ook aangeboden met een 9-versnellingsbak en is in staat om maar liefst 23MPG US te halen. Als u echter de grootste turbogeladen Mercedes gasmotor wilt, moet u via de AMG-divisie gaan en kiezen voor de 4,0-liter BiTurbo V8 die wordt aangeboden in veel AMG-modellen.

Deze motor levert in veel modellen meer dan 600 pk en wordt beschouwd als de motor van het hoogste niveau in het hele Mercedes-gamma. De 4.0-liter BiTurbo V8 is te vinden in een C63 AMG van $78k en een AMG GTR Black Series supercar van $300k+. Maar verwacht niet dat deze motor gunstige MPG-resultaten oplevert, want hij wordt gebruikt voor de krachtigste AMG’s.

  Passen Mercedes velgen op Audi?

Mercedes dieselmotoren met turbo-oplading

Mercedes biedt ook een paar turbo dieselmotoren in veel modellen. De 2.0-liter 4-cilinder turbodieselmotor op instapniveau is te vinden in de nieuwste E220d. Deze motor biedt een aanvaardbare 192 pk, maar een vrij prijzenswaardige 40-ish MPG VS.

Als u een 6-cilinder dieselmotor met turbo wilt, biedt Mercedes ook een 3-liter inline 6-cilinder turbo in de E400d en vele andere modellen. Deze motor is in staat om 330pk te produceren, en de MPG resultaten liggen in de 30-35MPG US regio.

De krachtigste Mercedes diesel komt met de pas uitgebrachte Mercedes S400. Dit is gewoon een andere variant van de eerder genoemde motor gevonden in de E400, maar in dit geval, de motor produceert 340pk en een indrukwekkende 700Nm koppel.

Deze 6-cilinder dieselmotor in de S400 is de krachtigste Mercedes dieselmotor aller tijden, en hij is ook vrij zuinig met een 30-35MPG US brandstofverbruik resultaat. Het is ook vermeldenswaard dat Mercedes helemaal geen 8-cilinder dieselmotor aanbiedt.

Waarom hebben alle Mercedes modellen een turbo?

Het is vrij duidelijk dat elk nieuwer Mercedes-model wordt aangeboden met een turbomotor, en er zijn al een paar jaar geen nieuwe natuurlijk geaspireerde Mercedes-motoren meer geweest. Dit is vooral te danken aan het feit dat Mercedes in staat is om een kleinere, lichtere motor te produceren die net zo krachtig is als een zware atmosferische V8.

De 2,0-liter 4-cilinder turbobenzinemotor in de nieuwe CLA 45 AMG levert bijvoorbeeld maar liefst 412 pk. Het is nog niet zo lang geleden dat Mercedes een natuurlijk geaspireerde 6,2-liter V8 gebruikte die in staat was om diezelfde aantallen te produceren. Tegelijkertijd was de V8 zwaarder, een stuk minder efficiënt, en schadelijker voor het milieu.

  Welke Mercedes heeft vlinderdeuren

Dat is eigenlijk de reden waarom alle nieuwere Mercedes modellen turbogeladen zijn. De moderne emissieregelgeving, vooral die in Europa, staat geen grote blokmotoren met natuurlijke aandrijving toe, omdat ze niet aan de emissienormen kunnen voldoen.

Wat u moet weten over turbomotoren

Wat is de krachtigste Mercedes-motor met turbo aller tijden?

De krachtigste Mercedes-motor met turbocharger is die in de gloednieuwe Mercedes AMG GT Black Series supercar. De GT BS wordt aangedreven door een 4,0-liter vlakke krukas V8 BiTurbo-motor die in staat is om een verbazingwekkende 720 pk of 800 Nm koppel te leveren.

Dankzij deze motor kan de AMG GT BS in minder dan 3 seconden van 0-100 km/u sprinten en de topsnelheid van deze supersportwagen wordt geschat op 200 mph+. De 4-liter motor van de BS is vergelijkbaar met die van vele andere AMG-modellen, met dit verschil dat deze motor een vlakke krukasconstructie heeft.

Wat zijn de eigenschappen van een turbomotor?

Een motor met turbolader heeft veel verschillende eigenschappen. Eerst en vooral is een motor met drukvulling veel krachtiger dan een grotere motor met natuurlijke aandrijving. Turbomotoren kunnen ook kleiner en lichter zijn in vergelijking met een even krachtige atmosferische V8.

Bovendien is een turbocharged motor ook een stuk zuiniger in het verbruik, en een stuk minder schadelijk voor het milieu. Helaas klinken turbomotoren slechter, en bieden ze geen lineaire powerband wanneer je accelereert. Een lineaire powerband maakt de auto een stuk soepeler, wat gunstig is voor zowel sport- als niet-sportauto’s.

  Wat zijn de sportieve Mercedes modellen?

Turbomotoren zijn een stuk complexer, maar de moderne auto-industrie heeft een lange weg afgelegd en het betrouwbaar maken van dergelijke motoren als een NA-motor is geen moeilijke taak meer zoals het ooit was.

Zijn er vandaag nog natuurlijk aangezogen motoren (zonder turbo) te koop?

Europese en Japanse autofabrikanten stappen af van motoren met natuurlijke aanzuiging, en de Amerikaanse auto-industrie probeert nog steeds vast te houden aan de V8 met natuurlijke aanzuiging. In Europa bieden sommige fabrikanten zoals Porsche, Lamborghini of Ferrari nog steeds NA-motoren aan omdat dergelijke motoren een kenmerk zijn van deze merken.

In de Japanse auto-industrie is het onwaarschijnlijk dat u een motor tegenkomt zonder turbo-oplading, omdat de Japanners de eersten waren die overschakelden op motoren met turbo-oplading. In de VS zijn er nog enkele NA-motoren te koop, en dat zal in de toekomst waarschijnlijk ook zo blijven omdat de Amerikaanse brandstofvoorschriften nog niet zo streng zijn als die in Europa.

Er komt een einde aan het gebruik van motoren met natuurlijke aanzuiging ten gunste van zware turbocompressie, en ook aan downsizing, elektrificatie en hybridisatie.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts